Wyeast Nærings Blanding

Jeg bruker det når jeg lager startere. Gjærnæring skal visstnok være veldig viktige greier, men jeg har ikke testet forskjeller med og uten. Vil liksom bare det beste for gjæra når jeg først setter i gang. Starterne blir fine, i alle fall!
 
Jeg anbefaler det på det sterkeste. En halv teskje i en 1-2 liter starter. En hel teskje i 25 liter vørter. Jeg har ikke sett meg tilbake siden jeg begynte å bruke det selv. Er ganske overbevist om at det har fungert meget bra i mine øl, med god utgjæring og forutsigbart gjæringsforløp.
 
Men jeg lurer også på om det er noe forskjell i å bruke Wyeast sin, istedenfor fks. Europris sin?
 
Erlendso skrev:
Men jeg lurer også på om det er noe forskjell i å bruke Wyeast sin, istedenfor fks. Europris sin?

Er ikke det en gjærnæring for vin, isåfall er ikke den like bra for øl, se her http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1375.msg8375#msg8375
 
Erlendso skrev:
Men jeg lurer også på om det er noe forskjell i å bruke Wyeast sin, istedenfor fks. Europris sin?

Jeg har ingen anelse om hva som er i Europris' gjærnæring. Jeg ville nok ha satset på noe som kom fra noen som vet hva øl er.
 
Som jeg smertelig har erfart noen ganger i denne hobbyen: Det lønner seg ofte å kjøpe Rolls Royce første gangen - istedenfor juggel først. (Få meg gjerne i snakk om maltmøllen min fra MoreBeer.com over en sterk IPA!)

Har intill nå brukt Europris gjærnæring, og kan ikke si jeg har merket noe voldsom effekt. Tror det inneholder noe slags gjødsel i form av nitrogen el. likn. Det kan være miltbrann-pulver for alt jeg vet. Skal ihvertfall prøve Wyeast sin gjærnæring på neste brygg! :)

Grove: Du sier du merket stor forskjell på utgjæringen/ forutsigbarheten på dette, men påvirket dette smaken i stor grad?
 
Jeg har ikke merket noen forskjell i smaken på ølet.

Gjærnæringen fra Wyeast er forresten ganske så billig. Hos humle.se koster den 19 NOK per 42 gram.
 
Europris-næringen er DAP (diammoniumfosfat), altså først og fremst nitrogen, Wyeast inneholder også nitrogen, men i tillegg og diverse sporstoffer osv., zink er noe av det viktigste, for det forekommer ikke i vørteren. Jeg bruker 1/2 ts per liter starter, og 1/2 ts i vørteren (22,5 liter). Mailet Wyeast og spurte om hvor mye jeg burde bruke, og fikk de nevnte mengder til svar. Petit har også fått inn Wyeast sin næring.

Som Grove også er inne på, synes jeg at jeg har fått et langt mer forutsigbart gjæringsforløp etter at jeg begynte å bruke næring. Det er en billig forsikring, og skader uansett ikke.
 
Helt enig med dem som roser Wyeast sin gjærnæring, etter at vi begynte å bruke den har vi aldri hatt noen problemer knyttet til utgjæring.
 
Viking1899 skrev:
Jeg sliter ofte med den magiske 1020 grensen.
Kan man tilsette en teskje med dette go'stoffet når brygget er stuck?

Gjærnæring skal oppløses i varmt vann og tilsettes vørteren ca 10 minutt før kokeslutt. Tilsvarende når du koker / lager til gjærstarter (flytende gjær).
 
Ok, takker for svar.

Er det mulig å tilsette et kg druesukker nå for å få opp alkoholen, eller blir brygget bare misslykka da?

Starta på 1040, stuck på 1020... 3% blir litt vel lite... :)
 
Dag skrev:
Men apropos til det som står over, jeg har en slik
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_263&products_id=1339 På den står det faktisk 'Yeast nutritient for wine', uansett hvor mye 'Brewer's choice' det måtte være....

Det er nokså liten forskjell på øl- og vingjærnæring uansett. Næring for vingjæring inneholder som regel først og fremst nitrogen, det samme gjør nærign for ølgjær, men stoff som Wyeasts gjærnæring og Servomyces fra White Labs er også zink-kilder for gjæren, og det er vel egentlig det viktigste å tilsette.
 
FrodeSy skrev:
Viking1899 skrev:
Jeg sliter ofte med den magiske 1020 grensen.
Kan man tilsette en teskje med dette go'stoffet når brygget er stuck?

Gjærnæring skal oppløses i varmt vann og tilsettes vørteren ca 10 minutt før kokeslutt. Tilsvarende når du koker / lager til gjærstarter (flytende gjær).
Hva er grunnen til at man først skal løse den opp i varmt vann, og ikke ha det rett i kjelen?
 
Jonask skrev:
FrodeSy skrev:
Viking1899 skrev:
Jeg sliter ofte med den magiske 1020 grensen.
Kan man tilsette en teskje med dette go'stoffet når brygget er stuck?

Gjærnæring skal oppløses i varmt vann og tilsettes vørteren ca 10 minutt før kokeslutt. Tilsvarende når du koker / lager til gjærstarter (flytende gjær).
Hva er grunnen til at man først skal løse den opp i varmt vann, og ikke ha det rett i kjelen?

Det er sikkert for å forhindre klumping.
 
Hva er grunnen til at man først skal løse den opp i varmt vann, og ikke ha det rett i kjelen?

Jeg inbiller meg at det har noe med den kjemiske sammensetningen på gjærnæringen å gjøre. (Nitrogen, sink, sporstoff, osv). Jeg har selvfølgelig prøvd et par ganger å bare kaste pulveret oppi den kokende kjelen. Pulver har jeg en teori om at blir for konsentrert ved såpass sterk varme, kontra å blande det ut i litt vann. Det som skjer er at det "fizzer", og fordamper en gass av et eller annet slag, trolig nitrogenforbindelser. Dette kan kanskje være maten til gjæren som går opp i røyk, bokstavelig talt.
 
Har alltid slengt det rett i kjelen og ikkje tengt meir
på det... Er det slik at det skal løysast i vatn først altså?
 
Tilbake
Topp