Lervig Lucky Jack oppskrift

Gahr

Norbrygg-medlem
Ok, her er oppskriften jeg fikk av Mike. Det er den originale oppskriften fra bryggeriet, jeg har bare redigert litt for ryddighetens skyld. Eventuelle omregninger til hjemmebrygg-størrelse på batchen får man gjøre selv. ;)

Hvis målet er å klone ølet, ville jeg tenkt nøye gjennom hvordan man gjennomfører gjæringen. Husk at det store trykket i ølet (som en følge av det store volumet, 18000 liter) vil gjøre at gjæren produserer mindre estere enn i en batch på 20 liter på samme temperatur.

Men, altså:

Lervig Lucky Jack

Batch size:  18.000 net
Total grain:  3.500 kg

Anticipated OG        11.5 % Plato
Anticipated EBC      14.0
Anticipated IBU      29,0
Anticipated RDF      66,5
Anticipated Alc. Vol.  4,70 %

Brewhouse Eff. Calcutated at      90%

Grain
3000 kg Pilsner malt
200 kg Carapale 10
200 kg Caracrystal 150

Mash
Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

Protien rest:            50°C – rest 15 mins
                        Step up 1C : minute
Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins
Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins
Mash off:                78°C- rest for 5 mins

Hops
0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins
2,5 kg Perle T45, 10% AA,    60 mins
lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)
25  kg Amarillo, pellets T90  15 mins
25  kg Chinook,  Pellets T90  5 mins
15  kg Citra,    pellets T90  5 mins
15  kg Citra,    dry hop after primary fermentation – at fermentation temp           

Evaporation rate: 10%/hour
Pre-boil wort size: ?
Boil time: 60 min
Pre-boil gravity: 10.4 % plato

Minerals
6600 g Calcium chloride added to mash water
  3 l Lactic acid added to mash water
  9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)     
  2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil
  4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

Fermentation
WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL
(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.


Filtration/Carbonation
Brite filteration/>4.0 haze


Packaging
CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat
 
Når man først er i gang, ville jeg ha økt maltmengden såpass at alkoholprosenten ender på ca. 5,6%. Det er den "ideelle" styrken for en APA. Det er bare den norske butikkgrensen på 4,75% som "tvang" Lucky Jack ned til 4,7%. Mike ville ganske sikkert ha foretrukket en noe høyere styrke, om han ikke var "nødt" til å tilpasse oppskriften til butikkmarkedet.
 
Shea-Arne skrev:
Hva er tanken bak å senke pH i wørteren ned til under 5.1 før aroma humle skal tilsettes?

Etter sigende gir det bedre utnyttelse av aromastoffene i humlen om pH-en er under ca. 5,2.
 
[/quote]

jepp!
gang på gang! har tredje batch ny-karbonert nå.
Anbefales! :)
[/quote]

Hvordan ser humletilsettningen ut i den oppskriften du bruker?
 
fra mitt hold skal det sies at det smaker langt fra Lucky Jack.. men den er uansett knallgod! leker litt med forskjellige meske-tider / temperaturer og slikt, men har ennå ikke vært "uheldig" (med unntak av siste batch som ikke vil gjære :( )
 
Malttypene carapale 10 og caracrystal 150. Disse var vanskelige å finne hos nettbutikkene. Eller er de synonym med andre beskrivelser.
Vil det bli omtrent det samme om man f.eks bruker Pale malt EBC 7-9 og Crystal malt EBC 150?
Hva mener de når det står "cara" foran?
 
roy-sv skrev:
Malttypene carapale 10 og caracrystal 150. Disse var vanskelige å finne hos nettbutikkene. Eller er de synonym med andre beskrivelser.
Vil det bli omtrent det samme om man f.eks bruker Pale malt EBC 7-9 og Crystal malt EBC 150?
Hva mener de når det står "cara" foran?

Cara betyr at det er et karamellmalt. Cara Pale er vel navnet på Viking sitt helt lyse karamellmalt, så du ser etter noe som Carapils (Weyermann eller Bestmalz) eller Caragold (Warminster). Eventuelt den aller lyseste karamellmalten du finner. Caracrystal høres ut som karamellmalt på 150 EBC, og du burde finne en variant hos de aller fleste malterier.
 
Tenkte å prøve en klone (eller noe i nærheten) av denne, har forsøkt etter beste evne å skalere den i Beersmith. Noen som har betraktninger?

Batch size 51 liter
9,58 kg  Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)  Grain  86,00 %
1,04 kg  Caramel/Crystal Malt -10L (19,7 EBC)  Grain  9,30 %
0,52 kg  Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)Grain  4,70 %
3,94 g  Simcoe [13,00 %] -First Wort 90,0 min  Hop  3,0 IBUs 
69,01 g  Perle [8,00 %] -Boil 60,0 min  Hop  27,1 IBUs 
70,00 g  Amarillo Gold [8,50 %] -Aroma Steep 15,0 min  Hop  0,0 IBUs 
70,00 g  Chinook [13,00 %] -Aroma Steep 5,0 min  Hop  0,0 IBUs 
42,00 g  Citra [12,00 %] -Aroma Steep 5,0 min  Hop  0,0 IBUs 
1,0 pkg  California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml]  Yeast  -
42,00 g  Citra [12,00 %] -Dry Hop 7,0 Days  Hop  0,0 IBUs 

Est OG 1050, FG 1010
IBU 30
EBC 17,9

Har dog litt usikkerhet med tanke på det Gahr skriver øverst om gjæring, noe spesielt å tenke på her eller gjære som normalt for en Ale?

Samtidig er jeg usikker på meskesteg, følge orginaloppskriften eller kjøre andre steg? Noen som har innspill?
 
Ang. gjæringen: batchens størrelse vil gjøre at en gjæring på 21 grader vil være noe helt annet enn om man skal gjære 20 eller 50 liter. Du kan med fordel legge deg en del lavere (17-18-ish)
 
Da står en variant av denne til gjæring, venter et par dager så er det tid for tørrhumling. Lukter og smaker veldig bra allerede så det blir spennende å prøve det ferdige resultatet.
Tålmodighet er et vanskelig fremmedord...
 
Tilbake
Topp