Andrimne oud bruin

Lurer litt på et par ting.
Det skal brukes East Kent Goldings humle. Skal denne være "gammel" og "smakløs" eller kan jeg bruke "fersk".
Og til sekundær gjæring skal det brukes wlp 655. Skal man lage starter da?

Kunne sikkert ha spurt i en allerede opprettet tråd men jeg fant liksom ikke en passende tråd å gnåle i...

Hadde satt pris på hvis noen vil hjelpe meg litt her.
 
Jeg mener du bruker fersk humle, bruker du gammel oksidert humle bør du vite ca hvor mye bitterhet som er igjen. Noe det er vanskelig å vite som hjemmebrygger.
Du lager ikke starter på WLP655. Dette er en blanding av gjær og bakterier, lager du starter så blir for forholdet mellom gjær og bakterier endre ettersom de formerer seg i forskjellig tempo.
Er i hvertfall det jeg har lest meg frem til på temaet. Skal sette min første surøl til uka jeg også.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Jeg satte min første surøl denne uka. Ikke samme oppskrift riktignok, men jeg tømte bare to rør oppi. Flemish ale blend, husker ikke wlp-nummeret. Den kom ganske kjapt igang allikevel.
 
Jeg har en flanders red i gjærdunken som nå har stått i 6-7 måneder. Tenker på å flaske den. Hva gjør jeg med kullsyre på denne ølen? Sukker, og ev. tilsetting av ekstra gjær??
 
Sist redigert:
Jeg har en flanders red i gjærdunken som nå har stått i 6-7 måneder. Tenker på å flaske den. Hva gjør jeg med kullsyre på denne gjæren? Sukker, og ev. tilsetting av ekstra gjær??
Jeg har også en flanders red i gjærdunken som har stått 6-7 måneder :D ;) Skal ikke tappe den helt ennå, men ville tilsatt ny gjær ved tapping.
 
Har en som er 7 mnd gammel som jeg mangler syre på. Fikk tips om å tilsette maltose. Så får prøve det.
jeg slang oppi litt dregs i en 9 mnd red ale med roselare. det hadde sluttet å stige bobler i den, men når den fikk litt dregs så startet den igjen, nå etter 4 mnd til er det fortsatt liv. den er også betraktelig surere.
 
Noen av ølene som har blitt gode? Har selv sett på BYO oppskriften og planlegger å brygge den iløpet av mai.
 
Tilbake
Topp