Billig øl.....eller :)

Hei,

Er nå ca. 6 måneder siden jeg startet med denne facinerende hobby og har "desverre" prøvd å holde en viss kontroll på regnskapet for å se hva hver liter øl koster meg. Budsjettet som i utgangspunktet var på rundt 5000,- har nå bikket
15 000,- og med 4 batcher produsert ligger liter kostnaden nå på 228,64 ,-  bare en løsning her og det er å øke produksjonen....  :biersmile: hobbyen utvikler seg for hver dag og blir stadig flere aspekter å sette seg inn i, er ikke sikker på om alt fører til bedre øl men moro er det  :brygging: .  Stor takk til dere som deler på deres erfaringer og kunnskaper her på forumet hadde nok gått på vesentlig større budsjett overskridelser om jeg ikke hadde hatt dette "leksikonet" tilgjengelig  :amen:

Eirik
 
Det er vel helt opp til hvor glad en er i gadgets hvor dyr denne hobbyen blir. Selv så har jeg definert det som hobby og slutta å telle penger, starta med ca samme ambisjon som deg men etter innkjøp av speidel og andre hendige ting så ble det en gedigen budsjett sprekk. Jeg mener å huske at det gikk fint å lage god øl også med biab, så en kunne egentlig klart seg med 2000 koner i utstyr. Personlig så liker jeg å ta utstyrskostnad ut av regnestykket da disse kostnadene forlengst er avskrevet og glemt :)  Så kostnaden blir da 10-15 kroner pr liter.
 
Disse trådene er livsfarlige. Hvis en samboer eller kone får snusen så...
Har en sykkelbutikk i byen som operer med kvittering og konekvittering, gjett forskjellen :)
 
Håkon skrev:
Disse trådene er livsfarlige. Hvis en samboer eller kone får snusen så...
Har en sykkelbutikk i byen som operer med kvittering og konekvittering, gjett forskjellen :)
hehe, du sier noe... Har ikke brukt mer enn 5000 så langt :p
 
Det er fullt mogleg å gjera dette billeg, men få velger å gjera det. Sjølv har eg lagt ut cirka 1000 kr i utstyr, og har så langt 12 batchar på nakken. Det utgjer omlag 4 kr per liter øl i utstyr så langt. I tillleg kjem råvarene sjølvsagt...
 
Tenker jeg/vi er på 6000kr i utstyr, og har vel foreløpig brygga 7 batcher på ca... 20-25 l hver, pluss på litt for råvarer, så er vi ihvertfall under polpriser :) tar man derimot med tid i regnestykket... Nei det gjør vi ikke :)

Automatisering frister ikke, men det er derimot litt fristende å kjøpe en større kjele og en kraftigere varmekilde, men... Nah. Tror vi klarer oss med det nåværende foreløpig :)

Et kjøleskap eller to til gjæring og lagring ser det derimot ut til at vi bør skaffe, men de skal vi vel klare å få gratis/billig
 
Jeg trøster både meg selv og konemor med at det er billigere enn golf og at jeg er mer hjemme.
Konemor har heldigvis forstått at det er verdt noen kroner å holde gubben fornøyd.

Når det gjelder billigere øl:
Brygg pils og engelske ale - mindre humle og mindre kostnader - eller . . . . .
 
Vårt første oppsett kostet så og si ingenting. To limdunker som meskekar, "ryst" som det het på våre kanter i gamle dager, lødd fulle av einer på gamlemåten (du verden for en jobb). En svær blå dunk fra et slakteri som gjæringskar, og bestefars tilårskomne kobberkjel og byse pusset skinnende blank igjen med stålull til koking. Med i den historien kan man jo ta med at kobberkjelen alene hadde kostet mange titalls tusen om den skulle kjøpes.

Mitt nåværende bryggeri konstruert av varmtvannstanker og løst og fast har kostet meg et vanvittig timetall, men ikke den helt store formuen i kroner og øre. jeg tipper at jeg har lagt ut ca 5000 i utstyr, og i følge loggboka har jeg summa summarum brygget vel over 500 liter øl, med smått og stort.
 
Bare vær glad du ikke driver med dragracing eller lignende. Som i de fleste hobbyer er det alltids noe nytt man "trenger". T.o.m dyrking av tomater tror jeg kan bli dyrt hvis man har GAS. Da blir det sikkert en dyr stykkpris pr tomat i den hobbyen og.
 
Du må regne alt du sparer også, en god bryggeøl på butikk eller pol koster fort 60-70 kr, så om vi sier 60kr x 80L/160stk 0,5 så har du spart nesten 10 000kr foreløpig :D ikke tenk på utstyret, og kast kvitteringene.
 
1000 kr på utsyr hittil, og har laget ganske mange brygg.
tenger ikke så mye for å lage godt øl
 
Jeg må innrømme at utstyret har steget i takt med interessen her i hus. Ligger nok på totalt 8-9.000 i utstyr. Men nå har jeg det jeg trenger, herms, stor magnetrører, o2 utstyr osv.

Deler jeg utstyrsprisen på antal halvlitere jeg har brygget havner jeg på 16 kroner+råvarer da (til nå). Uansett mye billigere enn å handle på butikk, for ikke snakke om polet. Siden jeg nå har det jeg trenger av dyrt utstyr vil jeg bare få billigere og billigere øl (om jeg holder meg i skinnet)

Uansett så er dette en hobby som jeg virkelig har fått sansen for. Jeg drikker ikke så mye mer enn hva jeg gjorde før, men jeg har fått mye mer koselig besøk av venner som nyter ølet jeg brygger sammen med meg. Jeg liker at i denne hobbyen er det alltid noe nytt å lære, alltid nye utfordringer og DEN følelsen du får når du skjenker et glass av et nytt øl og smaker på det er bare fantastisk.
 
Tilbake
Topp