Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Ser veldig ok ut det. Jeg har vanligvis brukt saaz i stedet for tettnang, og wlp530, 500, eller 400 som gjær. Vær litt påpasselig med gjæringstemperaturen alt ettersom hva slags gjærkarakter du er interessert i. Min referanse er Westvleteren sin blonde, som er overraskende krydret. Det kommer av relativt lav gjæringstemperatur. Høy temp gir banansmak i retning Hoegaarden.
 
Belgisk aromamalt er ikke en karamellmalt, den er mer som en ekstra mørk münchnermalt. Ville ikke brukt krystall-/karamellmalt i en belgisk blond. Ellers ser maltsammensetningen fin ut :) Bruk gjerne litt sukker i tillegg, jeg pleier å bruke omtrent 10%.

Humlingen bestemmer du selv, men jeg pleier å kun benytte bitterhumle, for å gi de fine nyansene mellom malt og gjær litt mer spillerom. Når det er sagt vil det sikkert fungere fint med noen senere tilsetninger også.

Gjæren har jeg ikke erfaring med, så den kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har hatt hell med flere ulike gjærstammer (WLP500, WLP530 og WLP400). Generelt er riktig gjær og god gjæring viktig i belgiske øl, så pass på at du pitcher nok gjær, at vørteren er oksygenert eller beluftet tilstrekkelig, og at du har god kontroll på temperaturen. Det å lage starter er forresten ikke særlig vanskelig eller tidkrevende, så det kan være verdt å vurdere å ta mot til seg nå. :) Det gir deg større utvalg gjærstammer, og du er sikker på at gjæren er frisk og fin når den tar fatt på jobben.

Her er forresten Jamil Zainasheffs gjennomgang av stilen: https://byo.com/stories/item/2827-belgian-blond-style-profile
 
Sliter med å bruke Danstar Abbaye gjæren til noe fornuftig. Har prøvd den på et vidt spekter av temperatur og får ikke den belgiske aromaen jeg er ute etter. Anbefaler WLP500 / WLP530. Se blant annet denne tråden på homebrewtalk eller søk på forumet her. Vurder også å bytte ut noe basemalt med farin for god utgjæring, en tørr finish er imo konge i en belgisk blonde.
 
Sliter med å bruke Danstar Abbaye gjæren til noe fornuftig. Har prøvd den på et vidt spekter av temperatur og får ikke den belgiske aromaen jeg er ute etter. Anbefaler WLP500 / WLP530. Se blant annet denne tråden på homebrewtalk eller søk på forumet her. Vurder også å bytte ut noe basemalt med farin for god utgjæring, en tørr finish er imo konge i en belgisk blonde.

det han sa. har brukt abbaye to ganger nå uten å få belgisk smak overhodet. veldig lite fornøyd og kommer ikke til å bruke denne gjæren igjen
 
Tusen takk for mange gode svar og innspill :)

Skal bytte ut caramel til vienna eller munich tenker jeg.
Også skal jeg lese meg opp på starter etc, så kanskje jeg lager en på onsdag og brygger til helgen...?
Er jo utstyrsfreak, så tenker at man må ha magnetrører etc etc for å lage starter...men kanskje det ikke er nødvendig ennå..
Når det gjelder sukker, ser jeg at noen har dette i ved kok, mens andre har det i gjæringskaret før gjæringen er helt ferdig..og hvordan er det i såfall med fare for infeksjon om jeg bare strør sukker over i gjæringskaret? Sukkerlake?
Skal kutte litt ned på aromahumlingen som beskrevet også..prøve å holde det så enkelt som mulig :)
 
Kan i hvert fall anbefale WLP500. Har bare brukt den én gang, men resultatet var spot-on for min del - smakte akkurat så belgisk som jeg ønsket!

Du *må* ikke lage starter, men du sparer normalt noen rør på det, og "intermittent shaking" er ikke akkurat rocket science heller... så basert på skussmålet Abbaye fikk over ville jeg helt klart gått for fersk.

Jeg klarte å glemme å tilsette sukker under kok, så kokte en sukkerlake og tilsatte det når den verste stormen hadde lagt seg (3 dager etter iflg. bryggeloggen), det gikk helt fint.
 
Ok, et kjapt spørsmål til.
Jeg sparer gjær på å lage starter, men betyr det at jeg kan kjøpe 2-3 rør med wlp500 som tilsettes i vørteren og da sørge for at det er nok? Kan det blir for mye gjær? :) merker at med en gang man snakker om gjær, dukker hundre nye spørsmål opp..hehe
 
Bruk kalkulatoren på mrmalty.com for å beregne hvor mye gjær og antall rør du trenger og les artikkelen om gjærstarter medlemsseksjonen er fin fine starter
 
Har lyst til å prøve meg på @Erlendso sin Belgisk Blonde over her, men lurer på om noen med relevant erfaring har innspill til noen punkter...
  • Er 81% attenuasjon realistisk? bortsett fra de som sliter med at den stopper opp helt, så virker det som WLP530 mer enn gjerne presser det opp i høyt-80/lavt-90 tallet... det er kanskje fordi folk ofte mesker disse på 62-63C eller?
  • Har noen et godt forslag til "temp-schedule" med WLP530? Har ikke brygget med den før. Foreløpig ser jeg for meg pitch på 18 grader og holde der under storm, så øke sakte men sikkert opp mot 23-25 et sted, men tar gjerne imot litt mer detaljerte forslag. Ønsker jo selvfølgelig det beste av begge verdener: ikke for anonymt og kjedelig - altså uten det belgiske preget, men heller ikke frukt-banan-galskap og alkoholsk/fusel.
  • Oppskriften over sier ikke noe om det, men er det greit å slenge sukkeret i kok ettersom OG ikke er spesielt høy? eller er det uansett fare for sukkersjokk så man bør tilsette det litt uti gjæringen? Alternativt: vil sistnevnte lønne seg av andre grunner?
  • Er det noen spesielle anbefalinger rundt aroma-malt eller er dette mer eller mindre det samme fra alle bryggesjappene?

Takker på forhånd for innspill!

Hei; Her kommer et ikke så kjapt svar;

* 81% Attenuation er realistisk. Det sørger den store mengden sukker for. Bare husk å lag starter iht. Mr. Malty. Det er diskusjon rundt antall gjærceller på belgiske øl, men jeg følger alltid Mr. maltys anbefalte mengde. Fornøyd med resultatene er jeg og :)

* Temp. schedulen du skisserer her vil fungere bra. Det viktigste er å ikke la tempen synke i gjæringsforløpet. Repeterer igjen; Bruk korrekt gjærmengde og du reduserer risiko for fusel, høyoktan, og en del andre usmaker. I tillegg gir korrekt gjærmengde vakkert skum og nydelig "lacing" på glasset, karakteristisk av øltypen.

* Jeg slenger i sukkeret under kok. Det er såvidt jeg vet vanlig prosedyre i mange belgiske øl. (Belgisk gjær er trolig tilpasset vørtere med mye enkelt sukker) Tror heller ikke det skader å tilsette sukkeret under gjæringsforløpet, bortsett fra potensiell risiko for infeksjon når man åpner lokket..

* Tror ikke type Aromatic-malt har så mye å si, bortsett fra farge/intensitet
 
Bedre sent enn aldri @Erlendso :)

Jeg brygget den i oktober, oppskriften endte slik:

Original Gravity: 1.058
Final Gravity: 1.011
ABV (standard): 6.21%
IBU (tinseth): 26.18
SRM (ebcmorey): 9.52

FERMENTABLES:
4.5 kg - German - Pilsner (84.9%)
0.2 kg - German - Wheat Malt (3.8%)
0.15 kg - Belgian - Aromatic (2.8%)
0.45 kg - Cane Sugar (8.5%)

HOPS:
13 g - Magnum, Type: Pellet, AA: 13.4, Use: Boil for 60 min, IBU: 23.82
15 g - Tettnanger, Type: Pellet, AA: 2.1, Use: Boil for 15 min, IBU: 2.14
18 g - Tettnanger, Type: Pellet, AA: 2.1, Use: Boil for 1 min, IBU: 0.22

MASH GUIDELINES:
1) Temperature, Temp: 66 C, Time: 60 min

YEAST:
White Labs - Trappist Ale Yeast WLP500


Glemte å ha i sukker under kok, så tilsatte det når stormen hadde lagt seg. Attenuasjonen endte på 86%. Smaksmessig er jeg meget fornøyd, syns den ble veldig typeriktig i smaken, og har høstet skryt fra bryggerkollega med nese for belgisk, så alt i alt godt fornøyd. Med estimerte 7% er det ikke akkurat mengdeøl dog...
 
Prøvesmaker en leffe nå, og den har vel mye co2, må redusere sukkermengden neste gang, ellers fin og frisk.
 
Skal bruke WLP530 for første gang, til en Belgisk Blond.

Ser at enkelte kjører opp temperaturen på denne gjæren til typ 26 grader. Er det noe poeng å gjøre dette på en belgisk blond? Skal vel ikke være fenolorama i et slikt øl? Hadde i utgangspunktet tenkt å pitche på 18 grader og stige opp til 21, eller blir det tamt?

Annen ting: Ser at den skummer no grønnjævlig – meningsløst å fylle 30 literskar med 25 liter vørter? Ber jeg om trøbbel? Skummer starteren like mye?

Slenger på et siste spørsmål: Er dette et lagringsøl? Den er på 7% og har ikke noe humle å skryta av, så den vil vel ikke tape seg nevneverdig?
 
Sist redigert:
I forhold til gjæringsforløpet har du helt rett i at det ikke har noe for seg å fylle opp gjæringskaret til randen. Da får du trøbbel. Hadde en dubbel til gjæring for noen uker siden som blåste ut mye krausen gjennom blowoffslangen. Vanlig gjærlås vil nok bli trøbbel under stormgjæring.
Men den skummer ikke så mye når du setter starter. Jeg har ikke opplevd det i hvert fall.
 
Jeg satt en tilsvarende nylig. Ja det bygget seg opp skum, for min del ca 5 cm, jeg starter gjæringen relativt kaldt, pitchet på 18 grader og satt bøtta i et rom som holdt 16-17 grader første døgn. Økte romtemp ca 1 grad pr dag. Etter tre fire dager var det plutselig stopp, og jeg trodde gjæren hadde gått i dvale. Det hadde den ikke, primærgjæringen var ferdig og SG var 1.004. Jeg tenkte også å øke tempen mer, men utgjæringen var for rask. Ved tapping på flasker smakte jeg og synes dette ble et veldig godtsommerøl.
 
Jeg satt en tilsvarende nylig. Ja det bygget seg opp skum, for min del ca 5 cm, jeg starter gjæringen relativt kaldt, pitchet på 18 grader og satt bøtta i et rom som holdt 16-17 grader første døgn. Økte romtemp ca 1 grad pr dag. Etter tre fire dager var det plutselig stopp, og jeg trodde gjæren hadde gått i dvale. Det hadde den ikke, primærgjæringen var ferdig og SG var 1.004. Jeg tenkte også å øke tempen mer, men utgjæringen var for rask. Ved tapping på flasker smakte jeg og synes dette ble et veldig godtsommerøl.
1.004... pokker. Gjærer denne også så lang ned? Lagde en saison en gang som landet på 1.001 - syns det er altfor tørt! Ønsket FG er 1.012. Hvor høyt gjæret du?
 
Jeg sliter fortsatt med vond lukt fra kjøleskapet mitt etter en grådig dubbel - gjærrester i alle kriker og kroker. Det var riktignok 500, men de oppfører seg nokså likt. 26l i 30l spann.

Hvis du har et kjøleskap eller annet beskyttet sted så slipper du nok unna dersom du dropper lokket. Uten trykket så fosser det ikke over på samme vis. Legg evt lokket bare løst oppå.
 
Jeg har begynt å bruke skumdemper på belgisk gjær etter å ha hatt mange uhell tidligere. Det har vist seg vellykket, siden gjæren har en tendens til å nærmest eksplodere i løpet av noen timer. Topphøsting kan også være en fin måte å begrense den på, om den oppfører seg uskikkelig.
Jeg ligger normalt på en utgjæring ned mot 1006, men smaken blir fyldig på grunn av gjærtypen.
 
Tilbake
Topp