Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Men ved å strupe slangen etter pumpa så vil jo pumpa jobbe under et sterkt mottrykk... Er det bra for pumpa i lengden da? Man struper jo normalt ikke ektremt, det er jo stort sett for å justere strømmen inn i silkarret så det ikke renner over. Altså for å hindre at det pumpes mer inn i karret enn det som renner ned i gjennom malten... Noe som fort skjer om du har full batch volume, da originalpumpa har litt vel mye trykk spør du meg.

Men er det noen som kjenner til hvor man kan kjøpe en enkel "regulator" til å sette på slangen da? Jeg har lett etter dette uten at jeg har funnet en god løsning.
Struping av tilførselen til pumpa kan vel føre til kavitasjon. Det vil gi mye ekstra slitasje på pumpen. Nå vet jeg ikke hvor aktuelt problemet er med det trykket og flowen denne pumpen opererer på, men jeg har valgt å sikre meg med en kuleventil på utgangen av pumpa, som jeg bruker til å regulere flowen.
 
Får du tak i en slik laboratorieklemme (fikk den fra Institutt for Uorganisk Kjemi i Tr.heim) så kan du regulere flow svært nøyaktig forutsatt at du har en god silikonslange ala det Katla selger
15010021.jpg
 
Når det gjelder pumpa så er den ikke mye tess... Åpningen I skovlene I selve pumpehuset er miniatyriske (ca1.5mm) så den tetter seg ganske lett. Anbefaler å demontere den jevnlig (ved antydning til redusert flow) og bruke syltynn kobbertråd for å stake den opp eller kjøp en noe "grovere" pumpe.
 
Er det noen som vet hvor høy temperatur pumpa tåler? Tenker på når man skal heve temperaturen opp til 78 grader på slutten av meskingen. Greit med pumpe da for å holde jevn temperatur. Men mener å ha lest eller hørt et sted at pumpa kun tåler 70 grader..?
 
Mange gode tips. Jeg skal bestille slike klemmer, men nå stod det out of stock på dem... Søker opp om noen dager så finnes de sikkert på lager igjen. Jeg mener å ha lest at den "nye" pumpa som de selger med gen2 skal tåle 90 grader.

Jeg kjører rent varmt vann igjennom etter bruk for at ikke sukkerstoffet i mesken skal stivne inne i pumpa, det kan bli seigt og klissete om den får stått noen dager uten at den er renset etter bruk.
 
Problemet er ikke "klisset" men skall og "småting" som går igjennom bunnrista på karet og ender opp I pumpeskovlene...
 
Problemet er ikke "klisset" men skall og "småting" som går igjennom bunnrista på karet og ender opp I pumpeskovlene...

Ok, så det er derfor pumpene ryker! Er det gode løsninger på dette da? bortsett fra sil på inntaket til krana på meskekjelen... som jeg forøvrig har fjernet da jeg følte det tetta seg relativt kjapt rundt den medfølgende sila. Ergo vil vel pumpa mi ryke enda kjappere. Vel, mange hensyn å ta skjønner jeg. Da er det jo fint å få litt erfaringsinnputt fra andre som allerede har gått veien :)

Forøvrig står det tempområde: -25 ~ 100 grader C på Bratbergpumpa, på det lille sølvgrå merket på pumpa.
 
Samme erfaring med bazooka filteret, dette går tett når man lager humlerike øl, men det er sikkert greit å bruke ellers...
 
Strupes det på sugesiden får du kavitasjon. Strup alltid på trykksiden, som flere allerede har nevnt. Slangetang eller kran vil kunne hjelpe deg. Selv har jeg latt pumpen gå for fullt til det nesten er tomt, og så skrudd av. Har fungert det ogå.
 
Har hatt lyst til å prøve pumpen ved kjøling, men etter å ha demontert den kan jeg bekrefte det som ble nevnt tidligere. Den vil raskt gå tett uten filtrering og er nok kun egnet til bruk under meskning. Min var forøvrig relativt ren etter fem brygg uten demontering.
 
Da er første batch på Bratbergen i gang. Har satt en single Hop IPA fra Brygg selv. Etter litt "krøll" med innstillingene på temperaturen under mesking, (hadde 2000w elementet på, noe som ga litt store temeraturutslag på vørteren, men tror selve mesken var noenlunde javn på 65) endte jeg opp med OG på 1062. Nå har det "pluppet" i fem dager, tilsatte tørrhumle i dag og målte SG til1019. Oppskriften er FG på 1011 så jeg håper jeg er "innafor" med fortsatt utgjæring.
 
Når dere skrive silen til kranen, hva mener dere da? Er det noe jeg mangler i settet? Jeg har ingen sil til kranen.
 
Tilbake
Topp