Johnny Low og tørrhumling

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei dere,
Jeg har laget meg en oppskrift for Johnny Low, med en liten andel pale ale malt (maris otter), og litt mørkere stil.
Det jeg lurer på med denne oppskriften (brygget står allerede i dunken) er tørrhumling. Ut fra lukten jeg kjenner fra gjærlåsen, så likner allerede aromaen veldig på JL, og jeg begynner å bli usikker på hva som skjer med brygget når jeg klinker til med 2x75g tørrhumle. Kunne noen delt noen tanker om dette? Jeg er bare på brygg nummer to, og trenger litt input.

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Johnny Low
Brewer: Andy
Asst Brewer:
Style: American IPA (Session)
TYPE: All Grain
Taste:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,96 l
Post Boil Volume: 29,12 l
Batch Size (fermenter): 27,00 l 
Bottling Volume: 25,00 l
Estimated OG: 1,022 SG
Estimated Color: 10,9 EBC
Estimated IBU: 30,4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 74,7 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5,20 g                PH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 mins)      Water Agent  1        -           
2,10 g                Calcium Chloride (Mash 60,0 mins)        Water Agent  2        -           
0,90 g                Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent  3        -           
1,60 kg              Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC)            Grain        4        61,5 %       
0,70 kg              Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain        5        26,9 %       
0,30 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        6        11,5 %       
10,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 60,0 min        Hop          7        8,4 IBUs     
10,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 30,0 min        Hop          8        6,4 IBUs     
0,75 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins)        Fining        9        -           
0,50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other        10      -           
15,00 g              Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min          Hop          11      7,8 IBUs     
15,00 g              Simcoe [12,00 %] - Boil 10,0 min        Hop          12      7,8 IBUs     
1,0 pkg              Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast        13      -           
75,00 g              Citra [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days      Hop          14      0,0 IBUs     
75,00 g              Simcoe [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days      Hop          15      0,0 IBUs     

Mash Schedule: BIAB, Medium Body
Total Grain Weight: 2,60 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Saccharification  Add 9,95 l of water at 70,4 C          66,0 C        60 min       
Mash Out          Heat to 75,6 C over 7 min              75,6 C        10 min  - DROPPET    

Sparge: If steeping, remove grains, and prepare to boil wort
Notes:
------
Kalsiumklorid, pH-stab og kalsiumsulfat er pr 10L, og ikke totalt.
22C inn i fermentor.

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------

Hei Rikard,
Denne lover veldig bra foreløpig, men har mindre enn en uke med karbonering bak seg. Må derfor komme tilbake med mer info om en til to uker.
Kan ikke smake noen avvik som skulle tilsi store justeringsbehov av oppskriften over.

A

En liten oppdatering på denne. Rett og slett betydelig bedre enn originalen. Bør ha 14d karbonering + en måned på flaske før konsum. Ung før dette.
Fått veldig mange gode tilbakemeldinger av legfolk. Faktisk kommentarer om at dette er et særs godt øl på tvers av klasser, ikke bare et godt lettøl.
Selv synes jeg det selvfølgelig er en litt lett munnfølelse, men humleprofilen (bitter+aroma) er helt kanon.
Med fare for å være litt uhildet: Anbefales!!

Anders

Sist redigert:
Hei. Brygget etter denne oppskriften, fantastisk øl , min kom ut med 3.5 %. Min gjærte litt langt
ned 1.010 men hadde litt for lav mesketemp.. Tenker 68_ 69 grader gjør seg .. Anbefales!

Hei. Brygget etter denne oppskriften, fantastisk øl , min kom ut med 3.5 %. Min gjærte litt langt
ned 1.010 men hadde litt for lav mesketemp.. Tenker 68_ 69 grader gjør seg .. Anbefales!

Hei Nils Jakob,
Jeg mesket denne på 66C, og endte på 1.005. Hvis du endte på 3,5, så brukte du vel litt mer malt. Du kan jo meske høyere for å få mer fylde på et såpass spinkelt øl, men jeg synes i grunn det er godt når det er lett og tørt.

Litt senere oppjusterte jeg oppskriften til 3,8% for å få noe som liknet på Dead Pony Pale Ale fra Brewdog. Endret da til WLP001. Også denne ble veldig bra. Etterhvert la jeg også til Mosaic som aromahumle og tørrhumle for å få den til å likne mer på DPPA. Nå etter at Brewdog slapp oppskriften sin, ble det klart at de kun kjører pale malt, ikke noe pilsner. Jeg har imidlertid fortsatt med en overvekt av pilsner (2:1 pils/pale), men har ikke testet om det er noen stor forskjell.

A

Artig å se denne, den har mye av det jeg planlegger for en APA rundt 5%. Du har ikke prøvd å brygge en litt sterkere versjon?

Jeg har nylig brygget en SMaSH på pilsnermalt og Citra, og fikk en aha-opplevelse av Citra, men brygger nok ikke smah'en om igjen. Tenkte jeg skulle bygge den ut med noe mer maltaktig og noe crystal, og så få litt furunål inn i humlebildet. Så da havner jeg veldig nær ølet ditt. Når du bruker like deler Citra og Simcoe, hvordan blir da balansen? (Jeg tenkte å ha mest citra).

Bruker nok wlp028, forresten.

Edit: Slik blir den (til 26 etter kok):
Preboil SG 1.044 - OG 1.054 - FG 1.015 - ABV 5,1% - IBU ca 40 - SRM 14.
Batch sparging. Meskeeffektivitet 82%, 72% utgjæring, meske på 66 grader
Totalt 40,5 liter vann.
Malt
2,5 kg pilsnermalt
1,5 kg Vienna
500 gr Maris Otter
500 gr Carapils
250 gr Victory
250 gr Caramunich 2 (120 EBC)
Humle
Citra (13,5%) 15 gr ved 30 min
Simcoe (12,9%) 16 gr ved 30 min
Citra (13,5%) 21 gr ved 5 min
Simcoe (12,9%) 21 gr ved 5 min
Citra (13,5%) 21 gr ved 0 min
Simcoe (12,9%) 21 gr ved 0 min
Tørrhumle med 40 gr Citra og 40 gr Simcoe
Gjær
WLP028

Inspirert av ølet ditt, men litt mørkere enn din, vesentlig på grunn av Victory'en, og litt feigere i tørrhumlebruken - og opp på "normalstyrke". Men det skulle være ganske lettdrikkelig, dette også.

Sist redigert:
Tilbake
Topp