Wlp380 til noe annet enn Hveteøl.

Jeg har en pakke WLP380 som holder på å gå ut på dato. Gjærrigknarken i meg synes det er for galt å ikke bruke den til noe, men jeg har kjellern full av hveteøl og trenger ikke mer.

Noen som har prøvd denne i noe annet? Jeg misstenker at den kan fungere i en belgisk blonde eller lignende?

Tanker, eller erfaringer?
 
Tysk rugøl, roggenbier, gjæres med hveteølgjær. Har selv bare brukt wlp300 i roggen, men 380 burde funke like bra.
 
Grimlende forslag. Vi ser ikke nok rogg's her på forumet heller. Hvis du går for en rogg så gjerne fortell hva du endte opp med, fra grain til glass.
 
Rugøl, ja. Det har jeg hverken smakt eller vurdert å brygge før. Takk for tips Oberst!
Dessverre ikke mulig å oppdrive kommersielle varianter i Norge.

Sist jeg brygget roggen var oppskriften sånn:
Rugmalt 50%
Maris otter 21%
Münchener 15 EBC 7%
Münchener 25 EBC 21%
Cara Münchener I 6%
Sjokolademalt 1%

Perle 0,7g/l 60 min
Hallertauer Mittelfrüh 0,6g/l

Gjæring med WLP300 på 18°, økt til 23 etter 4 dager.

Rugmalt kan bli litt klissete, så litt risskall i mesken kan være lurt. Mener å huske at det ble litt mye banan sist, så jeg vil nok holde gjæringen litt kjøligere neste gang.
 
Dessverre ikke mulig å oppdrive kommersielle varianter i Norge.

Sist jeg brygget roggen var oppskriften sånn:
Rugmalt 50%
Maris otter 21%
Münchener 15 EBC 7%
Münchener 25 EBC 21%
Cara Münchener I 6%
Sjokolademalt 1%

Perle 0,7g/l 60 min
Hallertauer Mittelfrüh 0,6g/l

Gjæring med WLP300 på 18°, økt til 23 etter 4 dager.

Rugmalt kan bli litt klissete, så litt risskall i mesken kan være lurt. Mener å huske at det ble litt mye banan sist, så jeg vil nok holde gjæringen litt kjøligere neste gang.

Kan jeg spørre hvor du fikk maltbasen fra? Var det fra en amerikansk kilde?
 
Dette var etter et par justeringer, men maltbasen fikk jeg opprinnelig fra @Ole Mørkved. Han hadde med en roggen på PF for noen år siden. Meget godt øl!
 
Aha. Jeg syntes den inneholdt mye til å være en tysker.
Det var nok så mye i den jeg startet med også, men det var selvfølgelig pilsnermalt istedenfor maris otter.

Hadde helt fortrengt det, men min første roggen var også mitt første brygg med pilsnermalt. For å gjøre en lang historie kort - alt gikk galt, og det ble en DMS-bombe av dimensjoner. Og forrige roggen ble brygget i pilsnermaltskrekkperiden...
 
Det var nok så mye i den jeg startet med også, men det var selvfølgelig pilsnermalt istedenfor maris otter.

Hadde helt fortrengt det, men min første roggen var også mitt første brygg med pilsnermalt. For å gjøre en lang historie kort - alt gikk galt, og det ble en DMS-bombe av dimensjoner. Og forrige roggen ble brygget i pilsnermaltskrekkperiden...

Tror jaggu jeg skal teste en rogg. Nå har jeg egentlig brukt opp generasjonene på 380, men jeg får dra en ut av den jeg har stående nå og sette en 4 gen på en rogg, for å teste, faktisk aldri hatt rug som base i meskekjelen min før.
 
Det var nok så mye i den jeg startet med også, men det var selvfølgelig pilsnermalt istedenfor maris otter.

Hadde helt fortrengt det, men min første roggen var også mitt første brygg med pilsnermalt. For å gjøre en lang historie kort - alt gikk galt, og det ble en DMS-bombe av dimensjoner. Og forrige roggen ble brygget i pilsnermaltskrekkperiden...

Men, som en sidenote (ny post). Jeg nekter å bruke så mange forskjellige typer malt som det du gjorde. Men dette blir artig. Sjekket gjennom polet nå og de logiske søkestrengene ga 0 resultat, så jeg får ta turen ned på polet til uka og se hva de har og så kjøpe og sample referanser, hvis det er noen.
 
Tilbake
Topp