WYeast 3787 erstatning?

Skal brygge Kinn Brottsjø, men oppgitt gjær er ferskgjær, mens jeg bruker tørrgjær

Finnes det noen erstatninger for 3787?

OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
 
Skal brygge Kinn Brottsjø, men oppgitt gjær er ferskgjær, mens jeg bruker tørrgjær

Finnes det noen erstatninger for 3787?

OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.

Kjekt verktøy: Yeast Strains
og: Imperial Yeast Strain Guide (vs. Wyeast/White Labs) : Homebrewing
og:
Yeast Comparison Chart - Salt City Brew Supply
 
Der ble jeg ikke klok :D

Nei, når jeg sjekker, så ser det ikke ut som om det finnes noen tørrgjærversjon av 3787.

Fermentis' BE-256 er muligens et alternativ. Den het tidligere Abbaye, og er altså fra et av klosterbryggeriene - får vi tro.

Du får google litt og se hva slags erfaringer folk rapporterer. Jeg har ikke noe å bidra med der.
 
BE-256 eller Lallemand Abbaye. Som nevnt på FB er WY 3787 (Westmalle) en “snill“ gjær. Tror tørrgjærene vil oppleves litt mer ”funky belgisk”. Men det kan dempes med gjærmengde og temperatur, selvsagt.

Har en Belgisk Blonde med BE-256 som neste på lista.
 
Noen mener at BE-256 er Westmalle. Jeg opplever den som mer fenolsk enn ferskvariantene av WM, så jeg er usikker på om det stemmer.
 
Noen mener at BE-256 er Westmalle. Jeg opplever den som mer fenolsk enn ferskvariantene av WM, så jeg er usikker på om det stemmer.

Jeg aner ikke, men da jeg leita etter info, fant jeg fleire krasse avvisninger av teorien om at den var fra Westmalle.

Den (256) er vel sant å si en gjær som ikke har et veldig godt rykte?
 
Jeg aner ikke, men da jeg leita etter info, fant jeg fleire krasse avvisninger av teorien om at den var fra Westmalle.

Den (256) er vel sant å si en gjær som ikke har et veldig godt rykte?
Javel? jeg har ikke lett, men mener stort å ha sett godord? T-58 har vel et litt frynsete rykte.
 
Javel? jeg har ikke lett, men mener stort å ha sett godord? T-58 har vel et litt frynsete rykte.

Jeg husker det i alle fall sånn fra den tida da den het Abbaye, og jeg kjøpte en pose litt på impuls. Jeg blei ikke så veldig motivert for å prøve da jeg googla litt, og jeg tror den posen blei liggende ganske lenge.

Jeg brygga til slutt en blonde med den, på sommeren i 2016 ser jeg. Husker ikke at det ølet var noen spesiell højdare.
 
Jeg husker det i alle fall sånn fra den tida da den het Abbaye, og jeg kjøpte en pose litt på impuls. Jeg blei ikke så veldig motivert for å prøve da jeg googla litt, og jeg tror den posen blei liggende ganske lenge.

Jeg brygga til slutt en blonde med den, på sommeren i 2016 ser jeg. Husker ikke at det ølet var noen spesiell højdare.
Googlet litt, og det er mange fornøyde brukere. Til og med Brülosophy testpanelet var begeistret.
 
T-58 har jeg nettopp brukt på Kinn Bøvelen, og kan ikke tenkte meg at den treffer helt på en belgisk dobbel IPA, da den er kraftig på smak. Noen tips, om man ser bort i fra 3787, og kun tenker på belgisk IPA? Må være tørrgjær. Spontant så bestilte jeg alt til ølsettet, men endte opp med S-04 - uten at jeg helt vet hvorfor. Ingen karbonering, igjen, med S-04, så styrer unna den framover
 
Tenkte å bestille en pakke 3787, men nå er den ikke å få tak i....
Noen som vet hvorfor?
 
Tenkte å bestille en pakke 3787, men nå er den ikke å få tak i....
Noen som vet hvorfor?
Nei. Bryggselv har jo bytta ut Wyeast med Omega, men jeg sjekka Petit, og de har stadig Wyeast - men altså ikke 3787 på lager nå.

Du kan jo bruke wlp530 eller Imperial B48 i stedet. Strømmen har B48, i alle fall - og den er superb. Og pakka - som er litt dyrere - inneholder dobbelt så mye gjær som whitelabs' - minst.
 
Tilbake
Topp