60ltr vørter i Speidel 50?

kosl

Norbrygg-medlem
Hei
Har ambisjoner om å skylle malten på en Speidel 50 så jeg kan starte kok med 60ltr.
Etter det jeg skjønner må jeg heve maltrøret noe for å få plass til 60ltr vørter.

Er det noen som har erfaring eller vet hvor høyt maltrøret må heves?
Tenkte å skaffe en trelekt på 48mm eller 96mm får å sette under pinnene på maltrøret når det lettes opp.

Har dessverre ikke mulighet for talje, sitter heller ikke med "hands on" på Speidelen så jeg kunne målt og regnet ut.

Mvh.
Kosl
 
Vi begynner meskingen vanligvis med 60 l vann og etter meskingen skyller vi med ca. 1 l vann per kg malt. Vi har ca. 63 l pre-boil. Vi løfter opp maltrøret ca. 10 cm høyere enn det er planlagt fra konstruktørens side; vi har trelekter under pinnene.
 
Andreas Habel skrev:
Vi begynner meskingen vanligvis med 60 l vann og etter meskingen skyller vi med ca. 1 l vann per kg malt. Vi har ca. 63 l pre-boil. Vi løfter opp maltrøret ca. 10 cm høyere enn det er planlagt fra konstruktørens side; vi har trelekter under pinnene.
Takker for svar!!
Hvor mye har du i gjærbøtta da ca?
 
Jeg starter meskingen med 62 liter, skyller med 30 liter. Får da 79-80 liter til kok. Bruker 13 kg malt og får OG på 50.
Til gjæring får jeg ca 59 liter. Koker 90 min. Tar ikke ut det som blir liggende i bunnen under krana.
Fyller 3 fat pr brygg  :biersmile:  Bruker talje.
 
Jon S skrev:
Jeg starter meskingen med 62 liter, skyller med 30 liter. Får da 79-80 liter til kok. Bruker 13 kg malt og får OG på 50.
Til gjæring får jeg ca 59 liter. Koker 90 min. Tar ikke ut det som blir liggende i bunnen under krana.
Fyller 3 fat pr brygg  :biersmile:   Bruker talje.
Jøss, har en veldig god eff. du da?
 
Jon S skrev:
Mener det er 75% ifølge Beercalc.

Hvor grovt knuser du pale malten med dette oppsettet.
Bruker sekv 1,2mm, men har på langt nær så mye utbytte med mye meske/skyllevann (6ltr).

Kosl
 
Knuser selv på 1,3. blir fort litt ujevn hastighet på drillen så det kan bli noe mel. Varmer opp skyllevann til 80 C.
Har brukt Pale 1 gang ellers bare pilsner og Munichmalt.
 
Vi tar ut maltrøret og setter det på toppe  av speidelen. To som løfter og en som smetter et Lämplig gryteunderlag fra Ikea (eller lignende) under. Bruker talje når jeg er alene.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Jon S skrev:
Knuser selv på 1,3. blir fort litt ujevn hastighet på drillen så det kan bli noe mel. Varmer opp skyllevann til 80 C.
Har brukt Pale 1 gang ellers bare pilsner og Munichmalt.

Har også registrert at det blir en del "mel" ved knusing av malt - har stilt inn min MM-2 på 1,2mm - er det når hastigheten på drillen blir lav at det blir mest "mel"?
 
kosl skrev:
Jon S skrev:
Knuser selv på 1,3. blir fort litt ujevn hastighet på drillen så det kan bli noe mel. Varmer opp skyllevann til 80 C.
Har brukt Pale 1 gang ellers bare pilsner og Munichmalt.

Har også registrert at det blir en del "mel" ved knusing av malt - har stilt inn min MM-2 på 1,2mm - er det når hastigheten på drillen blir lav at det blir mest "mel"?

Høyere hastighet gir mere mel , en godt "nedgiret" drill hadde vært tingen.
 
Tilbake
Topp