Wyeast 1318 London ale III

Marius K.

Norbrygg-medlem
Brygget en Vestkyst klone i dag, og benyttet denne gjæren for første gang. Allerede en time etter pitching har det begynt å boble i gjærlåsen! Det har jeg aldri opplevd før. Noen som har erfaring med det samme ved bruk av denne gjæren? Artig at det tar av med en gang!
 
Hold deg fast, den går som en kule. Kan være lurt å løsne litt på lokket de første dagene, den trenger plass på toppen.

Fantastisk god gjær. Lykke til :)
 
Brygget en London Bitter med denne gjæren. Har bare smak litt før karboniseringen og den står nå til lagring på flasker og fat. Smakte lovende, så jeg er veldig spent.
 
Flasket en Vestkyst klone i dag med 1318 gjæren. Brygget hadde en OG på 1,070 og en FG på 1,011. Det tilsvarer en utgjæring på 84%! Kan det stemme? På wyeast sine sider står det at den har en utgjæring mellom 71-75 %. Hydrometeret mitt viser 1,000 på 20 grader, og jeg målte også OG med refraktometer i tillegg, så avlesningene skal være korrekte.
 
Ingen som har noen erfaringer / synspunkter på denne? Synes utgjæringen min var i overkant høy..
 
Er ikke noe unormalt med det. Utgjæringen de oppgir er med en standardvørter de bruker. Du har en annen sukkersammensetning i din. Utgjæringsgraden de oppgir brukes best til å sammenligne gjærtyper mot hverandre.
 
Er ikke noe unormalt med det. Utgjæringen de oppgir er med en standardvørter de bruker. Du har en annen sukkersammensetning i din. Utgjæringsgraden de oppgir brukes best til å sammenligne gjærtyper mot hverandre.

OK, takk for svar. Det forklarer jo litt. Likevel overrasket over så høy utgjæring. Oppskriften skisserte mesking på 64 grader, OG 1,069 og FG 1,016. Jeg startet og meske på 66 grader (BIAB), og temperaturen falt nok litt underveis. Endte med OG på 1,070 og FG på 1,011.
 
Tilbake
Topp