Da har jeg laget en liten presentasjon på oppsettet mitt. For min del er gleden av å gjøre dette så lowtec som mulig stor. At det samtidig ikke koster all verden er også helt OK. Jeg bruker altså Brew In A Bag, BIAB. Jeg ble fort lei lav effektivitet og mye trub ved vanlig BIAB, og ønsket om effektivisering kom fort. Jeg er vant til å hjelpe meg med det som måtte finnes i nærmiljøet, og resultatet ser dere her. I stedet for meskepose bruker jeg et stykke tøy som jeg forer gryten med, dette for at slikt tøy fort revner i sømmene om man formsyr en pose. Jeg kler gryten og holder det på plass med en stor strikk. Mesker så på vanlig måte, har etter hvert fått veldig god tempkontroll. Etter endt mesking løfter jeg opp posen, og senker den ned i «trakten», en gammel gjæringsdunk som jeg har saget bunnen av og satt oppned. Jeg har lagt en rist i bunnen, for å øke diametern på avrenningen, uten denne risten gikk det fort tett. I begynnelsen la jeg bare slangen fra heverten ned i malten, men så at det da fort ble ujevn skylling. Jeg fant en gammel saftkokersil som passet perfekt og som nå fordeler strømmen av søtvørter jevnt gjennom maltblandingen. Jeg kjører først alt gjennommalten og ned i gjæringskaret, så reverserer jeg og kjører det gjennom en gang til, nå ned i kokegryten. Søtvørteren er nå klar og effekten på oppsettet ligger mellom 75 og 82%. Skylleprosessen tar ca 30 min, så setter jeg trakten opp i en annen gryte og lar det det siste renne av der, det blir ca 2 liter som jeg kjapt varmer opp på en separat plate og har opp i hovedgryten på 15 min.
Mesking pågår.
Her er posen løftet over til "trakten", dette var før jeg satte inn sil og rist. Bruker hevert, stor type, i stedet for pumpe. Barnestolen er skamloest stjaalet fra barnerommet og maltraktert.
Risten i bunnen av "trakten". Risten fulgte med Microboelgeovnen. Min kone leter fremdeles etter den risten...
Saftkokersilen, passer helt perfekt!
Første skylling, her renner det unna greit.
Andre skylling, ting tar lenger tid.
Så løftes gryten opp på platen igjen og vi starter kokingen!
Om dette er bedre enn vanlig kjøleboksbrygging tviler jeg på, men jeg tror ikke det er dårligere heller. Fordelen som jeg ser det er at man slipper å bygge den derre "rørdingsen" i bunnen av kjøleboksen... Noen som har innvendinger til denne måten å brygge på?
Mesking pågår.
Her er posen løftet over til "trakten", dette var før jeg satte inn sil og rist. Bruker hevert, stor type, i stedet for pumpe. Barnestolen er skamloest stjaalet fra barnerommet og maltraktert.
Risten i bunnen av "trakten". Risten fulgte med Microboelgeovnen. Min kone leter fremdeles etter den risten...
Saftkokersilen, passer helt perfekt!
Første skylling, her renner det unna greit.
Andre skylling, ting tar lenger tid.
Så løftes gryten opp på platen igjen og vi starter kokingen!
Om dette er bedre enn vanlig kjøleboksbrygging tviler jeg på, men jeg tror ikke det er dårligere heller. Fordelen som jeg ser det er at man slipper å bygge den derre "rørdingsen" i bunnen av kjøleboksen... Noen som har innvendinger til denne måten å brygge på?