Bore i alugryte med trebor?

Vet ikke om jeg ville brukt den. Tegn hullet og bruk mindre bor og rundfil/dremel om du har. Ha lav hastighet og godt press på boret når du starter. Aluminium kleber fort når hastighet/temperatur blir høy.
 
Glemte å legge til at det er 25mm hull jeg skal ha :) Har en slik trappebor i verktøykassa, men den går som sagt kun til 20mm.
 
Hva med å ta gryta med til nærmeste maskineringsfirma som har ordentlig utstyr og friste med en pose med noe godt (med kork) i?
 
Tippar den biltemaboren lagar heilt fint hol i aluminium. Eit tips til å unngå "klebing" på skjærande verktøy brukt på mjuke metall som aluminium og bly, er å bruke (raud-)sprit som smurning. Då får ein ikkje oppbygning av metall på eggen på verktøyet.
 
Jeg har borret rekkverket med et slikt bor. 19 hull i eloksert aluminium og 2,5mm gods. Smør med matolje så er det enkelt å få rent. Kjør med lav hastighet så unngår du varmgang. Dremel sviver noe fort. Og til den prisen blir du ikke ruinert. Jeg har jobbet med aliminium sin 1983 og har ingen problem med å anbefale dette.
 
Det er altså borret som smøres med sprit eller olje? Bør det smøres flere ganger under borring? Tips til en fin måte å få til "styrehull"?

Jeg har også en alukjele jeg kunne tenkt meg hull på, men er redd for å ødelegge den.
 
Tilbake
Topp