WLP500 Trappist Ale Gjærstarter

Har en 2l starter med 2 rør av denne stående på soverommet. Den oppfører seg ganske annerledes enn hva jeg er vant til. Det er mindre aktivitet, bruser litt mindre og alt tar lenger tid. Jeg er ikke så veldig bekymret for at noe er galt. All aktiviteten som skal være der er der, det bruser fremdeles når jeg rister, men den har ikke bunnfelt noe særlig etter 30 timer. Planen er å brygge med denne 27.12 og jeg ønsker gjerne å dekantere.

Noen som kjenner denne som kan råde meg om når jeg bør sitte denne kaldt?
 
37 timer og nå bruser den som bare det. Virker rett og slett bare som den trengte en del ekstra tid!?

Den har begynt å bunnfelle men det ser mer ut som grums enn slurryen som jeg er vant med, er denne egnet for dekantering? Trenger den ekstra tid på kjøl for å bunnfelle?
 
Mener å ha lest att denne strainen er noe treg til å komme i gang før den fyrer friskt. Tolmodighet mao.
 
Jeg lurer på å bruke denne strainen i en Belgisk IPA egentlig bare basert på White labs sine beskrivelser på nettet, er det noen som har noen erfaringer med denne strainen og hvilke smaker den produserer?
Evt eksempler på komersielle øl som bruker denne, jeg ser for meg noe i retning det preget som er i f.eks. Trappeist Rochefort øllene, er jeg på rett spor da eller villedet av navnet?
 
Kan ikke gi deg noen svar på spørsmålene annet enn jeg har nettopp laget meg en IPA som jeg splittet vørteren i to forskjellige dunker. En med WLP500 og en med WLP001. Begge er behandlet likt mtp temp og tørhumling. Nettopp flasket og kan dessverre ikke gi deg noe filggodt svar mtp smak osv. det lille som ble smakt under flasking tilsa at det absolutt ikke ble helt feil heldigvis.
 
Etter å ha pitchet denne kan jeg si at den har jobbet svært langsomt med alt.

-Starteren fikk stå varmt og godt 22-23C. Det tok over et døgn før jeg kunne se noe aktivitet.
-Bunnfellingen av starteren tok svært lang tid.
Jeg pitchet den i vørteren på ca. 17-18C og har holdt den der hittil. Igjen tok det godt over et døgn før den i det hele tatt begynte å bruse/boble i vannlåsen.

Kan være greit å notere seg at denne trenger litt ekstra tid.
 
Nøkleby skrev:
Kan ikke gi deg noen svar på spørsmålene annet enn jeg har nettopp laget meg en IPA som jeg splittet vørteren i to forskjellige dunker. En med WLP500 og en med WLP001. Begge er behandlet likt mtp temp og tørhumling. Nettopp flasket og kan dessverre ikke gi deg noe filggodt svar mtp smak osv. det lille som ble smakt under flasking tilsa at det absolutt ikke ble helt feil heldigvis.

Post gjerne en tilbakemelding her når du smaker på denne:)
 
Har akkurat tatt en titt på gjæringsbøtten, den hadde steget til 18.9C (Måler med UT200 probe klistret til bøtten med en klut og varmeteppe over). Kjenner tydelig bananlukt fra gjærlåsen. Tok umiddelbart av 3/4-av varmeteppet for å la bøtten kjøle seg mot 18.0C som jeg ønsker at den skal ligge på.

Ganske tydelig at WLP500 produserer estere/frukt hvis den får jobbe der den trives best, men jeg prøver å begrense dette ved å holde gjæringstemp +-18.0C
 
Jeg har akkurat satt en wlp500 starter. Men etter å ha lest denne tråden så lurer jeg på om jeg skal flytte bryggedagen fra torsdag til søndag? (Er borte fredag lørdag).

Skal lage en trippel, hadde egentlig tenkt gjæringskaret putre på 20 omtrent for å få litt estere, men vil ikke ha for mye. Er 18 grader et bedre alternativ? 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg setter av 5 dager, minst, til å lage starter på WLP500. Tre dager til utgjæring, 2-3 til nedkjøling før dekantering. Den flokkulerer ganske dårlig.

Ellers har jeg god erfaring med gjæren. Den lagger litt mer enn andre strains, men den har gitt meg 90% utgjæring i Tripel på under en uke flere ganger.
 
Tusen takk for raskt svar. Setter vanligvis av 2-3 dager til starter, får bruke 5-6 nå da. Veldig greit å vite :)
 
Tilbake
Topp