BeerSmith

har plundret litt med BeerSmith i det siste. Uten å ha lett så mye på BeerSmith.com lurer jeg på om det går ann å laste ned nye ingredienser enn de som leveres som standard på programmet. DVS det jeg er ute etter er en ferdig extract av Muntons IPA, Bitter, Telford European Pilsner, muntons  enhancer, gjærtyper som Peti fører osv.

Noen som mente hva jeg skjønnte?

Eller må jeg bruke "NEW" for alle nye ting?
 
Hei!
Tror ikke du får lastet ned ferdige ølsett.
De fleste gjærtypene de har på Petit ligger inne under gjær, tenker da på Wyeast flytende.
Ellers er nok eneste muligheten å legge til selv.
 
Jeg driver enda med ekstraktbrygging og lærer meg basic rutiner som renhold, flasking, tålmodighet og karbonering.
I den forbindelse holder jeg meg til tørrgjær. Prøver meg på litt gjæring i kjøleskap, og kjøpte derfor Brewferm undergjær (100 gr).

Men til Dere som har plundret litt mer med Beersmith.
Det første jeg gjorde, La inn navn, extract med farge, forventet OG, Bitterness osv. Batch Size, Boil Volum

Deretter Add Extract. Her fant jeg Pilsner Liquid Extract som jeg tror passet best.
add extract igjen. For  Muntons  enhancer brukte jeg Light Dry Extract.
Yeast SafLager West European Lager.

OG Est 1,041 målt OG 1,040 traff rimelig greit. Men er dette riktig fremgangsmåte?
 
Disse ølsettene er jo litt avvikende i forhold til vanlig flytende maltekstrakt. Forskjellene mellom flytende maltekstrakt og ølsettene er i stor grad:
  • ølsett-ekstrakt tilsettes sukker, dermed må ølsett-ekstrakten by på mer uforgjærbart sukker for å gi sødme i det endelige brygget. Mao så har ølsett-ekstrakt alene lav (EDIT: les 'dårlig') utgjæring
  • ølsett-ekstrakt er bitter, da mengde bitterhet i ekstrakten er beregnet på å kunne 'dekke' et helt brygg.

Bruker man altså et ølsett sammen med maltekstrakt istedenfor sukker så kan du fort ende opp med et brygg som har høyt FG, uten at du kan gjøre noe særlig med det. Jeg tror nok at det alt kan være på tide å ta steget over til brygging med alminnelig maltekstrakt og separat humle.  :brygging:

Man trenger jo egentlig bare en kjele og om mulig en kjølespiral for å komme seg dit, og resultatene vil lønne seg allerede på dette planet.  :yes:
 
Det ligger inne på Beersmith sine sider en mulighet for å laste ned en masse tillegg som kan legges inn i programmet, mye mer enn det som fulgte med i det orginalt nedlastede programmet.   
Gå til http://beersmith.com/support.htm
Litt nede på siden under "Add New Ingredients" står det hvordan du gjør det.
Det ligger importmuligheter for en hel masse med malt typer (så at det nå var ca 188 andre varianter), gjær typer (både flytende og tørkede), humle sorter, vann kvaliteter og ikke minst andre tilsetninger som forskjellige frukter, sukker typer osv.

Regner med at dette er utelatt i orginal utgaven for at ikke programmet ved første øyekast skal virke alt for overveldene og nerdete.
Man trenger ikke alt dette når man begynner med denne hobbyen, men etterhvert som du blir hektet på brygging blir dette en "må-bare-ha" info.
 
Jeg fant de addons, så først nå at det var drag and drop.
Takk til Eduard, nå skjønnte jeg det. Det jeg kallte ekstrakt-brygging er egentlig KIT-brygging. Da skjønner jeg hvorfor smaken er så bitter.
Etter at jeg har satt det siste "Kittet", skal jeg prøve meg på ekstrakt-bryggingen. Har fra før en 30 liters-kjele og biltema nær så jeg får mekket en kjøler. Skal sette inn krane i kjelen slik jeg har gjort i gjæringskaret mitt. Er det noen av dere her som har erfaring med å bruke krabbekoker inne i hus?
 
espen.talset skrev:
Er det noen av dere her som har erfaring med å bruke krabbekoker inne i hus?

Joques har vel en gassbrenner som brukes innendørs. Det jeg husker av å ha sett det er: godt underlag i form av noen steinheller, god ventilasjon, og en reserveflaske med propan. :)
 
Tilbake
Topp