wlp630

Hei.

Noen som har brygget noe  med wlp630.
Tenkt jeg skulle lage et med:
Weyermann malt ekstrakt pilsner 4kg
Malt ekstrakt hvete 1.8 kg
20g sitronskall
20g appelsinskall
20g korianderfrø
2g kamile
40g East kent goldings humle
5g Saaz blomst

OG 1067

Det blir en Wit, men ikke med Witgjær.
Tar gjerne i mot innspill. Vet ikke om jeg er helt på jordet med denne oppskriften.
Eller om jeg bare skal gå for en sterker Weizen.
 
Har ikke prøvd den, men ser ingen grunn til at det ikke skulle bli bra - så lenge du er klar til å vente. Det anbefales lang lagring på den gjæren, Wit er jo et fersktøl... Jeg liker å avvike fra standarder, Weissbier med krydder er bare gøy! Men med manglende gjærkarakter ville jeg kanskje vært mer forsiktig med krydder her enn i en typeriktig Wit?
 
Med WLP630 blir det en Berliner Weisse, ikke en wit. WLP630 inneholder melkesyrebakterier.
 
Ja, leste litt om tyske øl sorter på nett i går. Så jeg får nok droppe krydderet.
Blir nok at jeg lager Weizenbock med litt Saaz og Perle satser på ibu mellom 15 - 30.
Så får jeg lagre den noen mnd og vente.
Tenkte meg at det ikke gikk med krydderet, men det var hvert et forsøk.
 
Men du vil altså ikke få en tradisjonell weizenbock med den gjæren. Det er ikke en gjær for vanlig tysk hveteøl. Den inneholder en  tysk hveteøl-gjær og i tillegg melkesyrebakterier, noe som gjør at du får et syrlig øl, i stil med Berliner Weisse. Skal du bryge en weizenbock bør du heller velge WLP300.
 
Gahr, rent bortsett fra avvik fra typeriktighet, er det noe som tyder på at trådstarters oppskrift vil lage et dårlig øl? Lager melkesyren fra 630 i kombinasjon med krydder usmak, eller lignende? Jeg liker å krysse stilarter, men er jo alltid redd for å mixe noe som absolutt ikke hører sammen...
 
Vis jeg skal gå for pilsner ekstrakten og hvete ekstrakten, ikke noe humle. Så vil jeg fortsatt få alt for høy OG.
WLP630 har jo alkohol toleranse fra 5 - 10 %, Whitelabs mener jo at 630 er perfekt for Berliner Weisse.
Berliner Weisse skal jo ha lav % innhold. Min vil jo ha et % innhold på 6,5 %.
 
Fossdal skrev:
Gahr, rent bortsett fra avvik fra typeriktighet, er det noe som tyder på at trådstarters oppskrift vil lage et dårlig øl? Lager melkesyren fra 630 i kombinasjon med krydder usmak, eller lignende? Jeg liker å krysse stilarter, men er jo alltid redd for å mixe noe som absolutt ikke hører sammen...

Tror det kanskje er noen misforståelser ute og går her. Berliner Weisse ligner mer som ølstil på Lambic enn Weissbier (kan sikkert diskuteres). Så lenge intensjonen er å lage surøl er det bare å kjøre på!
 
Fossdal skrev:
Gahr, rent bortsett fra avvik fra typeriktighet, er det noe som tyder på at trådstarters oppskrift vil lage et dårlig øl? Lager melkesyren fra 630 i kombinasjon med krydder usmak, eller lignende? Jeg liker å krysse stilarter, men er jo alltid redd for å mixe noe som absolutt ikke hører sammen...

Nei, det er ingenting som i utgangspunktet tilsier at det nødvendigvis skal bli dårlig. Men om man forventer en weizenbock, blir selvsagt resultatet ikke det helt store.
 
DagErik skrev:
Har du en oppskrift på Berliner Weisse Gahr ?

For en nogenlunde typeriktig Berliner Weisse bør du sikt på en OG rundt 1035. Hvis du vli lage den sterkere (Berliner Weizenbock, anyone?) er det selvsagt ingenting i veien for det.

Bruk pilsnermalt og hvetemalt i omtrent like deler og tilsett humle i én omgang for å oppnå en bitterhet på ca. 5 IBU. Det er gangke vanlig med kort koketid for å holde ølet lyst, men pass på at du koker lenge nok til å bli kvitt DMS. Rask kjøling er i så måte også ganske viktig. Jeg ville brukt Hallertauer Mittelfrüh som humle dersom jeg kokte i 90 min., men Magnum hvis jeg skulle koke kort tid.
 
Takk for det Gahr.

Vi får se  hva jeg gjør. Gjæret var feil send og viste ikke hva jeg skulle gjøre med det.
 
Tilbake
Topp