Kaster man dunk som har inneholdt infisert øl?

vurder alle skeptikere, er det på tide med konisk gjærtank eller lignende? :) tror jeg skal lage min snarest. kjekt å ha uansett, en typisk bekymring mindre.

det med rester av infeksjoner skyldes ofte proteinene disse infeksjons bakterie eller som de ofte også er, gjærsortene legger igjen. som oftest er PBW nok til å ta det meste av villgjær / gjær / infekjsonsmaterie, men problemet ligger kanskje mer i det at pbw ikke tar alt, kjør pbw --> oxi --> fosforsyre/starsan/sterkrens2 mange fine tredje alternativer. jeg selv har enda ikke sett en infeksjon, så jeg har ikke hatt gleden av bekymringen eller kampen mot den :/ men såså. en dag så kanskje. slagplanen er klar.

så som nevt lengre opp spøker det for å lage egen konisk gjærtank utav VVB tank. blir nok flott. :) god helg godtfolk og RDWHAHB!
 
Jeg har hatt en infeksjon, det er ca ett og et halvt år siden. Det karet er brukt til mange batcher etterpå, og jeg bruker det fortsatt.
Har aldri tenkt på at det skulle være noe problem. Det er bakterier rundt oss på alle kanter, det er derfor vi bruker desinfiserende væske. Bakterier overlever ikke i det sure miljøet i f.eks Star-san. En bakterie er uendelig mye større enn et vannmolekyl og klarer ikke å 'gjemme' seg for en desinfiserende væske.
 
Å komme med anekdotiske bevis viser egentlig ingenting. Star San kommer ikke til overalt. Bakterier kommer til flere steder. Kan du ikke koke det så kan du ikke være helt sikker på å ta alt.

Hvorfor tror dere mange bryggerier bruker millioner av dollar på egne lokaler for pediococcus? Fordi de ikke har penger til Star San?
 
Jeg har hatt problemer med det jeg antar er infeksjon av øl. Det har ikke artet seg som noe jeg med sikkerhet kan si er infiisert øl, men i følge det jeg har erfart gjennom min egen brygging, så fikk jeg problem med uklart øl. Det ble aldri helt klart, selv med lang kjølig lagring og var mere bittert enn IBU skulle tilsi. Det var typer som am.amber, ale og ipa og alle hadde en tendens til å mangle smaken av humle. Jeg prøvde å bytte ut gjæren etter ett par dårlige runder, endret tilsetting av O2, kokte og desinfiserte med klor, uten bedring. Endte med å kjøpe nye gjøringsbøtter og nyter endelig klart, velhumlet øl igjen. Det jeg har kommet fram til er at jeg vil bytte ut plastbøtter etter 15-20 runder for å unngå dette igjen.
Investerer i rustfritt når Fortuna smiler til mego_O
 
Sist redigert:
Da lurer jeg veldig på hva slags bakterier de har hos Bryggselv. Dette høres ut som en misforståelse og et eksempel på at man ikke skal stole på alt en butikkselger sier.

Kommer vel an på hva de egentlig mente? Hvis de mente at bakterier kan sette seg i riper i plasten, ja, da har de jo helt rett.
 
Kommer vel an på hva de egentlig mente? Hvis de mente at bakterier kan sette seg i riper i plasten, ja, da har de jo helt rett.

Ja, men «ta bolig i plasten» kan ikke bakterier. Det kan være steder det er vanskelig å komme til for rengjøring og desinfisering, men det er jo noe litt annet enn av balteriene trenger inn i plasten.
 
Ja, men «ta bolig i plasten» kan ikke bakterier. Det kan være steder det er vanskelig å komme til for rengjøring og desinfisering, men det er jo noe litt annet enn av balteriene trenger inn i plasten.

Og jeg har en stygg mistanke om at det ikke var det de mente...
 
Ja, men «ta bolig i plasten» kan ikke bakterier. Det kan være steder det er vanskelig å komme til for rengjøring og desinfisering, men det er jo noe litt annet enn av balteriene trenger inn i plasten.

Basillus Possessus. Du må ha eksorsist for å drive dem ut.

Minner vel kanskje litt om overtro, eller som Gahr påpeker - de mente det kanskje ikke helt bokstavlig :)
 
Men når noen bor "i åssiden" så bort de jo ikke "inne i åsen", de bor i hus på åssiden. Jeg må bare beklage at jeg er med på å dra opp flisespikkingen enda et hakk her, men jeg har ikke så mye annet å drive med i kveld.
 
Ser den.

Men da kan du si hva du tror om dette eksperimentet:

1,8 kg maltekstrakt, muntons nut brown ale
500 gram light malt ekstrakt
200 gram caramel malt (steepes)
100 gram sjokolade malt (steepes )
500 gram dadler
500 gram rosiner
10 gram ingefær, kardemomme og kanel (hives før vørteren skal "luftes")
 
Jeg synes det er for mye bekymringer for "ditt og datt". Ved å følge de vel etablerte grunnleggende for hjemmebrygging er min erfaring at det "alltid" blir godt øl.
 
Jeg hadde et kar stående en ukes tid etter bruk, uvasket. Fikk noe som så ut som bananfluer i det. To vask og desinfisering med starsan tok ikke knekken på det. Litt kraftig klorvann derimot, det gjorde vei i vellinga. Luktet som naturfagsalen på ungdomskolen.
 
Jeg tror at jeg har stort sett gått glipp av de helt store infeksjonene. Noe bakteriekultur har nok vært innom gjæringkarene mine, men som sagt, så har det ikke vært noe som har gitt store utslag på smaksbildet. Men, det jeg stort sett alltid gjør når jeg har tappet på flaske, er:
  1. Spyle det bort det jeg får greit løst.
  2. fylle på med ca 5L varmt vann og ca 1 spiseskje med oppvaskmaskinpulver.
  3. Riste som besatt ett par minutter.
  4. Skylle godt med kaldt vann.
  5. Fylle opp karet med ganske sterk klorblanding, og la stå noen dager.
  6. Tømme ut, og la vann stå å renne en god stund i karet.
Dette har ihvertfall gjort at eventuelle bakterier som har vært innom, ikke har fått fotfeste.
 
Tilbake
Topp