WLP550 tar seg gooood tid

Finn Berger

Moderator
Golden ale på 550, satt 5.april, gått ned fra 1.072 til 1.006 nå. Og den klukker gudhjelpemeg rolig og snilt med jevne mellomrom fremdeles. Snart 3 uker, og det ser ut til at gjæringa ikke er avsluttet. Det skjer vel ikke så mye mer med FG, men jeg tør ikke flaske, heller, så lenge det klukker. Og det er neppe bare opplagret CO2 som unnslipper; det produseres åpenbart stadig ny.

Ølet er ganske klart og fint, og smaker over all forventning. (Forventningen var at vel måtte bli litt fusel, i det minste, men det ser ikke sånn ut!)

Jeg satte ikke til sukkerdelen av oppskrifta før etter at det meste av gjæringa var unnagjort - og tenkte at det sukkeret blir vel fort spist opp. Men neida; 550 tar små biter!

Normalt? Jeg er ikke engstelig, siden ølet er godt. Og jeg har fått råd om ikke å avslutte for tidlig med belgiske øl. Men jeg blir litt utålmodig. Skal den stå til utpå sommeren?

Jeg flasket en Blonde med WLP550 i helga. Den sto 8 dager på gjæring.
SG var stabil på 1.007 i 3-4 dager så jeg regnet med den var ferdig, selv om den kom en og annen 'plopp'.
Med så lav FG føler jeg meg trygg på at det går bra.

Og ang. fusel, ingenting her heller. Har ikke prøvd 550 før, kanskje den gjærer renere enn 565/566?

Gjæret en IPA med WLP644. Tok 30 dager før den var ferdig med å gjære. Flasket etter 33 dager eller så. Det var en underpitch (en pakke gjær på 22 liter - OG 1,062) - men allikevel, da. Jevneste gjæringen jeg har sett - ikke antydning til stormgjæring.

Jeg flasket en Blonde med WLP550 i helga. Den sto 8 dager på gjæring.
SG var stabil på 1.007 i 3-4 dager så jeg regnet med den var ferdig, selv om den kom en og annen 'plopp'.
Med så lav FG føler jeg meg trygg på at det går bra.

Og ang. fusel, ingenting her heller. Har ikke prøvd 550 før, kanskje den gjærer renere enn 565/566?

Så lenge du holder deg under 24 grader. I følge Whitelabs oversikt over hva de belgiske gjærene deres gjør på de ulike temperaturene. (Mener jeg har den tabellen i "Brew like a Monk".) Jeg bikket opp på 25 i den siste fasen, men det ser ut til å ha gått bra. Gjæret lavt i den mest aktive fasen.

Hvilken temperaturprofil brukte du?

Sist jeg brukte WLP550 var en trippel på ca 9.2% - sterk øl og den fikk stå ca. 30 dager før jeg flaska. Ikke noe fusel av den men den gir kraftige fenoler og ester. Mye krydder av denne. WLP530 var ganske anderledes. Min 550 ble infisert under lagring så får ikke brygget på den før jeg får kjøpt ny gjær.

Sist jeg brukte WLP550 var en trippel på ca 9.2% - sterk øl og den fikk stå ca. 30 dager før jeg flaska. Ikke noe fusel av den men den gir kraftige fenoler og ester. Mye krydder av denne. WLP530 var ganske anderledes. Min 550 ble infisert under lagring så får ikke brygget på den før jeg får kjøpt ny gjær.

Min havner også der, ja - og 30 dager blir det nok. Nå begynner det å nærme seg 25 sekunder mellom hvert plopp, men den marsjerer i så stødig takt at det er tydelig at det stadig skjer noe.

Håper inderlig at det ikke er en infeksjon. Jeg har oppdaget at tidligere brygg på den samme gjæren har vært infisert, men gjæren i denne er fra starter som jeg har dyrket opp fra starter, og er ikke av gjær høstet fra de infiserte bryggene. Og jeg har vondt for å tro at starteren var infisert. (Skikkelig nedtur, det der forresten, jeg trodde jeg var ferdig med infeksjonene.)

Nå er den ferdig til å tappes, etter 28 dager. Den tok tydeligvis kvelden for et par dager siden, og jeg ser ingen grunn til å la den stå lenger. Klokket den akkurat inn på 1.002, ned fra 1.072, altså. 9,5% alkohol, og syke 97% utgjæring. Men jeg kjenner nesten ikke alkoholen, og ølet har skikkelig god fylde. Det er nesten så jeg er redd for å tappe det opp, for det endrer seg jo alltid under karboneringa - og dette kan nesten ikke få endret seg til det bedre:). Smaksprofilen er preget av pepper, men det er myk og snill pepper - og jeg la jo opp til å få det sånn.

Ølet - som altså er en belgisk golden ale ("Duvel") på 9,5% - er vel mer eller mindre ferdig karbonert nå, og det blir godt, men kullsyra bringer alkoholen opp i forgrunnen. Litt mer enn jeg setter pris på, men det er ikke fusel.

Dette er vel ikke et øl som skal drikkes ferskt, uansett. Det skal kaldmodnes som en pils, skal det ikke? Så om jeg håper på videre utvikling av smak, og avrunding av alkoholen/omdanning til litt fancy estere, så er jeg kanskje ikke helt på jordet?

Jeg har null erfaring med denne øltypen, eller så sterkt øl i det hele tatt, så jeg lurer veldig på hva jeg kan vente meg.

Ølet - som altså er en belgisk golden ale ("Duvel") på 9,5% - er vel mer eller mindre ferdig karbonert nå, og det blir godt, men kullsyra bringer alkoholen opp i forgrunnen. Litt mer enn jeg setter pris på, men det er ikke fusel.

Dette er vel ikke et øl som skal drikkes ferskt, uansett. Det skal kaldmodnes som en pils, skal det ikke? Så om jeg håper på videre utvikling av smak, og avrunding av alkoholen/omdanning til litt fancy estere, så er jeg kanskje ikke helt på jordet?

Jeg har null erfaring med denne øltypen, eller så sterkt øl i det hele tatt, så jeg lurer veldig på hva jeg kan vente meg.
Jeg syns alt øl med så mye alkohol har godt av å stå en stund. Alkoholsmaken er veldig dominerende i starten, men det går seg til.

Det forklarer også hvorfor jeg har kjelleren full av kasse på kasse med øl, og likevel drikker butikkøl.

Det skjønner jeg:p. Som de sier i en Monty Python-sketsj om australsk vin: "This a wine for laying down ..... and avoiding!!!!" Jeg har jo ikke brygget dette ølet for å drikke det; det går egentlig ikke an. Jeg brygger stort sett øl med +/- butikkstyrke, så jeg kjøper så å si ikke øl lenger.

Det skjønner jeg:p. Som de sier i en Monty Python-sketsj om australsk vin: "This a wine for laying down ..... and avoiding!!!!"
Jeg tenkte akkurat det samme om chagaølet som blei laga i mitt fravær. Omtrent 2kg sukker fra granskuddsirup i en 25-liter kommer til å trenge gooood tid, om det noengang blir bra. Uansett, for å sitere samme sketsj: "It has a kick on it like a mule!"

Jeg tenkte akkurat det samme om chagaølet som blei laga i mitt fravær. Omtrent 2kg sukker fra granskuddsirup i en 25-liter kommer til å trenge gooood tid, om det noengang blir bra. Uansett, for å sitere samme sketsj: "It has a kick on it like a mule!"

Takk, jeg kjenner sparket fra "Duvel'en" som jeg måtte smake på i sted (for å vurdere hvor langt karboneringa var kommet:rolleyes:). Det er et stykke unna det brygget jeg kaller "Det daglige øl". Det holder 3,8%. Denne her har jeg forresten døpt "Dæven!". Jeg tenker meg det er en passende reaksjon fra en som tar en slurk av det uten å være forberedt.

Takk, jeg kjenner sparket fra "Duvel'en" som jeg måtte smake på i sted (for å vurdere hvor langt karboneringa var kommet:rolleyes:). Det er et stykke unna det brygget jeg kaller "Det daglige øl". Det holder 3,8%. Denne her har jeg forresten døpt "Dæven!". Jeg tenker meg det er en passende reaksjon fra en som tar en slurk av det uten å være forberedt.
Bare hvis du serverer det nå.

Tilbake
Topp