Kaster man dunk som har inneholdt infisert øl?

Hvis dunkene er nye og det ikke er riper o.l i dem ser ikke jeg problemet ned å bruke dem. Bare vaske og desinfisere dem godt.

Det er mulig andre er uenig med meg da.
 
Jeg spurte på bryggselv og fikk beskjed om at noen typer bugs kan ta bolig i plasten. Om det er mulig uten riper vet jeg ikke, men min bøtte hadde ihvertfall en ring etter krausen som ikke ble borte uansett hvor mye PBW jeg soaka den med, så jeg kasta min. En bøtte er billigere enn ingrediensene til enda en ødelagt batch...
 
Du skulle bare visst hvor mange ganger jeg har satt bort litt dårlig vasket slike kar. Og om det ikke ble infeksjon i dem, så blir det det aldri.
 
Jeg skjønner ikke helt hvordan vørteren kan komme i kontakt med bugs som ikke vaske og desinfeksjonsmiddel når?
Noen som gidder å forklare det?
 
Du skulle bare visst hvor mange ganger jeg har satt bort litt dårlig vasket slike kar. Og om det ikke ble infeksjon i dem, så blir det det aldri.

Har du satt bort dårlig vaskede kar? Jeg har et tilfelle hvor jeg faktisk er 100% sikker på infeksjon, og den var kraftig også, derfor lurer jeg på om det er vits å stole på at det å sette dunken i PWB+ starsan etterpå er nok. Dette er en dunk med smal åpning så den eneste vaskingen jeg får gjort er å la det stå i vaskemiddel over natten og skylle dagen derpå (noe jeg gjorde).
 
For meg er spørsmålet om man skal stole på de vaske/kjemiske midler man har når man har med absolutt sikkerhet hatt en voldsom infeksjon i ett kar. Ikke var det dyrt heller (100 kroner) så tror det ryker på søppla..
 
Jeg skjønner ikke helt hvordan vørteren kan komme i kontakt med bugs som ikke vaske og desinfeksjonsmiddel når?
Noen som gidder å forklare det?
Bugsene gjemmer seg i mikroskopiske sprekker, når det blir varmt og godt og lukter sukker så kryper de frem igjen. Eller noe slikt.
 
Bugsene gjemmer seg i mikroskopiske sprekker, når det blir varmt og godt og lukter sukker så kryper de frem igjen. Eller noe slikt.
Hvis det var et særiøst svar så ble jeg ikke helt overbevist. Hehe men nå går jeg sikkert fem på som vanlig. Lettlurt som jeg er.
Jeg hevder ikke at det er feil at karene kan innholde bugs. Problemet til min relativt primitive hjerne er at jeg ikke forstår hvorfor desinfeksjonsmiddel og vaskemiddel ikke når dem. Skulle likt å vist hvorfor.
 
Det var ikke et helt seriøst svar nei, men det er den oppfatningen jeg sitter igjen med etter å ha lest på diverse forum. Det hadde vært kjekt å vite akkurat hvordan det foregår.
 
Har du satt bort dårlig vaskede kar? Jeg har et tilfelle hvor jeg faktisk er 100% sikker på infeksjon, og den var kraftig også, derfor lurer jeg på om det er vits å stole på at det å sette dunken i PWB+ starsan etterpå er nok. Dette er en dunk med smal åpning så den eneste vaskingen jeg får gjort er å la det stå i vaskemiddel over natten og skylle dagen derpå (noe jeg gjorde).

 
Det var ikke et helt seriøst svar nei, men det er den oppfatningen jeg sitter igjen med etter å ha lest på diverse forum. Det hadde vært kjekt å vite akkurat hvordan det foregår.

Altså, plasten i disse bøttene er feks gjennomtrengelig for oksygen. Det betyr ikke at du kan sette vann og PBW i bøtta og vente lenge nok, så renner det vann gjennom plasten :)
 
Altså, plasten i disse bøttene er feks gjennomtrengelig for oksygen. Det betyr ikke at du kan sette vann og PBW i bøtta og vente lenge nok, så renner det vann gjennom plasten :)
Handler ikke det om størrelsen på molekyler? Foreksempel helium er klassisk eksempel i så måte.
Kan man overføre dette til vørter? Jeg vet ikke men det høres rart ut.
Kjenner dette pirret nyskjærrigheten min.
 
Handler ikke det om størrelsen på molekyler? Foreksempel helium er klassisk eksempel i så måte.
Kan man overføre dette til vørter? Jeg vet ikke men det høres rart ut.
Kjenner dette pirret nyskjærrigheten min.

Jo, det gjør det sikkert. Jeg er ikke fagkyndig her, jeg bare observerer at det finnes tilfeller av "stoff A slipper til, men ikke stoff B" :)
 
Som en sa her så er dette egentlig en ikke sak. Er man bombesikker på infeksjon og gjæringskaret man brukte koster mindre enn ingrediensene til en batch: kast det.

Men det blir jo verre med dyrere gjæringskar, da hadde jeg gitt det ett forsøk for å se om det var trygt.
 
Tilbake
Topp