Alt for mye trub!!

Det er bånn gass på en March-pumpe med oppgradert impeller og kjøespiral med whirlpool-rør fra MoreBeer. Tar ca 13min ned til 20 grader
 
Det kan være at pumpa river opp hot trub i biter som ikke bunnfeller så lett. Hvis du vil teste det ut kan du jo slå av og på pumpen noen ganger i stedet for å kjøre den kontinuerlig, eller å whirlpoole manuelt med en sleiv e.l. :)
 
magne1972 skrev:
For å pirke på den.... 134 grader, 2,16 bar i tre minutter, eller 121 grader, huskerikketrykket :) i 21 minutter hvis du snakker om sterilisering. Til vårt bruk er nok et vanlig oppkok og deretter lagring i fryser godt nok. :)

121°c får du ved 1.0bar Overtrykk
 
Bjarte H skrev:
Det kan være at pumpa river opp hot trub i biter som ikke bunnfeller så lett. Hvis du vil teste det ut kan du jo slå av og på pumpen noen ganger i stedet for å kjøre den kontinuerlig, eller å whirlpoole manuelt med en sleiv e.l. :)

Ikke sleiv vel? Har jo kjøpt så dyr pumpe...  ;)
Men kan jo prøve med å ikke kjøre pumpen kontinuerlig i 15 min under kjøling og se om det hjelper
 
På Nimbusen min har jeg ca 22 liter i gryta etter koking. Bruker ca en halv tabelett (litt knøl å dele  :rasende:) og rører med ei sleiv under kjøling.
Etter at det har fått stått en 20 min etter kjøling får jeg lett ut 20 liter. Og jeg bruker humle blomst som holdet på bra med veske.
 
Etter at jeg begynte med herms, har mengden trub minket betraktelig???
Humlepellets gir også mindre rester enn blomst.
Med pellets i pose, og herms mesking, ligger det igjen ca 1 liter fra ca 33 liter preboil...
 
Høres ut som mine mengder er rekordstore da ja. Så i kjelen dagen etter når jeg skulle vaske (rakk det ikke på bryggedagen) og da var det like mye, det hadde ikke bunnfalt i det hele tatt.
 
Jeg løfter denne igjen etter at jeg ikke får kontroll på problemet med for mye trub, atter en gang ca 7 liter trub på 37L batch.
Har nå prøvd med mindre protafloc og mindre whirlpool, ikke noe av det forandret saken. Jeg drømmer hver gang om at det skal bli en cone med trub slik at jeg kan tappe fra krane, men trub'n står langt over den! Begynner å bli litt lei dette problemet når så mye fin vørter går til spille.

Help! :help:
 

Vedlegg

  • trub_skit.jpg
    trub_skit.jpg
    85 KB · Sett: 571
Hvorfor dumper du det? Det blir ikke absorbert inn i ølet igjen, det blir bare liggende i bunnen av gjæringsbøtta som et tykt lag slam. Du kan fint ta med mye mer vørter.
 
AudunWS skrev:
Jeg løfter denne igjen etter at jeg ikke får kontroll på problemet med for mye trub, atter en gang ca 7 liter trub på 37L batch.
Har nå prøvd med mindre protafloc og mindre whirlpool, ikke noe av det forandret saken. Jeg drømmer hver gang om at det skal bli en cone med trub slik at jeg kan tappe fra krane, men trub'n står langt over den! Begynner å bli litt lei dette problemet når så mye fin vørter går til spille.

Help! :help:

Vet ikke helt hvordan du gjør det, men jeg bruker super moss etter oppskrift på pakken, tilsettes ved 10 min.
Deretter kjøler jeg ned til temperatur for pitching, tar ut kjølespiralen og whirlpooler som en tulling.
Venter 30 minutter og tapper av.

Kanskje du har fått en dårlig batch med protafloc? Som et eksperiment kan du kanskje prøve noe annet, irish moss/super moss, og se om det gjør noe forskjell.
Humleposer vil hjelpe en hel del for å forhindre så mye humlerester.

Du må vel nesten bare prøve deg frem med ulike remedier, verste som skjer er at du får like mye trub.
 
Bruker humlepellets i pose og en tab protafloc på ca 65 liter, etter kjøling wirlpool og så venter jeg noen timer før jeg tapper vørteren gjennom et silklede for å fjerne trub.  Tar noe tid men klar vørter og det gir mye renere gjærslam om man vil bruke denne om igjen.
 
Jeg har bare brygget med BIAB, og bruker posen igjen som sil etter kokingen, dvs at vi monterer bag'en i gjærkaret og overfører fra kokekar til gjæringskar med hevert. Når alt er overført er det bare til å løfte opp posen, den stopper nesten all humle og trub. Vi har en veldig tynnmasket duk kjøpt på IKEA. Det fungerer i alle fall utmerket.
 
Utfeller mye trub...
Men hvor kommer utfellingen fra? Å prøve mindre whirpooling gir jo mere rester i vørteren....
Koker du veldig hardt?
Hvilken malt/ingredienser brukes oftest/mest?
Humleblomst/pellets - mengder?
Det er et merkelig problem...
Hvor stor avdamping har du?
 
magne1972 skrev:
Utfeller mye trub...
Men hvor kommer utfellingen fra? Å prøve mindre whirpooling gir jo mere rester i vørteren....
Koker du veldig hardt?
Hvilken malt/ingredienser brukes oftest/mest?
Humleblomst/pellets - mengder?
Det er et merkelig problem...
Hvor stor avdamping har du?

I dag kokte jeg en lager, 85%lager, Vienna og Munic. Oftest har jeg hatt ca 90% med Maris Otter i diverse IPA/APA
Kokte hardere i dag enn vanlig for å få mere avdamping siden jeg har slitt med å få "nok" I dag var det ca 8-9 liter/37L i løpet av 90min. Tidligere har jeg bare hatt en lett rulling, ikke fosskok. Pleier å koke 60min med Maris Otter
I dag var det 140gr pellets. Men hadde for 14 dager siden like mye på en Old Ale med mye mindre humle.

Det jeg registrerte i dag var at vørteren så helt lik ut før jeg startet kjølingen som etter at jeg var ferdig. Det svever rundt små partikler, ikke blomkål eller små klumper av noe slag.
 
VonRabben skrev:
Deretter kjøler jeg ned til temperatur for pitching, tar ut kjølespiralen og whirlpooler som en tulling.
Hva menes med å whirlpoole? Hvilken hensikt har det?
 
Whirlpool er å få en "virvelvind" i vørteren, enkleste metode er å bruke en desinfisert sleiv og røre forsiktig til vørteren får en fin snurr. Hensikten er å samle trub i midten av kjelen, har man full klaff blir det en liten cone av trub og humlerester
 
AudunWS skrev:
Whirlpool er å få en "virvelvind" i vørteren, enkleste metode er å bruke en desinfisert sleiv og røre forsiktig til vørteren får en fin snurr. Hensikten er å samle trub i midten av kjelen, har man full klaff blir det en liten cone av trub og humlerester
Akkurat, det må jeg prøve neste gang. Har du fått orden på trub-problemet ditt? Jeg har også veldig mye trub. Idag fikk jeg 5 liter trub på en 26 liters batch med havrestout.
 
Tilbake
Topp