Brew Boss Automated Electric Homebrew System

Siste utgave av Craft Beer and Brewing tester denne (samt Blichmann Brew Easy, The Grainfather og Picobrew Zymatic).
 
En dag skal jeg mekke meg en slik automatisk humledispenser, den var ganske enkelt genial i sitt enkle design.
 
Bryggeteknisk sett virker dette veldig litt mitt hjemmesnekra system, en isolert 39l krabbekokerkjele med falskbunn, kran og pumpe for resirkulering, BIAB pose for lett å fjerne malten før kok. PID er koplet til men sjelden i bruk, liker å justere og måle selv underveis. Bruker bryggingen som avkobling og har fokuset på perfeksjon og optimalisering (optimalisering av øl, ikke tidsforbruk;)), jobber som dataingeniør og har fått mindre lyst på å drive med automatisering på fritiden.

Men tilbake til tema, hvordan foregår skyllingen på Brew Boss, har sett videoen men fikk ikke dette med meg. Må du ha varmvann i en ekstra HLT?
 
Sist redigert:
Dette er vel en slags form for BIAB, og skylling er vel ikke nødvendigvis nødvendig. Jeg ser at de på hjemmesiden beskriver en form for "hyprid sparging" hvor man etter å ha å ha mesket ferdig heller over nok vann med "skylletemp" til at man får riktig volum i kjelen før kok. Etter å ha lest en del om dette på forumer har jeg og sluttet å skylle med speidelen.
 
Dette er vel en slags form for BIAB, og skylling er vel ikke nødvendigvis nødvendig. Jeg ser at de på hjemmesiden beskriver en form for "hyprid sparging" hvor man etter å ha å ha mesket ferdig heller over nok vann med "skylletemp" til at man får riktig volum i kjelen før kok. Etter å ha lest en del om dette på forumer har jeg og sluttet å skylle med speidelen.
Ok, det er altså no sparge egentlig ifølge din beskrivelse, altså meske ferdig og tilsette fullt volum i mesken.