Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Har bestemt meg for å gå for WLP530, og skal brygge i kveld. Har ikke funnet noe om gjæringstemperatur på noen av de oppskriftene jeg har basert min på, er det noen som har tips? Begynne på 18 grader og så gå opptil 20 etter hvert?

EDIT: Leste nå at denne gjæren kan sovne permanent hvis man går under det anbefalte spennet på 19-22 grader, så sikkert greit å starte på 19 og jobbe seg litt oppover etter stormgjæringen.
 
Denne har nå stått på flaske i ti dager, og etter prøvesmaking i går må jeg si meg veldig fornøyd! Har ikke gjort noen side-by-side sammenlikning men minner meg veldig om Grimbergen Blonde og smaker nydelig. Mission accomplished! Etter tips gjæret jeg på ganske høye temperaturer: 22-25 i gjæringskaret og 27-28 på flaske.

Poster oppskriften her hvis noen andre vil prøve seg.
 

Vedlegg

  • A Tout le Blonde (Grimbergen).pdf
    32,6 KB · Sett: 120
Gjærer for første gang med 530 og den er definitivt ikke tam hos meg. Våknet til gjær ut over gulvet i bryggeboden :)
 
Her er min WLP530 gjæring. Måtte skimme denne to ganger og ha lokket løst ene natta. helt vill gjæring. Må lære meg med blowoff tube :) 20 liter vørter, 30 liters kar :)

Det var en vanvittig mengde gjær. Flott bilde:). For en topphøster er det der et vakkert syn.

hvor mye gjær hadde du i utgangspunktet?
 
Noen som har prøvd denne og har noen tips ?
Tenkte å prøve den på en maltbase basert på 2 gamle damer og en annen basert på pils/litt hvetemalt og rugmalt.
 
Brukt en gang, laget en blond. Ble en del svovellukt under gjæringen, men alt forsvant. Sluttresultatet ble litt mer clean enn WLP530.
 
De fleste "klone"oppskriftene jeg har sett broker WLP530. Candisyrup.com broker WLP570 i sin oppskrift.
Jeg kan hvertfall si så mye at WLP550 er ikke riktig gjær om du vil ha noe som smaker Leffe Blonde. Fantastisk god smak på øl med den gjæren, men ikke samme smak som Leffe.
 
Har vore på gjærhandel og kom over SafAle BE-256. Ser at den er anbefalt til øl med høgt alkoholinnhald. Noken som har ei formeining eller erfaring i kor det er å nytte denne i øl med lågare alkoholinnhald? OG i området 1.050 til dømes?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
f33505b16af5a0ca59870e141e1d4951.jpg
 
"BE-256 is perfect for a wide range of beers including low alcohol session style beers to higher alcohol beers like Belgian Abbey styles and IPA’s."
 
Jeg hadde ett prosjekt der jeg skulle redde livet til en WLP500 best før jannuar 2016. det ser ut som det har lykkes over all forventning.
Så da skal jeg brygge en belgisk blond med den og lurer da på hva er en fornuftig oppskrift til min nye venn?
belgisk blond.PNG
Meske på 65grader i 60 min utmesk 76grader 10 min
Høres det vetug ut for min nye venn?
 
Jeg hadde ett prosjekt der jeg skulle redde livet til en WLP500 best før jannuar 2016. det ser ut som det har lykkes over all forventning.
Så da skal jeg brygge en belgisk blond med den og lurer da på hva er en fornuftig oppskrift til min nye venn?
Vis vedlegget 35503
Meske på 65grader i 60 min utmesk 76grader 10 min
Høres det vetug ut for min nye venn?
Ser rimelig grei ut, men personlig ville jeg kun brukt pils og vienna, for å holde fargen lys. Mesket et par grader høyere, siden min erfaring er at belgisk gjær har høy utgjæring. Det er ikke noe problem at FG ender under 1010. Jeg ender som regel ned på 1008-1006, men gjærprofilen sørger for et fyldig øl, med god munnfylde og sødme.
Nyter akkurat en blonde, rett nok gjæret med M31 Triple, 1066 OG-1008 FG. Ut fra fyldigheten skulle man tro den lå på FG 1015:)
 
Tilbake
Topp