Yet another motorisert mølle

Motorisert mølle med garasjeportåpner-motor.
Kjøpte 10mm kobling på eBay for å koble mølle og motor sammen
Går ganske tregt, men med 6-7 kg malt om gangen er det helt til å leve med. Spesielt når motoren var gratis!

4wvgKRi.jpg



 
Jeg trodde du måtte ha et visst antall omdreininger for at malten skal kvernes riktig? Eller tar jeg feil? Det så veldig treigt ut.
 
Motorisert mølle med garasjeportåpner-motor.
Kjøpte 10mm kobling på eBay for å koble mølle og motor sammen
Går ganske tregt, men med 6-7 kg malt om gangen er det helt til å leve med. Spesielt når motoren var gratis!

4wvgKRi.jpg



Det der så jo nydelig ut. Tror ikke lav hastighet er noe problem, @gle1 - tvert i mot. Du skal få mindre risiko for mye opprevne skall (=> mindre tanninekstraksjon i mesken), og mindre mjøl (=> mindre fare for stuck mash).

Hvilken innstillinng har mølla der?
 
Det ser ut som en vindusviskermotor, som vel er ganske vanlig å bruke. Men det er visst forskjell på hvor kraftige de er og de svakeste kan visst ha problemer med å dra rundt enkelte møller. Var inne på tanken å prøve en viskermotor for en tid siden men det kokte bort i kålen. Fikk lyst til å prøve igjen nå, dette så flott ut! Hvor mange watt er garasjedørsmotoren din og hvilken spenning går den på?
 
Lav rpm er i strid med møllefabrikantens anbefalinger som er 180- 240 rpm for optimal knusingsgrad
 
Lav rpm er i strid med møllefabrikantens anbefalinger som er 180- 240 rpm for optimal knusingsgrad

Det avhenger vel noe av diameteren på valsene, vil jeg tro. Her er hva MM sier: "We recommend a drive speed of between 150, and 250 rpm, with the slow end of this range considered better."

Jeg maler så sakte jeg kan, faktisk, og kan ikke se at veldig lav hastighet gir meg problemer. Jo mindre voldsom håndteringa av det enkelte kornet er, jo bedre er sjansene for at skallet forblir intakt - og det er i grunnen det jeg bryr meg om.

Den er satt til 1.22 mm (0,048").
Brygger med Braumeister.

Samme som meg, altså - ja, ikke BM'en, altså:). Da skulle en sånn motor funke for meg også:).
 
Sist redigert:
Hadde vært gøy å se maten etter at den er knust. Ellers, så får man jo fort svar på om knusing er feil når man brygger med Speidel
 
Det avhenger vel noe av diameteren på valsene, vil jeg tro. Her er hva MM sier: "We recommend a drive speed of between 150, and 250 rpm, with the slow end of this range considered better."

Jeg maler så sakte jeg kan, faktisk, og kan ikke se at veldig lav hastighet gir meg problemer. Jo mindre voldsom håndteringa av det enkelte kornet er, jo bedre er sjansene for at skallet forblir intakt - og det er i grunnen det jeg bryr meg om.



Samme som meg, altså - ja, ikke BM'en, altså:). Da skulle en sånn motor funke for meg også:).
Jeg tenker at jo raskere møllene går, jo mindre tid får skallet i kontakt med mølla, og dermed vil skallet bli mer inntakt. Går den for fort vil kornet bli "kastet" igjennom, og ikke bli knust skikkelig. Eller tar jeg feil?
 
Jeg tenker at jo raskere møllene går, jo mindre tid får skallet i kontakt med mølla, og dermed vil skallet bli mer inntakt. Går den for fort vil kornet bli "kastet" igjennom, og ikke bli knust skikkelig. Eller tar jeg feil?

Tja - det som er sikkert, er i alle fall at økt hastighet gir mer mjøl.

Jeg har vondt for å tro at mindre tid i kontakt med mølla gir mindre skade; jeg vil anta at det betyr mer at kornet da utsettes for sterkere krefter. For at hastigheten skal kunne bidra til mer uknust korn, må du antakelig ha ganske stort mellomrom mellom valsene. Men dette er bare gjetting. Egen praksis tilsier i alle fall ikke at det er noe problem med lave hastigheter - bortsett fra at det ikke er så bra for drillen min, antakelig:(.

For å få den optimale kombinasjonen av god knusing og hele skall bør man nok bruke teknikken med å spraye malten med litt vann før knusing.
 
Hvor mye bør malten sprayes? Og hvordan gjøres det enklest mulig?

Oss brukte ein litt stor balje og ein spray kanne. Ikkje pumpe kanne då det var lett å få på for mykje vann.
La malten lagvis og spraya kvart lag. Blanda så all malten for hånd. Lot det stå i ca 20 min før den gjekk i mølla.

Ein må nesten teste litt men 3-4 desiliter på 8-9 kg ?
Vert det for vått er det berre griseri i mølla


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg fukter også før kverning og bruker garasjeportmotor til kverna. Kverner på 1,1mm. Merka stor forskjell i effektiviteten fra å bruke drill på halv fart sammenlignet med garasjeportmotoren. Bruker ca 4% vann i forhold til maltmengden, påfører med sprayflaske og lar det stå 10-30 minutt før kverning.
 
Jeg fukter også før kverning og bruker garasjeportmotor til kverna. Kverner på 1,1mm. Merka stor forskjell i effektiviteten fra å bruke drill på halv fart sammenlignet med garasjeportmotoren. Bruker ca 4% vann i forhold til maltmengden, påfører med sprayflaske og lar det stå 10-30 minutt før kverning.

Hva vil drille på halv fart si i rpm?

Jeg er rimelig skeptisk til at kverning har noen særlig betydning for effektiviteten så lenge man ikke gjør noe som er direkte utafor - det er derfor jeg spør:).
 
Hva vil drille på halv fart si i rpm?

Jeg er rimelig skeptisk til at kverning har noen særlig betydning for effektiviteten så lenge man ikke gjør noe som er direkte utafor - det er derfor jeg spør:).

Du har jo mølle selv så knus en pyton crush en gang og mesk i 60 + evt utmesk. Hvis ikke effektiviteten går ned så blir jeg overrasket. Man kan selvsagt meske lengre. Men hvorfor meske lengre når man kan meske kortere. Evt, mesk to minibatcher hvor du har pyton crush på den ene og fin crush på den andre. Synes de er rart at JP og vennene finner ut at det ikke har noe å si når tusenvis av andre hjemmebryggere har funnet ut at det har noe å si..
 
Tilbake
Topp