• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Diverse bryggekjeler laget av Labb-fôrbøtter

Alexander

Norbrygg-medlem
Hallo,

Selger bryggeutstyret mitt, laget av 60-liters Labb fôrbøtter og vannkokere. Prisene er beregnet ut i fra selvkost. Håper at noen andre kan dra nytte av dette for å kickstarte en flott hobby. Selv kommer jeg til å kjøpe inn en Speidel. Det er lov å komme med bud.

Alt befinner seg på Blaker i Sørum og må hentes der på kveldstid, eller på Gjelleråsen på dagtid i ukedagene. Send meg en PM eller mail på axng (at) me dot com

Først ut er meskekjelen. Denne er bygget av to 60-litere, hvorav den innerste har mange små hull borret i seg for å fungere som en sil. 400,- for denne. Har hatt over 80% effektivitet med denne uten å ha anstrengt meg nevneverdig for å få noe mer.

IMG_0706 by iumentum, on Flickr

IMG_0707 by iumentum, on Flickr

Neste er en varmtvannstank med vannkokerlementer, tempsensor og PID. Her må PIDen kobles opp med en boks, slik at det blir gjort litt skikkelig. Mitt oppsett er litt for hillbilly. Alt følger med, PID, SSR-relé, vannkokerelementer. Sånn ca. 1000,- for dette.

IMG_0708 by iumentum, on Flickr

IMG_0709 by iumentum, on Flickr

IMG_0710 by iumentum, on Flickr

IMG_0711 by iumentum, on Flickr

Og til sist har vi en helt enkelt kokekjele med vannkokerelementer. 400,- for dette.

IMG_0712 by iumentum, on Flickr

IMG_0715 by iumentum, on Flickr

IMG_0714 by iumentum, on Flickr

IMG_0713 by iumentum, on Flickr
 
Det første jeg lurte på hva hvordan man har fått to 60-liters kjeler inni hverandre...

Nuvel. Hva er effekten på elementene i h.h.v. tanken og kjelen?
 
Alt er laget av LABB forbøtter som beskrevet i teksten, så det er ikke så vanskelig å sette to sammen.

Alle elementene ble påstått å være 2000 watt, men i og med at man kan kjøre to elementer samtidig på en 16 amp kurs er nok reell effekt noe lavere.
 
Er dette tett og funksjonelt?Hvordan er det egentlig å koke i plast?
-Har kun vært med å brygget med Brewferm 27 og på mikrobryggerier
 
Fungerer helt glimrende å koke i plast, hvis du søker her på forumet tenker jeg du finner en del tråder hvor man bruker disse bøttene.

Det har stått en stund nå, da jeg har eksperimentert litt med BIB, men det var tett når jeg brukte det siste. Hvis det lekker nå, så må du bare ta ut kranene og sette på nye o-ringer.
 
Er fersk på dette her, men interessert i å starte opp hjemme og forsøker å gjøre det rimelig og kjapt for å få noe romjulsøl.
Dette er altså alt nødvendig utenom gjæringskar og småting? Man kan meske uten pose?
 
Korrekt. Send meg gjerne en mail på axng (at) me dot com så kan jeg forsøke å forklare akkurat det nærmere.
 
Tilbake
Topp