Artikkel om BIAB og utbytte.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Noen som kan anbefale en artikkel/bok som tar for seg BIAB og alle de ulike prosessene mht høyere utbytte? Nå begynner jeg å bli lei.

HBT har masse tråder om dette, selv om det ikke er artikler. Tror BYO har noe nyttig om dette og. Det jeg kommer på i farta.

Hvem kverner malten din?

Mange bekker små blir til en stor å.

Sikkert mye annet som spiller inn, men kverningsgraden er en av de. På Bryggselv Oslo kan du si/krysse av for hva den skal kvernes for, jeg mener at de kverner BIAB hardere enn f.eks falskbunn. Bryggeland Lillestrøm satte igang en liten operasjon da jeg spurte hvis de kunne kverne tightere for meg, så enten har BS Oslo en annen kvern hvor det er lett justere, eller om de kverner det to ganger vet jeg ikke. En digresjon, men kanskje et poeng der inne, kanskje du kan be de kverne tightere, men mel vil du jo egentlig ikke ha.

Men fortell hva du gjør, så kan det hende at du slipper unna med å tråle bare halvparten av trådene på verdensveven. Mange flinke BIAB'ere her inne.

Hva er effektiviteten din på?

Lager batcher med 32 liter kok. Mesker i ca 26 l. vann. Rører ca hvert kvarter eller oftere. Etter mesk heller jeg 11 liter skyllevann 78 grader i en bøtte og legger posen oppi. Drar den opp og ned og rører hist og her i posen i ca 25 min. Hiver alt i gryta og det blir da 32 liter.

I dagens batch hadde jeg stilt inn oppskriften i Beersmith på 68% effekt, og skulle da få OG på 50. Ble 43. Har ikke giddet å regne ut hva effekten ble. Ligger generelt 6-10 for lavt i OG.

Jeg skyller på samme måte som deg, men jeg gjør det i egen isolert gryte hvor jeg kan tilføre varme/holde stabil skylletemp hele tiden (legger posen oppi på noen grader høyere temp enn skylletemp, og den faller til ønsket temp). Tror fort temp. kan falle for deg når du bruker bøtte, og sukkerstoffene er vanskeligere å skylle ut.

Ville ihvertfall undersøkt hvor varmt det er i "skyllebøtta" din etter du legger posen oppi, og evt. gått for varmere skyllevann

Jeg skyller på samme måte som deg, men jeg gjør det i egen isolert gryte hvor jeg kan tilføre varme/holde stabil skylletemp hele tiden (legger posen oppi på noen grader høyere temp enn skylletemp, og den faller til ønsket temp). Tror fort temp. kan falle for deg når du bruker bøtte, og sukkerstoffene er vanskeligere å skylle ut.
Ja, har tenkt på det. Skyllevannet taper varmen fort i en plastbøtte. Prøver isolert bøtte/gryte på neste batch. Takker for tips.

Jeg skyller selv på samme måte: I plastbøtte med ca 11 liter vann. Pleier som regel å varme opp skyllevannet til omtrent 80 grader.
Gidder ikke skylle i mer enn 10-15 min, og jeg ligger jevnt på 75 % i utbytte.

Kan det være at du har skylt såpass lenge slik at temperaturen har sunket nok til at du ikke får ut alt sukkeret du burde ha fått ut?

Hvor lenge mesker du? Hvor tynn er mesken, ca 4 liter pr kg malt?

Husk at i beersmith stiller du inn brygghuseffektivitet, ikke meskeutbytte.

Når jeg bruker biab, får jeg ganske mye bunnfall i gryten (mye partikler i vørteren), så det blir nokså stor forskjell på meskeutbytte og brygghuseffektivitet. Det er med andre ord godt mulig du har helt ok utbytte i mesken, selv om du har lav total effektivitet.

Hva er utbyttet av meskingen din?
(Dette ser du under fliken Mash i Beersmith)

Husk at i beersmith stiller du inn brygghuseffektivitet, ikke meskeutbytte.

Når jeg bruker biab, får jeg ganske mye bunnfall i gryten (mye partikler i vørteren), så det blir nokså stor forskjell på meskeutbytte og brygghuseffektivitet. Det er med andre ord godt mulig du har helt ok utbytte i mesken, selv om du har lav total effektivitet.

Hva er utbyttet av meskingen din?
(Dette ser du under fliken Mash i Beersmith)

brygghuseffektivitet, ikke meskeutbytte - fanken i ankelen. Hva? Er ikke Effiency meskeeffekt? Har bare mobilversjonen her og kan ikke se fliken Mash.

Lager batcher med 32 liter kok. Mesker i ca 26 l. vann. Rører ca hvert kvarter eller oftere. Etter mesk heller jeg 11 liter skyllevann 78 grader i en bøtte og legger posen oppi. Drar den opp og ned og rører hist og her i posen i ca 25 min. Hiver alt i gryta og det blir da 32 liter.

I dagens batch hadde jeg stilt inn oppskriften i Beersmith på 68% effekt, og skulle da få OG på 50. Ble 43. Har ikke giddet å regne ut hva effekten ble. Ligger generelt 6-10 for lavt i OG.

Kan ikke anbefale noen spesiell bok/artikkel, men det virker som det er ett eller annet sted i oppsettet ekstraheringen hindres.

Hvor mye malt bruker du? Hva er strike-temperatur?

Kan ikke anbefale noen spesiell bok/artikkel, men det virker som det er ett eller annet sted i oppsettet ekstraheringen hindres.

Hvor mye malt bruker du? Hva er strike-temperatur?

6-7 kg malt. 26 liter meskevann. Mesker på 67 grader. Starter på 72 og synker til 67 i løpet av et kvarter, sånn cirka.
Kan ikke forstå annet at det må være skyllingen det er noe galt med, eventuelt hydrometeret? (skal kjøpe nytt).

brygghuseffektivitet, ikke meskeutbytte - fanken i ankelen. Hva? Er ikke Effiency meskeeffekt? Har bare mobilversjonen her og kan ikke se fliken Mash.

Usikker på hvordan det er i mobilvarianten, men i desktopversjonen av Beersmith er det brygghuseffektiviteten i oppskriften du bestemmer selv.

Hvis du ønsker å beregne meskeutbyttet ditt manuelt, kan du benytte følgende formel:

P = U * (296*M1 + 268*M2)/V​

der

P er antall SG-poeng i vørteren (eksempel: SG 1,045 gir 45 poeng)
U er utbyttet
M1 er antall kg basemalt
M2 er antall kg spesialmalt
V er volumet av ferdig vørter ut av mesken, altså total vannmengde minus det som absorberes i masken.​

Eksempel:

Du har brygget med 5 kg pale-malt (M1=5) og 0,5 kg spesialmalt (M2=0,5). Etter meskingen sitter du igjen med 30 L væske (V=30), med SG på 1,040 (P=40).

Stokker om på formelen for å beregne utbyttet direkte:

U = P*V / (296*M1+268*M2)​

Fyller inn eksempeltallene:

U = 40*30 / (296*5 + 268*0,5) = 1200 / (1480 + 134) = 1200 / 1614 = 0,74
altså har du utbytte på 74% i dette eksempelet.

PS: Tallene for potensielt utbytte av basemalt og spesialmalt (hhv. 296 og 268) er hentet fra hukommelsen, og trenger ikke stemme, selv om jeg tror de er noenlunde riktige. De vil også variere mellom ulike malttyper. Tallene beskriver hvor mange SG-poeng du potensielt kan få av en kg malt i en liter vann.

Usikker på hvordan det er i mobilvarianten, men i desktopversjonen av Beersmith er det brygghuseffektiviteten i oppskriften du bestemmer selv.

Hvis du ønsker å beregne meskeutbyttet ditt manuelt, kan du benytte følgende formel:

P = U * (296*M1 + 268*M2)/V​

der

P er antall SG-poeng i vørteren (eksempel: SG 1,045 gir 45 poeng)
U er utbyttet
M1 er antall kg basemalt
M2 er antall kg spesialmalt
V er volumet av ferdig vørter ut av mesken, altså total vannmengde minus det som absorberes i masken.​

Eksempel:

Du har brygget med 5 kg pale-malt (M1=5) og 0,5 kg spesialmalt (M2=0,5). Etter meskingen sitter du igjen med 30 L væske (V=30), med SG på 1,040 (P=40).

Stokker om på formelen for å beregne utbyttet direkte:

U = P*V / (296*M1+268*M2)​

Fyller inn eksempeltallene:

U = 40*30 / (296*5 + 268*0,5) = 1200 / (1480 + 134) = 1200 / 1614 = 0,74
altså har du utbytte på 74% i dette eksempelet.

PS: Tallene for potensielt utbytte av basemalt og spesialmalt (hhv. 296 og 268) er hentet fra hukommelsen, og trenger ikke stemme, selv om jeg tror de er noenlunde riktige. De vil også variere mellom ulike malttyper. Tallene beskriver hvor mange SG-poeng du potensielt kan få av en kg malt i en liter vann.
Takker for utfyllende svar. Skal lese meg opp på dette. Så forresten på desktoppversjonen og prøvde å justere på meskeutbytte, men det virket som om den ikke kunne stilles manuelt. Det burde den da?

Takker for utfyllende svar. Skal lese meg opp på dette. Så forresten på desktoppversjonen og prøvde å justere på meskeutbytte, men det virket som om den ikke kunne stilles manuelt. Det burde den da?
Enig. Det er en av faktorene som gjør at jeg bruker BS mindre og mindre. Det er også noe underlig tilfredsstillende ved å gjøre beregningene selv. Det gir nyttig forståelse av prosessen og tallene du opererer med. For å påvirke estimert meskeutbytte i BS må du endre utstyrsprofil og/eller brygghuseffektivitet.

Er det ikke helt fjernt for programvare myntet på hjemmebryggere å la deg justere brygghuseffektivitet, men IKKE meskeeffektivitet? Brygghuseffektvitet er i min verden fullstendig uinteressant, mens effektiviteten i mesken er helt essensiell i planlegging av oppskrifter osv.

Det er litt irriterende at det er huseffektiviteten og ikke meskeeffektiviteten man kan stille på ja, det er fordi BS regner baklengs. Man må bare stille ca-tall (hvis man ikke vet det nøyaktig da) der hvor man har tap, og stille huseffektiviteten til man ser at man nærmer seg sin reelle meskeeffektivitet.

Brewer's Friend er veldig god software for hjemmebryggere. (Er litt spent på hvordan det blir i fremtiden, utviklingen ser ut til å ha bremset kraftig... )

Ellers ser utbyttereduksjonen til å være litt mystisk. Jeg har ingen gode ideer ... :-(

Tilbake
Topp