Ballongrens fra Europris

Morn

I går når jeg skulle flaske brygget mitt helte jeg i ca. 1 dl med litt utvannet ballongrens fra Europris oppi omstikningskaret. I all hast glemte jeg å helle dette ut når jeg skulle overføre vørteren og har da blandet dette med ølet. Hvor farlig er det for meg og andre å drikke dette? Det dreier seg om ca. 17 liter, 33 halvliter flasker.
 
Les på pakken hva ballongrens  inneholder, hadde det vært meg, så hadde jeg ikke nølt med å dumpe ølet.
 
Uff da, var redd du ville si det.  :'( Men innerst inne visste jeg det nok selv.  Har ikke rukket å lese på pakningen ennå...
 
Der står skrevet (på Saga's B&F);
"Innhold: Natrium Metasillcat (etsende), fosfater og soda"

Ville vel ikke spist det rett fra posen iallefall... ;)
 
Hverken natriumsilikat eller fosfater kan vel regnes som giftig i de mengdene, men det er etsende i konsentrert form. Så det er vel mer et spørsmål om hva dette har gjort med pH i ølet ditt.

Dersom dette var det siste ølet igjen i verden, ville jeg målt om ph var mellom 4 og 9, for deretter å drikke det opp.
Tøm det ut, du vil antagelig ikke greie å nyte det uansett pga tanken på ballongrensen.
 
Plaser det under bryggetabber, hell det ut. brygg en ny batch i morgen. Så har du øl og nyte bare et par dager senere enn orginalen. Og fremdeles langt under butikkpris :)
 
Tilbake
Topp