Beer Brew 30 generasjon 3

Hei, jeg vurderer å starte med Beer Brew 30 generasjon 3 til å starte med.
Er det noen som har erfaring med den?
Eller er det noe annet som er bedre og mer praktisk?
Siden jeg bor i en leilighet så virker dette som en bra start.
 
BB30 er perfekt å starte med, den er veldig ryddig å jobbe med. Alt foregår i en bryggkjele med egen oppvarming så du slipper ekstra utstyr som kokeplate og pumper med ledninger og slanger og div. mikkmakk. Perfekt i en leilighet vil jeg tro.

Og vil du utvide senere så kan den brukes i et større oppsett
 
Hei,

Tenker også å starte med hjemmebrygging. Har aldri vert med på brygging før. Bor fortida i leilighet med eit mindre kjøkken. Har sett på BIAB sette på 36 l og nybegynner pakke fra bryggselv.no. Har ny komfyr, men gammel avtrekksvifte som suger litt dårlig. Dette kjem på litt over 5200,- + ingredienser vist eg kjøper det i butikk. Har og sett på beer brew 30, bor i nærheten av Grimstad, så slepper frakt. http://www.olbrygging.no/products/komplett-startpakke-beer-brew-30-v3 Skal brygge aleine for det meste. Kva er det beste valget?
Eller er denne http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30-3generasjon grei nok?
 
Hei,

Tenker også å starte med hjemmebrygging. Har aldri vert med på brygging før. Bor fortida i leilighet med eit mindre kjøkken. Har sett på BIAB sette på 36 l og nybegynner pakke fra bryggselv.no. Har ny komfyr, men gammel avtrekksvifte som suger litt dårlig. Dette kjem på litt over 5200,- + ingredienser vist eg kjøper det i butikk. Har og sett på beer brew 30, bor i nærheten av Grimstad, så slepper frakt. http://www.olbrygging.no/products/komplett-startpakke-beer-brew-30-v3 Skal brygge aleine for det meste. Kva er det beste valget?
Eller er denne http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30-3generasjon grei nok?
Hei, jeg startet selv med BB30v3 for litt over 1 uke siden. Er kjempe fornøyd med den og har 2 brygg på den hittil.
Bor i leilighet - den er veldig lett å stue vekk i boden.
Det jeg vil anbefale å kjøpe til den itillegg er noe form for ligge underlag som du kan ha på under mesking evt orginalt varmetrekk. Dette fører til mer stabil temperatur under mesking. Er mange som har gjort større modifikasjoner, men det er ikke så mye å tenke på til og begynne med.
En annen ting er å lære seg termostaten, ved å kjøre en runde med bare vann og dobbelt sjekke med et eget termometer. Den har en tendens til å ikke være helt nøyaktig iforhold til merkene, så er greit å vite hvor du skal sette den for å få riktig temperatur til mesking :)

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med min!
Du finner også mange gode innlegg om hvordan effektivisere og modifisere den her på forumet, som kan bli nyttig når man begynner å få inn rutinene på bryggingen ;)

Lykke til! :)

Edit: Jeg her helt fersk og brygger alene uten problemer med BB'n.
 
Bb30 er fin ja. Anbefales både nybegynnere og folk som er lei av BIAB. Det er ikke verdens beste utstyr, men massevis godt nok. Viktigere å ha litt styr på gjæringen. Alle kan meske, men bare gjæren kan gjære. Skal gjær-gutta gjøre en god jobb må de ha gode forhold, men bevares jeg har ikke gjæringsskap, men gjærer godt øl i kjelleren.
 
Hei, jeg vurderer å starte med Beer Brew 30 generasjon 3 til å starte med.
Er det noen som har erfaring med den?
Eller er det noe annet som er bedre og mer praktisk?
Siden jeg bor i en leilighet så virker dette som en bra start.

Startet der selv, og angrer ikke ett sekund. Så lenge du har en 16 ampere-kurs til rådighet i leiligheten -- go ahead. Termostaten er alt annet enn nøyaktig, så et liggeunderlag til isolering er en fornuftig investering. Koster i underkant av 200 hos olbrygging.no Ikke stram det for hardt rundt BB'en, da brenner det seg fast selv med temp under 70 grader C... Og som Amarillo sier, pumpe trengs nødvendigvis ikke, rigg deg til med et par små kjeler og litt "albue-smøring", sirkulering av vørter i en time krever litt utholdenhet, men er verdt "slitet". Lykke til :)
 
Hei, jeg startet selv med BB30v3 for litt over 1 uke siden. Er kjempe fornøyd med den og har 2 brygg på den hittil.
Bor i leilighet - den er veldig lett å stue vekk i boden.
Det jeg vil anbefale å kjøpe til den itillegg er noe form for ligge underlag som du kan ha på under mesking evt orginalt varmetrekk. Dette fører til mer stabil temperatur under mesking. Er mange som har gjort større modifikasjoner, men det er ikke så mye å tenke på til og begynne med.
En annen ting er å lære seg termostaten, ved å kjøre en runde med bare vann og dobbelt sjekke med et eget termometer. Den har en tendens til å ikke være helt nøyaktig iforhold til merkene, så er greit å vite hvor du skal sette den for å få riktig temperatur til mesking :)

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med min!
Du finner også mange gode innlegg om hvordan effektivisere og modifisere den her på forumet, som kan bli nyttig når man begynner å få inn rutinene på bryggingen ;)

Lykke til! :)

Edit: Jeg her helt fersk og brygger alene uten problemer med BB'n.

Kjøpte du ein av pakkeløysninga? Med pumpe osv..
Kva er maks temperatur ved gjæring da? Har bod som holder 24 grader. Men tenker å skaffe eit kjøleskap.
 
Kjøpte du ein av pakkeløysninga? Med pumpe osv..
Kva er maks temperatur ved gjæring da? Har bod som holder 24 grader. Men tenker å skaffe eit kjøleskap.
Nei, kjøpte kun BB'n. Har kjøpt pumpe, liggeunderlag og div hos biltema og clas ohlson.
Kjellerboden min holder 17-18 grader nå, men har en liten 300w varmovn jeg setter på slik at temp blir 20 etter stormgjæringen. Har bestilt meg STC-1000 fra ebay som jeg skal koble til et gammelt kjøleskap, både for å ha bedre temperaturkontroll samt å slippe all bæring opp og ned trapper.

På bilde ser du det foreløpige oppsettet mitt (liggeunderlaget har krympet litt), her mesker jeg 7,5kg malt til juleølet: Santa's Self-medication. 23l til gjæring med OG 1075
 

Vedlegg

  • BB30v3.oppsett.jpg
    BB30v3.oppsett.jpg
    153,3 KB · Sett: 320
Tilbake
Topp