Ferdige sett, bryggselv vs olbrygging.no?

Hei. Jeg føler at jeg ikke er istand til å komponere godt øl selv, og benytter meg derfor av ferdige sett. Det har gått mest av bryggselv sine, og da helst gahr edition ;) Sitter og ser på olbrygging.no sine sider nå og ser at de har et bra utvalg de også + at de er ca 150kr billigere. Jeg innbiller meg at jeg har brygget et sett fra de tidligere, og da stusset jeg over at malten kom i en "brewferm" pose(mulig jeg roter litt nå for på bilder ser jeg at det står beer brew på posene :roedme:). Det trenger sikkert ikke å bety noe, men på siden deres står det at: De er basert på oppskrifter som Per Inge har samlet opp og justert gjennom mange år. Så da tenkte jeg at settene kanskje ikke inneholder fersk knust malt etter egne oppskrifter, men innkjøp av større parti som ligger på lager?

Men uansett, som jeg skriver, det trenger ikke å være negativt :) Er det noen som har noen formening om settene til olbrygging.no? Noen favoritter til lyse lettdrikkelige lager/ales?
 
Å kjøpe ferdige sett er trygt og greit om du er usikker på det med å komponere selv, det blir selvsagt endel dyrere. Men det trenger absolutt ikke å være så vanskelig å lære deg å komponere dine egne oppskrifter.

Jeg anbefaler å prøve deg på en APA. 95% palemalt og 5% caramalt f.eks opp til en OG på 1.045. Da får du en grei APA i butikkstyrke. Kanskje humle den til en IBU på 30 og bruke endel sene humletilsetninger og tørrhumle litt. Gjæres gjerne med US-05.
 
Har prøvd noen av de ferdige settene fra begge butikkene du nevner, og de er gode alle sammen.
Hvis jeg skulle anbefalt ett av settene til ølbrygging så må det bli Pale alen. den ble veldig god alle de gangene jeg prøvde den.

Fordelen med settene fra bryggselv er for meg at jeg kan velge fersk gjær. Som jeg syntes er veldig bra, siden jeg syntes det er gøy med starter  :)
 
Reinhard10 skrev:
A lage øl etter egne oppskrifter er jo halve moroa!
Dersom du er usikker kan du jo forsøke med  denne boka http://www.bookdepository.co.uk/Brewing-Classic-Styles-Jamil-Zainasheff/9780937381922 eller lignende. Du finner en mengde bryggebøker på www.bookdepository.co.uk vesentlig billigere en i Norge. Ellers foreslår jeg at du abonnerer på Brew Your Own. det koster $40 per år og vil gi deg mye "bryggeopplæring".

Ja det er jo veldig morsomt når du får til å lage egne oppskrifter. Men hvis du ikke er sikker på hvordan en setter opp egne oppskrifter, så er det jo en fin måte å få godt øl på å begynne med slike sett. De gir jo godt øl.
Men er egentlig oppskriftene i blader som BYO og andre bøker "egne" oppskrifter?

Selv så eksperimenterer jeg ofte med helt egne oppskrifter, noen ganger så lager jeg noen kloner fra bla, BYO 250 classic clone utgaven. og andre ganger brygger jeg sett. Wit settet til Gahr og Bryggselv er såpass bra at jeg gidder ikke lage egen Wit.
Og det settet jeg er mest fornøyd med fra ølbrygging er Pale Ale settet. Eneste jeg forandrer på de gangene jeg brygger sett er gjæren. Jeg foretrekker å lage starter med fersk gjær.
 
BYO og clonebøker er selvfølgelig ikke egne oppskrifter, men det er et utmerket hjelpemiddel på veien fra ølsett til egne oppskrifter. Men det høres jo ut til at du er på god vei allerede.
 
Er det SÅ mye billigere å lage oppskriftene å handle inn kvantum av malt? Ser for meg pallelass med malt og humle som blir liggende i kjellerboden. Men artigere er det nok ja:)
 
Pallelass er vel kanskje i overkant ;) Jeg bruker å kjøpe 25 kg sekker til kr 300 av pale, pils og div munich. Øvrig spesialmalt kjøpes pr kilo. Sier seg selv at det blir en del billigere (dersom man har plass til å oppbevare dette selvfølgelig).
 
Basismalten kan også kjøpes i kg og det er ikke spesielt dyrere. Pilsnermalt koster 16 kroner per kg når man kjøper kilovis eller 14 kroner per kilo når man kjøper 25Kg (Bryggeland). Humle kan kjøpes i 100g poser. Mao det er ikke mer vanskelig, plass eller tidkrevende å kjøpe varene enkeltvis enn det er å kjøpe bryggesett. Det som er sikkert er at det er billigere og gir en mye større valgfrihet oppskriftsmessig.
 
Såpass billig ja :) Såg for meg at det ble MANGE 25 kilos sekker. Blir bok innvistert i ei mølle etter sommern så man får begynne å forske litt med egne oppskrifter, må bare få noen brygg på baken først. Men er planlagt å kjøpe inn ekstra humle til neste brygg å lage et "restebrygg"
 
joikakaka skrev:
Er det SÅ mye billigere å lage oppskriftene å handle inn kvantum av malt? Ser for meg pallelass med malt og humle som blir liggende i kjellerboden. Men artigere er det nok ja:)
Bruker ca.+ - 200 kr på et brygg(25L til gjæring)
 
Og Norbrygg er full av gode oppskrifter. Om det er de du er ute etter, så vil jeg si at du ikke trenger ei eneste bok. Ellers står det utrolig mye nyttig informasjon her, som dekker det meste man trenger å vite om brygging.
 
Heilt einig. Og dei fleste oppskriftene let seg tilpasse slik at innkjøpet vert mindre. Eg bryggar aldri med meir enn 3 typar malt til dømes. Dessutan er det då kjekkare å sette saman dette sjølv. Har no etter ti brygg aldri fulgt ei oppskrift, men heller lete meg inspirere ein gong i blant.
 
Jeg skippet rett over alt av ekstrakt og ferdigsett etter noen måneders research og venting på finans. Første brygget står nå på gjæring, en Dark IPA, bitterhet på rundt 70 IBU, cirka 5-6% vil jeg tro med masse humlesnadder i koken og to tørrhumlinger i gjæringskaret. Det var relativt lett hvis du skaffer deg et program på pc'en. Jeg brukte Brewmate, men nå har jeg gått over til BrewSmith 2. :)
 
Har gode erfaringer med ølsett fra begge. Er dog rimelig fersk i "faget". En åpenbar forskjell er at settene fra bryggselv inneholder dobbelt så mye gjær. Har stusset litt på dette, og har etterhvert gått igjennom bryggelogger for de bryggene jeg har laget og sammenlignet anbefalt gjærmengde ved bruk av mr. malty og kalkulatoren på brewersfriend. Gjennomgående sier mr. malty at en pakke tørrgjær er enten tilstrekkelig eller marginalt i underkant av det man trenger, mens kalkulatoren på brewersfriend forteller at jeg nok skulle benyttet to pakker pr. 25 liter. Det er vel en gjennomgangstone at det er bedre å overpitche enn underpitche. Vet ikke fasiten her, men om man skal brygge sett fra olbrygging.no er det kanskje en ide å sørge for å bestille med ekstra gjær..?
 
Jeg har sett litt på priser til disse som er nevnt her. Er endel billigere på olbrygging.no men for mitt vedkommende så kommer det frakt i tillegg fra Grimstad, men fra Bryggselv kan jeg hente ved litt planlegging. Tillegg for frakt fra Grimstad er varierende ettersom hvor mye du bestiller, fra ca 214 pr pakke hvis du bestiller en pakke/sett og ca 89 pr.pakke hvis du bestiller 12. Jeg går utfra at dette også kan variere ettersom hvor du bor.
 
Er billigere og kjøpe fra olbrygging om det er frakt i tilegg,god service samt kjapp frakt,anbefales
 
Tilbake
Topp