Valg av kjøleskap

Hei!

Etter deres erfaring - hva slags kjøleskap egner seg best for gjæring og lagring? Tenker da hvilke typer som er mest universelle og anvendelige. Vi gjærer på både 60-liters speidelkar samt standard 30-liters bøtter. Foreløpig kun ett corneliusfat og antar vi kommer til å holde oss til flasker i all overskuelig fremtid. Altså ikke behov for kegerator inntil videre!

- Minikjøleskap 'studentversjon'
- 120 cm helt kjøleskap
- 180 cm helt kjøleskap
- Kombiskap kjøl/frys
- fryser

Særlig mht kombiskapet er det vel et must at man kan regulere temp individuelt og stanse strøm på fryser for gjæring og lagring av feks pilsener.

ellers, erfaring med merker/produsenter som kan deles?
 
er vel egentlig det samme, bare ikke velg ett kombiskap, for du vil sikkert ha en ekstern tempstyring på dette ved gjæring
og da kutter du evt strømmen til frysedel også.
 
For kjøleskap er mitt tips at eldre ofte er bedre. Nyere kjøleskap har gjerne temperaturalarm som passer dårlig med et gjæringsskap, så jeg ville sjekket om det var tempalarm på det. I tillegg er kjøleskap med "manuell" (bryter/hjul) innstilling av temperatur å foretrekke - mitt ene er elektronisk og resetter seg hvis strømmen går. Og mange kjøleskap klarer ikke å komme lenger ned enn 3-4 grader, så hvis du skal lagre pils og annet hvor du aller helst skal ned mot et par grader så er det noe å ha i bakhodet. Alle mine er for øvrig rene kjøleskap da jeg ikke ville ha noe frysedel, nettopp av årsaken Roger påpeker.
 
Jeg er også på utkikk etter kjøleskap, hovedsaklig til gjæring.
Får man plass til standard 30 L gjæringskar i alle kjøleskap? Tenker da på gamle, små kjøleskap på 85 cm høyde.
Disse har ofte en hylle nederst (plass til kompressor), og gjerne en liten frysedel.. Blir det ikke litt snaut i høyden da?
 
Jeg har et lite benkeskap med en liten frysedel. Er vel rundt 80 cm høyt. Får akkurat plass til et gjæringskar på 30L.
 
Jeg har et gammelt skap som er høyt nok til to gjæringsdunker (men planlegger kun en i 1. omgang). Har et Biltematermometer som måler 9,5-11,5 grader på en av de lavere innstillingene på selve skapet. Tenkte å prøve meg uten ekstern kontroll av strøm, men kun justere termostaten i kjøleskapet basert på max/min historikk på termometeret (ser for meg flere kontroller av dette daglig). Noen som har erfaringer med dette? Høres det ut som en grei løsning, eller må jeg til med ekstern kontroll av strømmen?
 
Har prøvd det du tenker uten særlig hell. Mye arb og gå og passe på tempen i kjøleskap.
Nei få deg en ekstern løsning en gang for alle.
 
er vel egentlig det samme, bare ikke velg ett kombiskap, for du vil sikkert ha en ekstern tempstyring på dette ved gjæring
og da kutter du evt strømmen til frysedel også.

(...) Alle mine er for øvrig rene kjøleskap da jeg ikke ville ha noe frysedel, nettopp av årsaken Roger påpeker.

Hopper litt inn her, ser på et slik kombikjøleskap selv. Jeg tenker dit hen at fryseren kommer jeg ikke til å bruke til noe uansett, den er der bare fordi det var den type kjøleskap som var tilgjengelig. Vil det da være noe problem med å ha kombiskap? Gjør det noe om fryseren går på samme temperatur som kjøleskapet ellers?
 
Hopper litt inn her, ser på et slik kombikjøleskap selv. Jeg tenker dit hen at fryseren kommer jeg ikke til å bruke til noe uansett, den er der bare fordi det var den type kjøleskap som var tilgjengelig. Vil det da være noe problem med å ha kombiskap? Gjør det noe om fryseren går på samme temperatur som kjøleskapet ellers?

Mitt benkeskap, med en liten fryser øverst, funker knall til formålet. Har ikke opplevd at fryseren skal være noe problem. Om du velger et større kombiskap med frysedel så burde ikke det heller skape noen problemer så lenge du ikke planlegger å oppbevare frysevarer i frysedelen. Men da kan du jo like greit gå for et benkeskap, eventuelt et stort ett uten frysedel hvor du får plass til flere gjæringskar.
 
Mitt benkeskap, med en liten fryser øverst, funker knall til formålet. Har ikke opplevd at fryseren skal være noe problem. Om du velger et større kombiskap med frysedel så burde ikke det heller skape noen problemer så lenge du ikke planlegger å oppbevare frysevarer i frysedelen. Men da kan du jo like greit gå for et benkeskap, eventuelt et stort ett uten frysedel hvor du får plass til flere gjæringskar.
Det er sant, men det er ikke alltid det er tilgjengelig. Synes egentlig det er heller sjeldent. Så må se an hvor god tålmodigheten min er ;) Men knall at det i prinsippet fungerer.
 
Bruker litt forskjellig, blant annet en litt stor fryser. Fungerer greit og akkuratt nå står det to 30l bøtter til cc samt seks kasser øl i kassene i denne boksen. Tror en slik rommer mer enn et vanlig stort kjøleskap.
-Lagringskjøleskapene er fulle, derfor miks av cc og lagring.
 
Tilbake
Topp