wyeast 3942 vs 3944

Ahorn

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger en belgisk Wit og har kommet til skade å kjøpe inn wyeast 3942 (Belgian Weat) istedet for 3944 (Belgian Witbier). I følge nettsiden til Wyeast skal begge typene egne seg til Wit. Er det noen som har erfaringer med wyeast 3942 til witbier?
 
Ahorn skrev:
Jeg planlegger en belgisk Wit og har kommet til skade å kjøpe inn Wyeast 3942 (Belgian Weat) istedet for 3944 (Belgian Witbier). I følge nettsiden til Wyeast skal begge typene egne seg til Wit. Er det noen som har erfaringer med Wyeast 3942 til witbier?

Har kun erfaring med 3944, som fungerer utmerket til Wit og trolig også fin til Saison (har bare prøvd den en gang til det siste, men en god del wit´er), Nøgne Ø bruker også White Labs WLP400 (samme opphav) til Saison. Den skal visstnok komme fra Esen, Belgium (De Dolle), men har ikke fått hånden på noe brygg herifra.

I følge Wyeast sine sider skal den gi mer estere og mindre fenoler enn 3944, med eple, tyggegummi og plommeliknende aroma, høres nå spennende ut ihvertfall.
Si gjerne fra hva du opplever av forskjell fra 3944.
 
Jeg antar du mener at 3942 stammer fra De Dolle. 3944 er (som vel alle vet) fra Hoegaarden/Celis. Jeg brukte 3942 til en batch for en del å rsiden, og var forsåvidt helt fornøyd med resultatet. Jeg foretrekker dog 3944, synes den gir et noe krispere øl, men forskjellen er ikke enorm. Du får sikkert et flott resultat.
 
Gahr skrev:
Jeg antar du mener at 3942 stammer fra De Dolle. 3944 er (som vel alle vet) fra Hoegaarden/Celis.

Ja, sakset fra Kristian Englands oversikt her, og glemte linken i farta. Leste litt om De Dolle, men ganske ukjent for meg.
 
De Doll Brouwers er et velrennomert lite bryggeri. Jeg har ikke smakt så mye, men de lager en del "quirky" belgisk øl. Om Yngwie leser dette, kan han sikkert bidra med info!
 
Tilbake
Topp