Bare skum ut av fatet, har prøvd alt hjeelp..

Har lest alle artikler/innlegg her om skumende utflod fra fatet men får det ikke til..

Jeg har nå 1 bar trykk i fatet (ringnes type), tappehøyde er 140cm fra tanken. Alt holder 4 grader. Slangen er 107cm med ID=9.5mm og OD=12mm

Har brukt denne formelen til å tilpasse: L = (P -(H x .5) – 1 ) / R der :
(finnes her : http://www.brewersfriend.com/2009/0...r-kegged-beer-co2-line-length-and-pressure/)
p = trykk (psi)
h = tappehøyde i føtter (feets :) )
r = motstand i ølslangen.
L = lengden på slangen.

Problemet er at det kommer bobler fra starten av slangen der den er koblet til fatet. Altså det kommer ikke en ren strøm med øl opp slangen, det er bra med bobler der. Når jeg åpner tappekranen kommer det først en liten "pfst" som tømmer co2 i toppen av slangen, så kommer det good beer i 500millisekunder deretter skum!.. Resultatet er tam øl selvfølgelig.. Noen som har peiling på hva som skjer? Er det kun ubalanse i systemet som fører til dette, eller kan det være noe annet?
 
Om jeg taster inn de tallene i den formelen ser det ut til at en slange med ID på 9.5mm må være 3 meter for å få riktig trykkfall?

(P -(H x .5) – 1 ) / R

(14,5 - (4,6 * 0.5) - 1) / 0.11 = 101 (som er i feet)

EDIT: For å være litt mer behjelpelig, så må vel enten slangen være lenger enn du har den nå, eller mye tynnere?  :)
 
Men jeg justerte ned trykket til .5 bar, og det kommer fortsatt bare skum.. Har snart tømt hele batchen(20L) i vasken og brukt rundt 1 kg med Co2 på dette... Skjønner ikke at det skal være så vanskelig: trykk på, øl ut right?
 
Tjoooo, nesten så enkelt  ;D

Jeg hadde regnet feil selv lenger oppe, det blir jo 30 meter utifra formelen...

Når jeg tapper med picnic kran pleier jeg å tappe ut nok trykk til at det knapt er utslag på manometret. Det + åpne kranen fullt = ikkkeno skumproblemer hos meg i alle fall!
 
Hvis du har tørrhumla og ikke filtrert godt nok ved tapping kan du ha fått humle som er stuck ved poppeten på øl ut ventilen. Det har skjedd meg, da blir du ikke kvitt skummet før du har åpna å rengjort den.
 
Eg hadde (etter mi meining) mykje skum med 4mm ID slange på ca 1 meter. Ikkje rart du får skum med 9,5mm ID slange. No bruker eg samme slange, men 4m lengde.
 
Prøvde med 4 meter 3mm slange, rengjorde også hele g-koblingen til fatet. Kjøpte picnickran i tilfelle det var feil bruk av tappekranen.. Men samme resultat, fortsatt bare skum.. Tapper med 1.4bar trykk nå, men har prøvd å tappe på høyt, lavt og medium trykk..

Skjønner ikke fletta av dette altså..

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Jeg har også brygget og karbonert en pale ale som står på fat ved siden av weissbieren. Dette fatet står også med 1.4bar trykk, tapping fra dette fatet er helt uten skumproblemer. :cool: så feilen slik jeg ser det er enten med fatet eller brygget, noen som har tips til hva som kan være galt? Kan f.eks brygget være overkarbonert?

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
La forresten merke til at når jeg tar av g-koblingen på pale ale-fatet så ligger det igjen en "kul" med øl på toppen av ventilen på fatet, det gjør det ikke på weissbier-fatet, noen som vet hva det kan bety? Om det har noe betydning, evt er en pekepinn på hva som er galt. :)

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Lenger oppe i tråden skriver du at tempen i ølet er 4 °C. Med 1,4 bars trykk får du da 3,2 vol. CO2. Det er ganske så mye, en typisk pils vil ligge rundt 2,5 vol. Ølet ditt er i så fall antakelig en del overkarbonert. Slipp ut trykk fra fatet en stund og skru ned trykket til rundt 0,85 bar. Da ender du på 2,5 vol. etterhvert. Avhengig av øltype kan du gjerne også gå litt lavere.
 
På neste brygg foreslår jeg at du setter fatet på 0,8 bar og lar det stå i ro i kjøleskap ett par uker. Bruk så 3/16" slange som er min 3 meter. Så skal du være kvitt skumproblemene dine.
 
Hvis ølet er overkarbonert funker det å la det stå i romtemperatur en dag eller to og slippe ut overtrykket i blandt.
 
http://www.youtube.com/watch?v=xk79UYGmAk8#t=5m47s - denne metoden funket utmerket på min overkarbonerte weizen.
Kort fortalt, ta vekk alle slanger på fatet, slipp ut trykket, monter co2 på øl-ut og fyll opp til det slutter å boble nedi tanken, slipp ut trykk og la den fylles igjen.
Det holdt å gjøre det 3 ganger for min del. Deretter stilles inn ønsket trykk og alle slanger monteres igjen.

Se videoen, den forklarer det bedre ;D
 
Litt OT kanskje, men ikke mye :)
har dere like bra flow som han på den youtube videoen ? Virker som de bruke mye større indre diameter enn 4mm på slangen ?
 
Tilbake
Topp