Wyeast 2565 - Kölsch gjær

Børge B

Dommer
Lagde en all-grain kølsch på fredag 18.06 (15 liter), og hadde på en smackpack med Wyeast's kølschgjær. (Denne var ikke blåst opp) Hadde også på 60 gram med eikechips - for å prøve dette for første gang.
Satt til gjæring på 16/17 grader.
I de første dagene skjedde det absolutt ingenting i gjærlåsen, men det skjedde tydelig noe i dunken.
I dag, så bobler det ca hvert 25. sekund, og som dere kan se av vedlagte bilde - ser det veldig merkelig ut i dunken.
Ser nesten ut som mugg fra utsiden.
Er dette normalt ? Spesielt for denne typen gjær ? Noen andre teorier ?
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    186,9 KB · Sett: 539
Er det vi ser i bøtta i bevegelse? Ser for meg ut som aktiv gjær som reiser rundt i bøtta. Jo mindre brygget er jo mindre plopper det i låsen. Hvis det lukter friskt så er det sikkert det:)

Mvh Thomas.
 
Jeg har ikke prøvd den gjæren ennå, men det er sikkert bare sånn den er. Så lenge det lukter og smaker sundt, så er det sikkert bar å vente. Lykke til :)
 
Den ene gangen jeg brukte kølsch gjær, så hadde jeg ekstrem gjæringsaktivitet. Var like før lokket på gjæringsdunken spratt av! Bulte opp som bare det, og gjær hadde "sprengt" seg gjennom gjærlåsen og blåste utover hele rommet. Hadde rundt 20L + på dunken da, ikke 15L. Veldig skittne greier, men gøy!

Har du sjekket datoen på gjærpakken? Har den kanskje gått ut?
 
Dette ser helt normalt ut. Det du ser er sannsynligvis bunnfelt materiale som satammer fra maltet som har løsnet fra bunnen på grunn av gjæringsaktiviteten. Ikke noe å tenke på.
 
Eik i kølsch?  :eek:

Det er vel mildt sagt en uvanlig smakstilsetning i en kølsch..
Kølsch skal vel rent stilmessig være en ren øl med subtile smaker.
 
La ikke merke til det med eik. 60 g hørtes lovlig mye ut, og chips gir potenslietl et noe røft og endimensjonalt preg. Venter spent på rapport om det endelige resultatet!
 
Det med eik var nok et eksperiment ja - for å si det slik :)
Veldig spent selv også på det ferdige resultatet, og skal avlegge rapport :)
 
Er fermenteringsprosessen forventet å ta lengre tid med Kølsch enn med "vanlig" gjær - siden den foregår kaldere ?
9 dager siden pitching nå, men bare 5 dager siden det var tegn til liv i gjærlåsen. 
Veldig lite aktivitet nå ser det ut til....
 
Bestemte meg for å bare la det stå, og blir vel flasket nå i helga tenker jeg. Kan legge inn litt mer info da :)
 
Har planer om å brygge min første Kølsch om ikke så lenge. Mr. Malty skiller mellom Lager, Hybrid og Ale. Weyeast 2565 er vel egentlig for en undergjær å regne, men oppskriften sier ca 16 grader. Skal man bruke Hybrid eller Lager i Mr. Malty's kalkulator?
Takknemlig for svar fra noen som vet mer enn meg :)
 
Hybrid. Det er vel gjæringstemperaturen heller enn gjærtypen som bestemmer hvor mye gjær du trenger.
 
Tenkte å brygge en Kölsch men ser at Wyeast sin Kölschgjær er lite flokkulerende og trenger mye lagringstid, slik jeg ser det kan det likesågodt med tanke på tid brygges ordiner pils, men, det finnes kanskje annen gjær ??

Jeg prøver å utvide sortemanget mitt så kunnskap om gjærtyper er begrenset.
 
Jeg brygga en kölsch med 1007 German ale tidligere i vinter. Den har også lav flokkulering, men etter en tid i kjellerboden sitter gjæra som limt til flaskebunnen og ølet er meget klart, og godt.
 
Jeg har sjekket notatene.
Brygget ble satt 10 februar og tappet 27/2. Det var temmelig uklart ved tapping, men den 13nde mars var det prøvesmaking og da var det helt klart.
 
Oddvar Demmo skrev:
Tenkte å brygge en Kölsch men ser at Wyeast sin Kölschgjær er lite flokkulerende og trenger mye lagringstid, slik jeg ser det kan det likesågodt med tanke på tid brygges ordiner pils, men, det finnes kanskje annen gjær ??

Jeg prøver å utvide sortemanget mitt så kunnskap om gjærtyper er begrenset.

WLP029 nevnes i følgende tråd som et mere flokulerende alternativ: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5696.msg47767.html#msg47767
 
Tilbake
Topp