Pitching ved (for) høy temperatur

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg satte et vrygg nå i kveld, og når klokka har passert 23 på en onsdag og senga kaller så gjørman dumme ting. Forhåpentligvis ikke alt for dumme. Jeg laget en weiss sak og kjølte i vei med de isbitene jeg hadde. Litt for lite kar ig få isbiter ga dårlig kjøling. Blandet opp vørter etter kok til rett volum, 23l, men temp var fortsatt for høy. Lot alt stå utendørs i 14 grader, men det tok lang tid.
Når temp var 31 så ga jeg opp og hadde i gjær, wb-06. Produktarket sier rehydrering på 27 +- 3, så da er jeg på +4. Satte dunken i kjellerboden og håper temp der er ok. Ønsker meg 18 grader, men blir nok 20-21 i rommet, og gjæring høyere. Blir banansmak da, ok, men vil gjæra klare seg? Hatt i næring og rehydrerte lenge. Var aktivitet i glasset.
Må fikse en kjøler og gjæringsskap. :|
 
Gjærer som bare det, så ikke noe problem i så måte med å ha i gjær på 31 grader. Nå spørs det hvor stor innvirkning det har på resultatet. Står i bod med ca 18 grader.
 
Problemet med pitching på for høy temperatur er ikke at gjæren dør (da må du iallfall over 37 grader), men at den produserer en del fusel. Gjæringen kommer raskere i gang, men ølet blir dårligere.
 
Hvor lang er en pinne?

Kommer an på hvor mye du pitchet, om du rehydrerte, OG, hvordan o2 ble tilsatt, hvor fort den sank i temp, dine smaksløker m.m.

Gjort er gjort - resultatet har du om noen uker.
 
Ja, det er rett. Forrige weiss ble nok avkjølt bedre, men sto varmere gjennom gjæringstiden. Får la denne stå og håpe det blir ok. :) RDWHAHB?
 
31 °C er en SVÆRT høy temperatur å starte gjæringen på, og rehydreringen skal gjøres i vann, ikke vørter. Øl blir det, men ikke optimalt.
 
Som en overmoden banan, kontra en undermoden
Banan i weiss synes jeg er godt, men kanskje ikke så alt for overmoden.

Grunnen til at jeg pitchet når jeg gjorde og ikke ventet var at heg allerede hadde satt i gang rehydrering. Hvis ikke kunne jeg ventet til dagen etter og sikkert fått bedre resultat.

Kjølespiral og gjæringsskap må fikses. Så får det bli ett brygg av gangen inntil videre.
 
Hiver meg på den tråden og lurer på om en selv her. Satt 50 liter IPA, kjølte ned. Første kar på 25 l holdt 21,3 grader og har benyttet meg av Mexican Yeast 21-24 grader optimal. Nr 2 holdt 27,2 grader etter det var tappet ut. Klokken hadde selvsagt bikket 01.00 så som Signal her så gikk gjæren oppi. Satt brygget på mandag 15 des, idag er det 18 des. Gjæringskar 1 startet stormgjær 16 des, nr 2 er helt død, ikke noe liv i gjæringslåsen.

Spørsmål: Kan man / bør man tilsette en Mexican Yeast idag hvor det holder 22 grader? Vil det i så fall påvirke noe? Det er nevnt noe som aceton osv av Gahr her og det er jo ikke akkurat det man ønsker i en øl.
 
Min weiss ble ikke kjempegod. Den forrige jeg satte før sommeren med Mangrove Jack Bavarian weiss gjær ble MYE bedre. Har fortsatt rester igjen av sensommerens weiss, men nå som det er jul kan man jo lage litt mat med øl i, som vørterkake.
 
Jeg tror nok vørterkake/brød krever et noe mørkere øl
Prøv det heller til no sjømat


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Joda ;)
Pizza og øl er selvfølgelig ikke total crash
men øl passer ikke spessielt bra til italiensk
 
Industri pils og frossen pizza er en klassiker fordi ingen av delene smaker no særlig
Så det blir liksom ikke helt feil
men til en skikkelig god italiensk pizza vil det passe bedre med rødvin


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp