Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Ingen som har noe å si om emnet WLP530/temperatur/belgisk blond?

Hvis det er av interesse: gikk fra 59 til 8 med wlp500 (mesk: 66C). Kjørte noen dråper defoamer i gjæringskaret og den gikk ikke ut i blowoff'en (dog: 21 liter i 30-liters spann). Startet på 18C og så opp til 20 etter to dager, deretter fikk den gå fritt, tvang den deretter opp til 24 mot slutten. Til å være en 7-hester syns jeg den ble meget fin, klart belgisk preg uten å bli hverken for skarp eller kjedelig. Hadde egentlig planer om 530 til å begynne med men byttet av en eller annen grunn. Oppskriften var inspirert av en Erlendso postet. Den har for øvrig akkurat passert 8 måneder og er like fin fortsatt imo.
 
Satt en batch på OG: 1062 med 10% sukker som ble puttet i under kok.
har nå stått i 3 uker på 20 grader. Jeg har målt FG:1004 3-4 ganger den siste uka, men det er fortsatt liv i gjærlåsen.
bruker dette gjæret generellt laaang tid?
 
Satt en batch på OG: 1062 med 10% sukker som ble puttet i under kok.
har nå stått i 3 uker på 20 grader. Jeg har målt FG:1004 3-4 ganger den siste uka, men det er fortsatt liv i gjærlåsen.
bruker dette gjæret generellt laaang tid?

Om du har målt samme gravity ved flere anledninger denne uka er ølet ferdig gjæret. Det vil alltid være litt "futt" i gjærlåsen da noe CO2 vil ut, uten at det nødvendigvis betyr at ølet fortsatt gjærer. Kjør på med flasking! :)
 
Har satte en starter nå på wlp530, og den skummer som F, ja. Skal brygge en Skoddehav klone (white IPA) med pilsner, hvete og havremalt, samt Citra og Cascade. Kan det være lurt å meske litt høyere enn 66 grader, hvis en ikke ønsker den for tørr? Kanskje 68 grader? Tips noen? DSC_0006.JPG
 
Her er min WLP530 gjæring. Måtte skimme denne to ganger og ha lokket løst ene natta. helt vill gjæring. Må lære meg med blowoff tube :) 20 liter vørter, 30 liters kar :)
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByTapatalk1435177027.385219.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1435177027.385219.jpg
    326,6 KB · Sett: 148
Sist redigert:
Brygget en hvit IPA med 530 - pitchet på 19 og lot den stå der 2 dager før jeg hevet til 23 for resten av perioden. Ha god plass til skum...

Meskeskjema: 52C - 15min, 63C - 15min, 72C - 20min, 78C - 5min

OG: 1057 FG: 1012
 
Brygget en Belgisk blond med wlp530. Kjenner ikke så godt til verken gjæren eller ølstilen. Er dette en øl som utvikler smak over tid, og som derfor bør lagres, eller er det bare å bøtte på? Er det en generell forståelse av belgiske øl/gjær når det gjelder dette?
 
Ha brygget en belgisk dubbel med wlp530. Synes den utviklet seg en del te to første månedene, og ble mindre skarp og mer kremaktig i smaken. Etter det har den egentlig holdt seg nokså stabil etter min mening. Lagret forøvrig flaskene i romtemperatur. 5 måneder siden jeg brygget den nå, og den har ihvertfall ikke blitt noe dårligere! (har enda et par flasker igjen)
 
Hei,

Har en Blonde på gang nå med WLP400. Har aldri brukt denne gjæra før. Maltkomposisjon var 84% pilsner, 12% hvete og 4% carapils. Mesken gikk på nøyaktig 65 grader med rundpumping. Har etter seks dager gjæret fra 1052 til 1008.

Er dette faretruende lavt? Attenuering for denne gjæren er 74-78%, hvis jeg har regnet riktig er jeg godt over 80 nå. Har ikke sett noe tegn på infeksjon ennå.

Jeg reagerte på at Mrmalty anbefalte 3 rør gjær pr 20 liter, syntes det hørtes litt mye ut med så lav OG

Edit: Gjæra var produsert 01.06.2015, bryggedato var 16.07.2015
 
Sist redigert:
65 grader vil produsere en god mengde gjærbart sukker, selv med den andelen spesialmalt du har. Hvis ingen faretruende tegn viser seg ville jeg nok bare RDWHAHB.
 
Tror jeg ender opp med rådet ditt ja :) Infeksjoner viser seg vel rimelig kjapt - så ihvertfall på en Brett-øl jeg satt at jeg hadde et hvitt mugglignende lag på toppen allerede et par dager etter pitching.
 
Attuenasjonstallene på gjæren er først og fremst nyttig for relativ sammenligning mellom gjærtypene. Jeg vet ikke helt hvordan man kommer frem til disse tallene, men det er ihvertfall ikke uvanlig at man overskrider "max", gjerne med en del, litt avhengig av mesken osv.

Mengde gjær og krystallmalt har i flere forsøk jeg har lest utgjort lite til minimal forskjell på total utgjæring.
 
Jeg ville ikke bekymret meg mtp SG'en. Hvis dunken har stått varmt så går gjæringsprosessen raskere, men da med eventuelle bieffekter i form av kanskje litt fønny smaker du kanskje ikke regnet med. Hvor varmt stod den? Hvis du ikke kjenner noen smaker du kunne vært foruten når du skal flaske så er det tommel opp, selv om du underskjøt FG. Mye gjær vil jo også speede opp gjæringen og SG synker fortere enn en mindre pitch.
 
Har du kjøling? Hvis du satte den inn på 22 grader og ikke har kjøling så kan det godt ha vært 25 grader under stormgjæringen.
 
Har ikke kjøling, det er en isolert utebod. Fulgte med under stormgjæringen og den var ikke over 22,5 grader. Det var utenpå karet, så kan jo ha vært noen grader varmere inni
 
Etter min erfaring tåler WLP400 rimelig høy temperatur uten at det går ille, sålenge temperaturen har vært noenlunde jevn blir det sikkert knall.
 
Tilbake
Topp