10mm kobberrør - Hvor kjøpe?

Er det noen som har et godt tips om hvor jeg kan kjøpe 10mm kobberrør, 5-10m i/rundt Oslo?

Tenkte å lage en motstrømskjøler.

Om noen har tips til en slange å ha rundt mottas det også med takk!
 
Takk for svar, men jeg finner ikke 10mm hos bilteam.
Clas Ohlson har 10mm, men bare 5m og den er dekket av noe gummigreier. 5m kan bli litt knapt på 50L.
 
Det er de med hvit plast på du skal ha. Det er av glødet kobber, og derfor lett bøyelige. Skjær av plasten med en tapetkniv og bøy rundt en bøtte så er du i mål.
 
trenger ikke alltid å bli dyrere hos rørleggere, bare si du er ute etter 10mm til kjølespiral, for ølbrygging. Som jeg sa tidligere i en anna post, så blir prisene som regel nedjusterte :p henger med på han som skjærer av plasten, er easy sak, toppen 2min med kniv.
 
Takk for gode tips!


CAMØRN; etter du borret opp reduksjonshylsen, loddet du da røret på? Var det jeg tenkte.

Er 5m litt i korteste laget for 50L?
 
Jepp. Slik gjorde jeg:
1. Fjernet plastisolajsonen fra kobberrøret og kveliet kobbertråd rundt røret.
2. Gjorde ferdig t-rør koblingene med skjøtenippel i hver ende, reduksjonsnippel i "midtkoblingen". Borret opp reduksjonshylsene, loddet de fast i hvert sitt t-rør ruk også gjengetape. Se bilde T-rør.
3. Fikk på et vis kobberøret inn i plastslangen (bruk zalo og vann)
4. Kveilet og stripset sammen i en passende rull.
5. Koblet til t-rørskoblingene med slangeklemmer
6. Loddet kobberrøret fast og tett igjen ved reduksjonshylsen. Slet litt her pga dårlige loddekunnskaper. Bruk flussmiddel.

Det finnes flere fine DIY tråder på dette. Bl.a.:
http://forum.norbrygg.no/threads/biltema-motstromskjoler-til-800-kroner.19907/
http://forum.norbrygg.no/threads/en-enkel-motstromskjoler.14294/

Mulig du bør satse på 7-10 m
 

Vedlegg

  • Utstyr.PNG
    Utstyr.PNG
    2 MB · Sett: 114
  • Kobberrør med kobbertråd.PNG
    Kobberrør med kobbertråd.PNG
    1,6 MB · Sett: 119
  • T-rør.PNG
    T-rør.PNG
    1,7 MB · Sett: 104
  • Rør i rør.PNG
    Rør i rør.PNG
    2 MB · Sett: 112
  • T-rør med kobberrør.PNG
    T-rør med kobberrør.PNG
    1,6 MB · Sett: 110
Kobbertråden var en smart idè!

Mangler igrunn bare kobber og slange, noe som gjør det fristene å bare teste med 5m først.
 
jeg har typ 5m coil og kjøler 100liter kokende til 8grader på 10min, men er avhengig om det er sommer eller vinter :D uansett så kjøler jeg til 23-25g på 10min, og da rekker jeg å rydde og vaske til vørteren har synket til 20
 
Whirlpooler du tilbake i kokekjelen, eller bare direkte ut i gjæringskaret på de 10minuttene?

En annen ting. Den strengen, gjør den egentlig noen nytte eller vil den bare bremse flowen. Ser ikke for meg at det er noe problem at slangen ligger inntil kobberrøret litt, men..?
 
rett i karet, nedsiget er att jeg får en del proteinrester og anna grums med meg, men jeg har pr i dag ikke kastet mer en 2liter etter endt gjæring.
den strengen er vell for å virvle vatnet enda mer rundt så den får mer kontakt areal på kobber røret.
 
Jeg har ikke fått testet kjøleren min ennå, så har ingen tider på hvor raskt den kjøler ned.
Har sett noen som kjører vørteren tilbake i bryggekjelen til temperaturen har sunket en del, for så å tappe den i gjæringskaret. Foreløpig har jeg kun tappet direkte i karet med min gamle motstrømskjøler.
Strengen hvis du refererer til kobbertråden, så er jeg litt usikker på om denne har noen effekt. Har sett noen DIY videoer som har denne med. Mulig den får vannet til å virvle mer rundt kobberrøret. I tillegg vil ikke kobberrøret ligge direkte inntil plastslangen, mer vann rundt hele kobberrøret vil jeg tro. Den vil nok ikke ha noen negativ effekt.
 
Da prøver jeg meg på en 5meter jeg også! Koster ikke mer enn 450kr siden jeg har det meste liggende.

Tipper jeg kommer til å resikulere tilbake i kjelen for å stoppe koken, også ta resten rett i gjæringskaret.
 
Om du har en drill og et 10mm borr vil jeg også anbefale å bruke den 1/2" to 10mm male to male koblingen for å feste røret, kostet 25kr stk på biltema og du trenger bare å føre drillen igjennom for å fjerne en liten kant. Enkelt å montere og demontere, ingen lekasje.
 
Tilbake
Topp