Jule-amber?

Ja, det kan muligens være gjærrester.
Min smakte ikke så fælt at den ikke kan drikkes. Men en markant endring i smak, mye mer frisk og den har mistet mye av fylden. Kullsyren er også litt mer sprudlende, som i boblevin.
 
Er du sikker på at det er infeksjon og ikke bare uønsket utvikling? Ved infeksjon blir det vel med litt tid udrikkelig
 
Ja, det kan muligens være gjærrester.
Min smakte ikke så fælt at den ikke kan drikkes. Men en markant endring i smak, mye mer frisk og den har mistet mye av fylden. Kullsyren er også litt mer sprudlende, som i boblevin.

Hvordan har du lagret brygget? Jeg har hatt min stående siden aug. Kaldt, fra 5-10grd.

Og jeg har ikke reagert på noe frisk "citrus" aroma på min.

Det jeg dog savner er litt av den toffee og mørk karamell aromaen.
 
Min sto 1 uke i romtemp(20), 1 på bad (26) for å bedre karbonisering og har nå stått 8 uker i kjeller på 10-12 grader.

Bra maltprofil og litt humle i nesa men sitrus overtar noe i ganen. Laangt fra usmakelig men den var bedre for 3-4 uker siden. Flaskeforskjell, ulikt gjæringskar (vi gjærer på to), effekt som vil styrkes/avta med tid?

Det later også til at sitruspreget avtar med tid i glasset (lufting eller temp-heving fra 4 grader fra kjøleskap)
 
Brygger en Amber Christmas (Gahr) fra Bryggselv nå. Ønsker ha den til jul, men plutselig redd for at jeg er for tidlig ute. Vil den holde seg til des / jan???
 
Som nevnt tidligere vil humlearoman reduseres, men det vil fortsatt være et godt juleøl

Jeg brygget Hoppy Joe en vår som varte helt til jul,
det var fortsatt et godt juleøl når jula kom, men ikke så mye Hoppy over den

Jeg ville ventet og heller brygget et annet juleøl nå
 
Som nevnt tidligere vil humlearoman reduseres, men det vil fortsatt være et godt juleøl

Jeg brygget Hoppy Joe en vår som varte helt til jul,
det var fortsatt et godt juleøl når jula kom, men ikke så mye Hoppy over den

Jeg ville ventet og heller brygget et annet juleøl nå

Er i gang allerede :) - får heller drikke den på seinsommeren og lage en til hvis den blir god :) siden jeg er ganske fersk - har jeg ikke helt fått med meg hvor lenge de forskjellige øl kan lagres.... Har snart 125 liter og er foreløpig ikke den største øldrikkeren, men trener meg.... Får satse på hjelp fra " dårlige kamerater" :)
 
Det blir nok godt til jul uansett
bare lagre det kaldt og smak litt underveis så får du se, men spar halvparten
og som du sier kan du bare brygge mer, eller brygge en kraftigere juleøl i mellomtia
 
Tilbake
Topp