Wyeast gjær i romtemperatur i 5 dager

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg bestillte Wyeast gjær per post, men pga problemer med forsendelsen tok det 5 dager før den kom frem til meg. Jeg leser at gjæren vil begynne å tære på glykogenlagrene sine når den lagres for varmt. Hva vil 5 dager gjøre med kvaliteten ?
 
Slik jeg forstår er den flytende gjæren i selve pakken og den lille smack-pack*en inneholder gjærnæring som skal starte gjæringen. Spørsmålet er fremdeles hva sjer med glykogenlagrene?
 
Slik jeg forstår er den flytende gjæren i selve pakken og den lille smack-pack*en inneholder gjærnæring som skal starte gjæringen. Spørsmålet er fremdeles hva sjer med glykogenlagrene?
Ikke noe annet som er forskjellig fra annen fersk-gjær. De tømmes sakte men sikkert fra det sekundet gjæren går i dvale. Du skisserer en helt vanlig greie med det å kjøpe ferskgjær, og har ingenting å bekymre deg for.

Rett før fermenteringen er over, og senere enn det man ser av aktiv gjæring, så har gjæren bygget seg opp en egen nistepakke, den feter seg opp, som en bjørn før vinteren. Når den så går i dvale enten pga lav temperatur eller manglende næring, så er det denne nistepakka den lever av til den får noe mer mat. Når den så blir aktivert av høyere temperatur (gjær skal oppbevares kaldt) og ser at det er noe å spise (smack-packen) så er all bets off, den går på byen. Kun ett kriterie av temp og næring trenger å være til stede som regel for at den skal våkne.
 
Sist redigert:
Jeg er ikke sikker på at det er bare å bruke en Wyeast gjær som har oppholdt seg i varme omgivelser i 5 dager.
Jeg kontaktet Wyeast og her er svaret.

Reinhard Mjaatvedt <reinhard.mjaatvedt@gmail.com>
Mon, Oct 5, 4:20 PM (2 days ago)
cleardot.gif

cleardot.gif

to tamara

Hi,

I ordered 2 Wyeast yeast packages from my homebrew store to be sent to me by mail. Unfortunately, due to problems at the transport company these packages got wrongly sorted and have now been in a room temperature storage for 5 days. Should I accept these yeast packages or should I ask my homebrew store to replace them?
Thanks,

Reinhard Mjaatvedt

Tamara Logsdon
Mon, Oct 5, 10:19 PM (2 days ago)
cleardot.gif

cleardot.gif

to me
cleardot.gif


Hello Reinhard,

I’m sorry to hear about that! I recommend first checking with the homebrew store about what their shipping guarantee covers and if they can offer you a replacement or credit. From a technical standpoint, the yeast have experienced some degree of heat stress and will not be in as good of health as properly cooled/refrigerated cultures. Any time yeast come above refrigeration temperature, they begin to come out of dormancy and will use the energy reserves needed for a complete fermentation. If you are interested in proofing the yeast to get a sense of their condition, you could activate a package and see if swelling occurs in 3-5 hours. If swelling is minimal, or if you notice any off-aromas from once the package is opened, I would advise not using the yeast.

Sincerely,

Tamara


Tamara Logsdon
QC Lab Coordinator
Brand Manager

Wyeast Laboratories, Inc
Po Box 146
Odell, OR 97044 USA
541-354-1335

tamara@wyeastlab.com

www.wyeastlab.com
 
Aha, du skal ikke lage starter altså. Da er det jo bare å sjekke slik som WY skrev tilbake.
 
Jeg bruker alltid starter.

Problemet er at dersom du bruker en gjær i starteren som allerede er dårlig så ender du opp med en gjær i gjæringsbøtten som potensielt kan skape problemer i det ferdige ølet.Dette er problemet som WY nevner "From a technical standpoint, the yeast have experienced some degree of heat stress and will not be in as good of health as properly cooled/refrigerated cultures". Jeg er enig i at konklusjonen ikke er absolutt, men jeg ønsker ikke å bruke en hel dag brygging og kaste bort 10-12 kg malt og 150 g humle og så finne ut at brygget må kastes. Da bruker jeg heller 130 kroner på en ny gjær i en starter jeg kan stole på.
 
Hvor stor foskjell blir det da på 2,3,4 eller 5 dager i posten.
Selv im butikkene gjør som de sier så er posten ustabil, plutselig tar det 2 dager ekstra, skjedde med min siste levering.
 
Det et et potensielt problem når vi bestiller via post. Jeg er så heldig at jeg har en bryggebutikk i nærheten og kjøper normal gjær det, men de har ikke Wyeast. De har Wyeast som bestillingsvare så det blir nok til at jeg bruker litt tålmodighet og bestiiler fra den lokale butikken fra nå av. Da er jeg også garantert ferske gjærpakker.
 
Hvor stor foskjell blir det da på 2,3,4 eller 5 dager i posten.
Selv im butikkene gjør som de sier så er posten ustabil, plutselig tar det 2 dager ekstra, skjedde med min siste levering.

Hvis du må bestille via post foreslår jeg at du samtidig bestiller en ispose som vil holde gjæren kald ihverfall i 24 timer, men det blir et usikkerhetsproblem når posten er ustabil.
 
Hvis du må bestille via post foreslår jeg at du samtidig bestiller en ispose som vil holde gjæren kald ihverfall i 24 timer, men det blir et usikkerhetsproblem når posten er ustabil.

Isposer er standard.
Men det meste av gjær kommer fra USA, det eneste vi vet om den transporten er at de ligger varmt x dager, kan ikke se at transporten videre i Norge skulle ødelegge alt.
 
Det er jo også noen ting å si om høsten i Norge. Den skiller seg fra store deler av USA på flere måter: Mer sivilserte valgdebatter, færre cowboyhatter, mindre korona, smalere veger og et ganske surt høstvær. Særlig det siste er litt relevant her, for denne gjæren har jo neppe ligget i solsteiken og blitt veldig varm.

Selv om gjæren har vært i romtemperatur, som ikke er optimalt, så har den ikke vært kokt.
 
Isposer er standard.
Men det meste av gjær kommer fra USA, det eneste vi vet om den transporten er at de ligger varmt x dager, kan ikke se at transporten videre i Norge skulle ødelegge alt.
Iallefall Whitelabs blir sendt med ekspress dør til dør eller noe sånt, i veldig godt isolerte isorpokasser med masse kjøleposer oppi.
 
Iallefall Whitelabs blir sendt med ekspress dør til dør eller noe sånt, i veldig godt isolerte isorpokasser med masse kjøleposer oppi.
Hørte av ansatt hos Brewshop at isposene fortsatt var kalde da whitelabsgjæra ankom Trondheim. Dersom det er et problem med varm gjær så er nok dette etter at gjæra forlater butikken.
Sist jeg bestilte Wyeast fra petit var gjæra klar til henting på posten dagen etter. Skal ikke si noe på det
 
Isposer er standard.
Men det meste av gjær kommer fra USA, det eneste vi vet om den transporten er at de ligger varmt x dager, kan ikke se at transporten videre i Norge skulle ødelegge alt.

Whitelabs har produksjonsanlegg i København, så den er jo relativt kortreist, uten at jeg kan si jeg er så imponert over holdbarheten til den. Imperials gjær - som du bare får hos Strømmen Hjemmebrygg - har nok reist over dammen, men den har i alle fall ikke lidd noen overlast; den er helt suveren.

Wyeasy sin har vel også reist langt, men de jeg har kjøpt har vært greie nok.
 
Tilbake
Topp