WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale

pernod

Norbrygg-medlem
Så stas! En tradisjonell gjærkultur fra Stryn tilgjengelig fra Bryggsjæl. Etter å ha blitt inspirert av Lars Marius Garshol og hans utmerkede forskning på tradisjonelt norsk hjemmebrygg er det fint å se at en av nøkkelingrediensene er lett å få tak i, fremfor å måtte (gisp!) snakke med en hjemmebrygger. Forhåpentligvis tar White Labs vare på den for fremtiden også.

Er det noen som har noen innspill på hva slags maltsammensetning og humleprofil som passer til denne, for å lage tradisjonelt norsk hjemmebrygg? Hva med gjæringstemperatur?

Ser at Overgjæret har en oppskrift, men der har det ikke kommet noen smaksnotater ennå.

Edit: Og litt lenger ned på google-resultatet så har jo Herr Muri selv publisert en oppskrift. Jaja. Ble litt ivrig der :)

Dette skal bli gøy å prøve.
 
Veldig interesant! Tror nok jeg og jeg skal prøve denne med en Saisonoppskrift i bunnen. Spørsmålet er nok, gjæringstemperatur. Trolig bare å prøve :) Hadde vært fint om folket postet tilbake resultater med den. For juleøl har jeg kansje prøvd en old ale variant men pitchet den på en lavere temperatur enn for en saison men tatt den opp noen grader etter noen dager for å få noen fenoliske smaker av gjæren.
 
Jeg ser du har linket til bloggen min, det kommer smaksnotater om noen uker :) Ølet står faktisk enda i gjæringsbøtta ettersom jeg opplevde at det ble produsert enorme mengder med svovellukt gjennom stormgjæringen. Tanken var å la gjæren rydde opp etter seg før jeg flasket, og når jeg sjekket tidligere i dag så luktet det veldig beligsk, men fremdeles litt svovelaktig. Blir sikkert flasking i løpet av uka.
 
Skal flaske en batch med denne gjæren i morgen.
Oppskriften er en ganske basic pilsner oppskrift med en god del saaz.
En smule lukt av sulfur da den kom igang med gjæringen, men dette har gitt seg nå.
har gjæret den på 21-22C
 
Skal brygge en cascadehumlet hveteøl i påska, burde jeg gå for denne eller en med tradisjonelle wlp gjærene? Noen som har prøvd den på hvete? Har lest at den kan brukes til det, men er vel mest en saison gjær?
 
Har fått kloa i ein tube med denne gjæra, og er særs interessert i gjæringstemperaturane. Har høyrd at den bør gjærast rimeleg høgt (30C-ish). Nokon som har tanker/meiningar om dette?
 
Jeg prøver meg på en India Saison med denne i morra. Ikke akkurat norsk tradisjonsøl, men uansett. 55% palemalt, 40% hvete og 5% cara red. Centennial og Simcoe, ca 60 IBU. OG 1.061. Den får navnet Kveitesesong og skal etter planen drikkes på kveitefisketur til sommeren. Starteren står og bunnfeller i kjøleskapet nå. Tenkte å starte på 21 og ta den gradvis opp til 23 mot slutten av stormgjæringen.
 
OG havnet på 1.058. 12 timer etter pitch blåser CO2 ut av dunken. Masse krausen; måtte bytte til blow off tube til tross for 20% headspace av vørtervolum. Det var på 21 grader. Tar den opp til 23 fra i kveld til i morgen ettermiddag.
 
Til tross for høy mesketemp(67-68C) opplevde jeg 84% utgjæring med denne gjæren. OG var på 1,043, endte på 1,007.
Noen andre erfaringer rundt dette ennå?
Ser at bryggselv skriver ca 80% på sine sider.
 
Kan rapportere om 80% att. Etter 4 dagar. OG 1,053 - SG 1.010 . Mesketemp : 67c . Pitcha på 18C , lot stige fritt til 21c . Så opp til 24C. Sterk sulfur-lukt etter endt stormgjæring. Har redusert seg litt etter 1 veke i karet. Skal måle ny SG på søndag.
 
Utrolig morsomt at så mange har prøvd gjæren :)
Må bare beklage at hverken jeg eller @HelNor har vært særlig aktive her da vi har brygget med gjæren i et år. Vi har ca 8-10 batcher på gjæren, men grunnet spartansk gjæringsutstyr har vi holdt oss på 21 grader. Som regel gir dette 85-92 % att. så her er det muligheter for tørre forfriskende øl.

Ser det er spørsmål om juleøl her, bryggelauget vårt Dagsrasjonen splittet årets juleøl, 40 liter med WLP6788 ble en høytid verdig. Vi brygget ølet i juni og det smakte frotreffelig til jul. Vi har erfart at gjæren krever en måneds tid til gjæring for å bli god. Oppskrift på juleølet er poster under.

Vi har hørt rykter om at Anders Volle skulle prøve gjæren på 30++grader, det hadde vært utrolig spennende å høre om noen har erfraing med dette.

Dagsrasjonens Oude Jol - WLP 6788
Christmas/Winter Specialty Spice Beer

Type: All Grain Date: 06 Jun 2014
Batch Size (fermenter): 42,00 l Brewer: Helge Norberg
Boil Size: 50,88 l Asst Brewer: Bjarne Muri
Boil Time: 75 min Equipment: Bryggeri
End of Boil Volume 45,54 l Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Final Bottling Volume: 39,16 l Est Mash Efficiency 76,3 %
Fermentation: Ale, Two Stage


Amt Name Type # %/IBU
5,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 1 45,0 %
5,00 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC) Grain 2 45,0 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) Grain 3 4,5 %
0,30 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 4 2,7 %
0,30 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) Grain 5 2,7 %
100,00 g Willamette [5,40 %] - Boil 60,0 min Hop 6 29,5 IBUs
20,00 g Cascade [7,00 %] - Boil 20,0 min Hop 7 4,6 IBUs
1,0 pkg Muri gårdsøl (Muri production #MU001) [50,28 ml] Yeast 8 -
Beer Profile

Est Original Gravity: 1,057 SG Measured Original Gravity: 1,060 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,2 % Actual Alcohol by Vol: 7,2 %
Bitterness: 34,2 IBUs Calories: 556,0 kcal/l
Est Color: 37,8 EBC
 
Jeg var på hjemmebryggerdager hos Nøisom, og vi kunne velge hvilken gjær vi ville bruke. Jeg valgte Norwegian Farmhouse for å se hvordan denne gjæren er i forhold til andre. Og fordi det er spennende å prøve noe nytt som ikke mange har noen erfaring med.

Resultatet etter brygging ble en Robust Porter som havnet på OG 1077. Etter å ha snakket med representanten fra bryggselv som var der laget jeg en starter på 1 liter, og pitchet hele etter et døgn. Etter 12 timer var det bra aktivitet, og da jeg kom hjem fra jobb ville vørteren ut av dunken via gjærlåsen. Jeg byttet da til blow off tube. (en kamerat opplevde akkurat det samme etter å ha pitchet ett rør med wlp007 direkte i bøtta)

Jeg pitchet på 19 grader og lot den stige til 21 under stormgjæring. Den koser seg på 22 nå resten av tiden. (kjøleskap med stc1000)

Vi skal tilbake til Nøisom for å smake på hverandres brygg, så da har vi en mulighet for å smake på mye forskjellig resultater fra samme vørter.
 
Jeg brygget også med denne gjæren sist lørdag. Mesket min Storlaksen India Wheat Saison, og delte vørteren i to, gjærer den ene med "vanlig" WLP565 og andre halvdelen med WLP6788. Startet på 19 og er nå etter snart en uke oppe i 22 grader. Hadde 1 liter starter til 10 liter vørter. OG "bare" 1038, startet raskt (5-6 timer) og gjæret friskt de første dagene. Lukter stramt av svovel, så jeg følger kanskje Bjarnems tips om å la den stå i nærmere 4 uker. Denne kaller jeg Fjording - Farmhouse Ale. Kona er for øvrig fra Stryn (sentrum), og hun ser fram til å smake den. Blir spennende å smake forskjellen mellom WLP 565 og WLP6788.
 
Utrolig morsomt at så mange har prøvd gjæren :)
Må bare beklage at hverken jeg eller @HelNor har vært særlig aktive her da vi har brygget med gjæren i et år. Vi har ca 8-10 batcher på gjæren, men grunnet spartansk gjæringsutstyr har vi holdt oss på 21 grader. Som regel gir dette 85-92 % att. så her er det muligheter for tørre forfriskende øl.

Ser det er spørsmål om juleøl her, bryggelauget vårt Dagsrasjonen splittet årets juleøl, 40 liter med WLP6788 ble en høytid verdig. Vi brygget ølet i juni og det smakte frotreffelig til jul. Vi har erfart at gjæren krever en måneds tid til gjæring for å bli god. Oppskrift på juleølet er poster under.

Vi har hørt rykter om at Anders Volle skulle prøve gjæren på 30++grader, det hadde vært utrolig spennende å høre om noen har erfraing med dette.

Dagsrasjonens Oude Jol - WLP 6788
Christmas/Winter Specialty Spice Beer

Type: All Grain Date: 06 Jun 2014
Batch Size (fermenter): 42,00 l Brewer: Helge Norberg
Boil Size: 50,88 l Asst Brewer: Bjarne Muri
Boil Time: 75 min Equipment: Bryggeri
End of Boil Volume 45,54 l Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Final Bottling Volume: 39,16 l Est Mash Efficiency 76,3 %
Fermentation: Ale, Two Stage


Amt Name Type # %/IBU
5,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 1 45,0 %
5,00 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC) Grain 2 45,0 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) Grain 3 4,5 %
0,30 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 4 2,7 %
0,30 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) Grain 5 2,7 %
100,00 g Willamette [5,40 %] - Boil 60,0 min Hop 6 29,5 IBUs
20,00 g Cascade [7,00 %] - Boil 20,0 min Hop 7 4,6 IBUs
1,0 pkg Muri gårdsøl (Muri production #MU001) [50,28 ml] Yeast 8 -
Beer Profile

Est Original Gravity: 1,057 SG Measured Original Gravity: 1,060 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,2 % Actual Alcohol by Vol: 7,2 %
Bitterness: 34,2 IBUs Calories: 556,0 kcal/l
Est Color: 37,8 EBC


Har lest en tråd om å bruke bjørkesevje i øl, og så da for meg at dette kunne være en god idé til et juleøl. Tror du man kan bruke denne oppskriften med bjørkesevje og få et bra resultat?
 
Veldig svovel-lukt av denne ja. Lukten slår mot meg når jeg kommer hjem fra jobb. Er kanskje ikke noe for de som har koner som ikke liker lukt ;-)

Har tenkt til å høste gjær fra denne, så om noen er interessert så bør jeg ha noen glass om et par uker. Jeg holder til i Vestby.
 
Utrolig morsomt at så mange har prøvd gjæren :)
Må bare beklage at hverken jeg eller @HelNor har vært særlig aktive her da vi har brygget med gjæren i et år. Vi har ca 8-10 batcher på gjæren, men grunnet spartansk gjæringsutstyr har vi holdt oss på 21 grader. Som regel gir dette 85-92 % att. så her er det muligheter for tørre forfriskende øl.

Ser det er spørsmål om juleøl her, bryggelauget vårt Dagsrasjonen splittet årets juleøl, 40 liter med WLP6788 ble en høytid verdig. Vi brygget ølet i juni og det smakte frotreffelig til jul. Vi har erfart at gjæren krever en måneds tid til gjæring for å bli god. Oppskrift på juleølet er poster under.

Vi har hørt rykter om at Anders Volle skulle prøve gjæren på 30++grader, det hadde vært utrolig spennende å høre om noen har erfraing med dette.

Jeg har gjort et par brygg med kveik fra Voss, som jeg pitchet på 35-38 C, og lot den gjære inntullet i isolasjon i et rom på ca 28 C. Brukte kun pilsnermalt og litt Hallertau, men i mangel på einer tilsatte jeg en halv kilo granskuddsirup på 20 liter.
Ble veldig fornøyd med resultatet og tenkte jeg skulle gjøre noe lignende med Muri-gjæren. Må bare vente litt på at våren kommer med granskudd.

(Siden alle Ring 3-brygg har navn som er Ring 3-relaterte ble denne selvfølgelig hetende GranVoss.)
 
Tilbake
Topp