Ferdige sett, bryggselv vs olbrygging.no?

Jeg har brygget kølschen til olbrygging.no. Den funka bra. Jeg kjører av og til forbi Grimstad og kommer til å fortsette å handle noen sett der. hvorfor de er billigere enn bryggselv aner jeg ikke. men det blir øl uansett.
 
Alltid 2 pakker gjær med i settet fra bryggselv.no, hva følger med i settene fra olbrygging.no. Er det epler vs. epler vi snakker om her ?
 
Er 1 pk. tørrgjær nok på lager variantene ? Og hvor gamle er de posene som det står Beer Brew på ? Litt lite vakum i min når jeg fikk den, derfor spør jeg om det alltid er slik. Men billig var det fra olbrygging.no, spesielt hvis du ikke regner frakt.
 
Olbrygging.no overrasket meg både for det bedre og det verre. Det ble ved en "feil" levert en bb60 til en jeg kjenner som er nybegynner og bestilte seg bb30, noe som er positivt da jeg ikke hørte om noe ekstra kostnadspåløp da tabben er deres.

Olbrygging.no settene passer ikke til en nybegynner, settene kan ha OG opp fra og med 1.055-1080 og noe videre, de leveres med en pakke tørrgjær? Hva i alle dager..

Han karen jeg snakker om har satt to øl med antatt abv 7-8 som stoppet begge i 1.030 og 1.035 med FG mål mot 1.014 og 1.020 , naturligvis fikk ikke disse 100% beste levevilkår osv da karen er ny i gamet, men de fikk gjærnæring og han visste filleristing av dunk med ren tommel på hanske var veien.

Men uansett tilfelle er en pose tørrgjær for tynt.

Bryggselv har jeg brukt, bare godt fra gahrs hjørne, 2rør fersk flytende gjær, null trøbbel. Bedre standard, får velge gjær. Betaler gladelig 150+ for den gode øllen jeg vet jeg kan få. :)

Sier ikke annet enn at jeg liker settene fra bryggselv fordi de leverer nok gjær. Virker litt cheap å levere med bare en pose tørrgjær. Mitt syn.
 
Har sjøl bestilt noe sett fra olbrygging selv, men jeg har liggende ekstra gjær for å tilsette . Så da blir det nok gjær iallefall.

Prisen på settene er det iallefall ikke noe å si på. Har prøvd sett fra bryggeland, bryggselv og petit tidligere. Petit var mest kostbar men kanskje den beste ipa'no jeg noen gang har smakt. Så er spent på settene til olbrygging :)

Easybrew
 
Fikk et lager-sett fra olbrygging i oktober i fjor. En pakke 2 år gammel tørrgjær. Det var litt knapt. Satte starter, fikk gjæret den fint ut. Bortsett fra at de er litt sparsomme på gjæren og at oppskriftene ikke helt er på nivå med bryggselv synes jeg de er fine, jeg.
 
Jeg har bare brygget med sett fra olbrygging..no og synest alt ølet har blitt godt, har en kompis som bare har brygget med råvarer fra bryggselv.no synest hans øl har vert bedre til tider, men det kommer nok av at han er mye mer erfaren enn meg :) og ikke settetene fra olbrygging .no sin feil :)

Jeg har nylig begynt bruke Beersmith, der er masse oppskrifter og det er enkelt lage oppskrifter selv. Så da gjenstår det bare og se om det er så enkelt som jeg tror og ølet blir godt :)
 
Mht. tørrgjærmengde, jeg brygget 7-8 25-liters brygg, ølsett, alle med bare en pose gjær. Riktig at det her og der står at dette kan være en i grenseområdet mengde, men det var aldri noe problem, øllet ble som det skulle, på alle måter :)
 
Testet påskeøl fra ølbrygging, og jeg fant ut at 1 pose med us-05 var knapt, beersmith anbefalte 1,4 poser. Har tilsatt 1,5 pose og er i gjæringsprosess nå. Smakte på ølet etter 4 dager når sg var nede på 1.008 og allerede da smakte ølet godt.. Så gleder meg. Og stc-1000 er genialt å bruke :)

Så ølbrygging sitt sett rangerer jeg slik:

Positivt:

Billig
Ferdig kvernet uten tillegg
Ganske fersk tørrgjær med lang holdbarhet
Greie portopriser, 4 sett til rett under 400,-


Negativt:

Kun 1 pakke gjær
Ingen oppskrift, står litt på humle og pakken. Men er ganske greit alikevel

Siden settet består av 46 % hvete og resten pilsner så stusset jeg på koketid på kun 60 min. Men virker som det gikk greit. Lukter eller smaker ikke antydning til DMS.

Easybrew
 
Har bestilt noen sett fra olbrygging.no, og stort sett alltid fått gjær som er nest før utgått på dato. For lite gjær følger med på lager setene deres er min erfaring. Settene fra olbrygging virker endel enklere enn de fra bryggselv. Mindre gjær og mindre humle . Det forklarer nok mye av prisforskjellen. Synes jeg får bedre øl fra bryggselv-settene jeg ihvertfall.
 
Jeg har brygget flere sett fra ølbrygging.no. Erfaringen med gjær er at det er nok - ikke noe problem. De lager pakkene selv - før de flyttet satt de i nabobygget. De har såpass lite inne tilenhver tid at de må produsere flere ganger i uka.
Fordelen for meg er at jeg kjører forbi flere ganger i året og da kjøper jeg med noen sett.
Julebock'en er det desidert beste øllet jeg noensinne har laget.
Jeg mener at settene fra bryggselv er for høyt priset - da lager jeg heller selv.
 
Har brygget 2 sett fra olbrygging.no, og har 2 til på lager. Veldig fornøyd med de, men jeg stusser litt på bruksanvisningen. Jeg er helt fersk på dette, og følte det stod veldig lite. Så bruksanvisningen til bryggselv.no og skjønte ikke helt hvorfor ikke olbrygging har noe tilsvarende. På påskeølet f.eks måtte jeg veie malten for å finne ut hvor mye det var, det kunne de vel ha skrevet på pakken? :confused: Det står heller ikke hvor lenge den skal gjære. Nå var ikke det så veldig vanskelig å finne ut av, men det kunne jo fint stått et sted. :)
 
Har brygget 2 sett fra olbrygging.no, og har 2 til på lager. Veldig fornøyd med de, men jeg stusser litt på bruksanvisningen. Jeg er helt fersk på dette, og følte det stod veldig lite. Så bruksanvisningen til bryggselv.no og skjønte ikke helt hvorfor ikke olbrygging har noe tilsvarende. På påskeølet f.eks måtte jeg veie malten for å finne ut hvor mye det var, det kunne de vel ha skrevet på pakken? :confused: Det står heller ikke hvor lenge den skal gjære. Nå var ikke det så veldig vanskelig å finne ut av, men det kunne jo fint stått et sted. :)

Har satt denne selv og mangel på bruksanvisning eller kun et ark fra beersmith eller lignende hadde hjulpet på. Alt er logisk men det er enkelt å gjøre små feil når en ikke har en oversikt over prosessen på et samlet ark.

Er dumt å miste et steg fordi en ikke har oversikten underveis, og det gjelder både nybegynner og andre som har brygget en stund. Selv om en som har brygget en stund som regel ikke kjøper sett men setter sammen egen oppskrift selv..

Easybrew
 
Tilbake
Topp