Oppskriftskritikk - NEIPA

Hallstein

Norbrygg-medlem
Edit: Ser selvsagt først nå at denne skulle vært plassert i oppskrifter generelt....

Trenger litt feedback før jeg brygger denne NEIPA'en. Jeg sliter med å finne noe om vannkjemi på ølet, og det er tydeligvis noe som er svært viktig når man brygger NEIPA. Gode tips tas imot fra viderekommende NEIPA-bryggere på akkurat det feltet. Ønsker rimelig stabil haze.
Får jeg ingen forslag, prøver jeg meg bare med profilen "Hoppy NEIPA" i brewfather.

Mulig jeg også skulle kutta bitterhumla ved såpass store mengder sen humle?

Ellers har jeg tenkt å kjøre 100% paranoid-for-oksygen-metode etter tilsetning av gjær på unitank hvor jeg tørrhumler med hop dropper, og setter trykk på tanken når gjæringa nærmer seg slutten.
For de som er nysgjerrig på steget med 15 grader, er det velkjent av Tree House tørrhumler på 15C, og ikke på gjæringstemperaturer.
Det gir meg også en "soft-crash" som lar meg tappe av store mengder av gjæra før tørrhumling.
Jeg kommer også til å "rouse" humla 3-4 ganger om dagen ved tørrhumling ved hjelp av å tilsette CO2 gjennom konen i bunnen av tanken, og tappe av tørrhumla etter 48 timer. Dette er fordi trykkgjæring gir dårlig utbytte av tørrhumle fordi humla har en tendens til å falle til bunn og sette seg som ei kake der. Rousing gir også noe større utbytte av humla over kortere tid, så jeg anser tørrhumlinga som ferdig etter omtrent så lang tid. (No worries, dødrommet mellom CO2-ventil i bunn og ventil skal også purges for CO2.)

Nate's Tree House IPA

Juicy or Hazy India Pale Ale
6.4% / 17 °P
Recipe by
Tree House Brewing
All Grain

Brewtools B80pro

Batch Volume: 60 L
Boil Time: 60 min

Vitals​

Original Gravity: 1.070
Final Gravity: 1.021
IBU (Tinseth): 56
BU/GU: 0.81
Color: 9.9 EBC

Mash​

Temperature — 68 °C60 min

Malts (20 kg)

17 kg (85%) — BESTMALZ BEST Pale Ale — Grain — 5 EBC
2 kg (10%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC
1 kg (5%) — BESTMALZ BEST Caramel Pils — Grain — 5 EBC

Hops (1235.4 g)

47.4 g (22 IBU) — Magnum 13.6% — Boil — 60 min
48 g
(7 IBU) — Amarillo 9% — Boil — 10 min
48 g
(10 IBU) — Citra 13.1% — Boil — 10 min
48 g
(10 IBU) — Simcoe 13.1% — Boil — 10 min
48 g
(2 IBU) — Amarillo 9% — Aroma — 20 min hopstand
48 g
(3 IBU) — Citra 13.1% — Aroma — 20 min hopstand
48 g
(3 IBU) — Simcoe 13.1% — Aroma — 20 min hopstand
300 g
— Amarillo 9% — Dry Hop — day 10
300 g
— Citra 13.1% — Dry Hop — day 10
300 g
— Simcoe 13.1% — Dry Hop — day 10

Hopstand at 80 °C

Yeast​

5 pkg — AEB Fermoale New-E 75%

Fermentation​

Primary — 20 °C5 days
Primary — 21 °C5 days
Primary — 15 °C4 days
Cold Crash — 2 °C4 days
Carbonation: 2.5 CO2-vol
Inspired by the recipe that Nate talks about in this video:
I did some changes based on the video when he brews it (
). The 20 min additions he talks about in the first video, he adds at 10 mins in the brew video. The OG in the brew video is 1.070. I didn't add any water treatment in this recipe since there isn't any info on his "secret sauce".
 
Sist redigert:
Syntes den ser ganske kurrant ut, også var det det med vannjustering? Overvekt av klorid, 3:1 klorid sulfat f.eks
Om det skal gi bedre "haze" tviler jeg på. Kalsium er generlt bra for ufelling mener jeg. Ville ikke brydd meg så mye om det
Mange faktorer som spiller inn, men med slike mengder tørrhumle blir det tåke nok
 
Tja, altså min input verdt hva det er. Pitcher du bra pakker og nok gjær ned New England så er min erfaring at den går raskere ut enn for eksempel Verdant. Men husk pitch ratio. Jeg har ikke rukket å teste AEB sin versjon av denne enda, har en uåpna murstein i kjøleskapet.
5 pkg — AEB Fermoale New-E 75%
Tar man Lallemand sin kalulator om dette er samme gjæra så..
Yeast needed: 102.5 grams @ 1.070, 50L og 20C.

Humleskjemaet. Jeg har liten grunn for å tro at ølet tar lenger enn fire dager på å gjære ut. Og med NEIPA så er vel det her med biotransformasjon en greie, så hvorfor ikke skippe en del av problemene og bare kjøre humla i tanken som en dip-hop når du uansett trykkgjærer og har bare en tilsetning? Sparer jo en del arbeid.
 
Litt av det som er spesielt med Tree House oppskriften er at de ikke bruker hopstand i det hele tatt, kun bitter/aroma i kok og deretter tørrhumlinger. Er det noen grunn til at du velger å ta det med?. Jeg har ikke brygget Neipa på en stund, men den oppskriften står på blokka. TheApartmentBrewer brygget tilnærmet originalen og ble veldig fornøyd.
 
Litt av det som er spesielt med Tree House oppskriften er at de ikke bruker hopstand i det hele tatt, kun bitter/aroma i kok og deretter tørrhumlinger. Er det noen grunn til at du velger å ta det med?. Jeg har ikke brygget Neipa på en stund, men den oppskriften står på blokka. TheApartmentBrewer brygget tilnærmet originalen og ble veldig fornøyd.
Jeg bare søkte opp oppskriften og kopierte ukritisk, mulig jeg skulle tatt en titt på akkurat det der. Synes det var rart det var tilsatt bitterhumle også, for å være ærlig.
 
Tilbake
Topp