Wyeast 1318 flokkulasjon

jab

 
Jeg opplever denne gjæren som noe rar. Bruken den en del, og jeg har brukt den tidligere. Wyeast mener den har flokkulasjonskarakter til høy. Det er jo forsåvidt sant. Når ølet er ferdig så ligger det typisk et lokk i bunn og et lokk på toppen med gjær. Ikke ulikt hvordan WLP530 og andre topphøstere oppfører seg.

Ølet som står i midten av de to lagene er ikke imponerende klart dog. WLP007 i motsetning flokkulerer helt sinnsykt og du får jo svære kladder i starterkolben selvom det røres heftig. Flakene går rett i bunn når man skrur av røringen i løpet av sekunder omtrent. Ferdiggjæret øl på 007 er allerede meget klar før man gjør CC.

Jeg vil nesten si at 1318 ligner på WLP001/US05 i forhold til "late flocculators", som rett og slett ikke vil samle seg og felle ut som resten av gjærkulturen.

Jeg liker tungt flokkulative gjærstammer, men ikke så innmari glad i 007 eller 002. Men igjen så er jeg ikke glad i å bruke et halvt år på å få felt ut gjær fra ølene heller. Det er ikke helt US05/WLP001 over det, men irriterer meg over at ikke all gjæren bare kan dette ut, særlig når Wyeast sier "high flocculation".

Noen andre som opplever det samme, eller er det noe feil jeg gjør? Har godt med kalsium i alle øl, og de gjærer raskt og godt ut...
 
Mener å huske at jeg opplevde bedre flokkulering på 2 gen. Jeg topphøstet ikke, men «spadde» ut med en øse i fra bunnen. Min ble heller ikke superklar, men det ble greit nok etter noen uker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har du høstet og gjenbrukt? Eller snakker du om 1-gen? Jeg har aldri brukt den gjæren med vet fra andre typer at flokkingen kan forandre seg ganske fort over generasjoner.

Av det jeg har erfart med noen typer er at kalsium faktisk ikke har så veldig mye å si for flokkuleringen. Ikkee noe problem å brygge med langt mindre enn 50PPM (som litteraturen sier er minimum), og fortsatt få flokkende gjær.

Og, hva har du imot 002/007?
 
Sist redigert:
Høstet etter gjæring. Egentlig ikke høstet, men bare overført gjær/slush. Syntes gjæren var litt vanskelig i forhold til andre engelske gjær, men som trådstarter skrev er jeg heller ikke så begeistret for 002/007. Etter noen måneder, eller kortere for jeg ofte en slags ettersmak. Kanskje litt syrlig som jeg ofte misliker. Er derfor på utkikk etter en annen engelsk type gjær med god flokkuleringsevne og et for min del godt smaksbilde. Trodde jeg hadde det med denne siden jeg er veldig begeistret for Kinn sine øl. Vel, letingen fortsetter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"Merkelig" Jeg får for det meste bare søt rosin av 002/007.

Kinn gjærer jo i åpne kar.. Det har sikkert noe å si, men har aldri fått spes syrlighet av de to selv.

Det jeg vet er at 007, som jeg har brukt mest av de to (men mest i store øl) er utrolig glad i MYE oksygen. Oksygen og stigende temperatur. Har hatt dårlige erfaringer med de to og lettfermenterte sukkerarter, da har det blitt litt blæh hos meg.
 
007/002 smaker ofte bra hos meg de første ukene. Kanskje første månedene, men så skjer det noe. Ikke en direkte syrlighet, men noe svakt snerpete på en måte. Kan være at jeg ikke var flink nok med for eksempel oksygen. I starten brukte jeg nesten kun 002. Har ikke like mye erfaring med 007, men at de flokkulerer bedre enn 1318 er i hvert fall sikkert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Erfaringen er gjort fra gen 1 til gen sikkert 20 nå.

Topphøstet.

Right, men var samme erfaringen på gen1? Hvis du husker.. Det er veldig selektivt, det du høster, det er en av de tingene som stemmer veldig greit ifht hva du leser i litteraturen.
 
Jeg har kjøpt 3 poser 1318 og sikkert kjørt 10-20 generasjoner på hver @Miguel. Det er stort sett lik oppførsel uansett. Noen batcher flokkulerer bedre enn andre. Jeg ser spesielt på 1318 når man tørrhumler at den blir helt handicappet på flokkulering kontra tørrhumlet 007.
 
Oljene sikkert. Selv ser jeg dette med de fleste stammer og tørrhumling, eller mye humleoljer. De blir værende mye lenger. Skulle tro det var omvendt.
 
Det er vel derfor mange NEIPA fantaster sverger til 1318, fordi de er veldig glad i å drikke gjærstarter? :D

Men altså jeg får jo skiten til å felle ut til slutt, men det er liksom -1C i to uker før jeg kan tappe over til serveringsfat... Jeg syntes Wyeast bør endre flocculation til low.
 
hmm - kanskje det er fordi jeg flasker ølet mitt, men jeg har aldri tenkt over flokkuleringsegenskapene til 1318. Og jeg kjølekrasjer ikke, heller; bruker bare Supermoss i kok (@ 5 min) og Clarex ved gjæringsstart. Og ølet blir helt klart - unntagen en NEIPA som har stått en måned på flaske nå, da. Den er nøyaktig like ugjennomsiktig fremdeles, men det skyldes nok ikke gjæren. Mens altså en golden ale som jeg flasket dagen etter, og som bare hadde stått 10 dager til gjæring, er krystallklar.

Det skal sies at disse to er brygget med en blanding av wlp013 og 1318, men det skulle vel ikke bety noe.
 
@Finn Berger jeg begynte å bruke 1318 etter at jeg gikk over til fat, så det er kanskje mulig denne gjæren responderer bedre på flaskekarbonering? Det er jo interresant i så fall :).
 
@Finn Berger jeg begynte å bruke 1318 etter at jeg gikk over til fat, så det er kanskje mulig denne gjæren responderer bedre på flaskekarbonering? Det er jo interresant i så fall :).

Mye mulig. Gjæren har jo mye lengre vei til bunnen fra toppen av fatet enn fra toppen av flaska. Kan det være en forklaring?

Jeg har ikke lagt merke til om øl brygget med 1318 er mindre klart når jeg flasker enn øl brygget med f.eks. wlp013, som er den andre gjæren jeg bruker mye. Men det kan det godt hende det har vært.
 
Tilbake
Topp