Wyeast 1762 og svovel. Is it a dumper?

Heisan. Satte en dubbel for 2 dager siden. Den gjæres med wy 1762 Belgian Abbey II. Ting skar seg litt under kjølingen, det ble litt søl. To bommerter fant sted. Den minste: gjæren ble pitchet ved 24 grader. Den største: jeg glemte å desinfisere bryggesleiva. Denne var kun vasket. Brukte selvfølgelig denne til å piske inn oksygen.

To dager ut i gjæringa merker jeg svovellukt, også utenfor gjæringsskapet. Dette har jeg aldri opplevd med den gjæren. Den står på 19 grader nå. Vanligvis tar man jo tiden til bruk i slike tilfeller. Dette ølet kunne jeg tenke meg å ha som juleøl til venner og kolleger, og jeg har ikke tid til å vente 1 mnd på å se om det går bra eller ikke.

Hva tror ringrevene? RDWHAHB eller bestill ny gjær og kvern malt på nytt?

Rune
 
RDWHAHB. I alle fall inntil videre. Du kan kanskje skru tempen opp et par grader, for å gi gjæren bedre forhold. En del belgiske gjærtyper er følsomme for lav temp. Økt aktivitet vil også hjelpe til med at svovelen blir blåst ut av ølet. Jeg har opplevd svovel med flere belgiske gjærtyper, og som regel er det stress i form av lav temperatur som har gjort det. Temperaturøkning hjelper ofte.

Hvis det faktisk kommer fra en infeksjon er det gjerne litt verre... Men du bør absolutt la ølet bli ferdig før du velger å dumpe noe. I beste fall blir ølet helt topp. I verste fall er du i alle fall en erfaring rikere.

Uansett har du en god unnskyldning til å brygge et ekstra øl, bare sånn i tilfelle.:)
 
Så konklusjonen blir Ole Brumm. Behold og brygg mer. Det kan jeg leve med. Så var det bare å få fruen med på den tankegangen...
 
Tilbake
Topp