Brew Boss Automated Electric Homebrew System

Siste utgave av Craft Beer and Brewing tester denne (samt Blichmann Brew Easy, The Grainfather og Picobrew Zymatic).
 
En dag skal jeg mekke meg en slik automatisk humledispenser, den var ganske enkelt genial i sitt enkle design.
 
Bryggeteknisk sett virker dette veldig litt mitt hjemmesnekra system, en isolert 39l krabbekokerkjele med falskbunn, kran og pumpe for resirkulering, BIAB pose for lett å fjerne malten før kok. PID er koplet til men sjelden i bruk, liker å justere og måle selv underveis. Bruker bryggingen som avkobling og har fokuset på perfeksjon og optimalisering (optimalisering av øl, ikke tidsforbruk;)), jobber som dataingeniør og har fått mindre lyst på å drive med automatisering på fritiden.

Men tilbake til tema, hvordan foregår skyllingen på Brew Boss, har sett videoen men fikk ikke dette med meg. Må du ha varmvann i en ekstra HLT?
 
Sist redigert:
Dette er vel en slags form for BIAB, og skylling er vel ikke nødvendigvis nødvendig. Jeg ser at de på hjemmesiden beskriver en form for "hyprid sparging" hvor man etter å ha å ha mesket ferdig heller over nok vann med "skylletemp" til at man får riktig volum i kjelen før kok. Etter å ha lest en del om dette på forumer har jeg og sluttet å skylle med speidelen.
 
Dette er vel en slags form for BIAB, og skylling er vel ikke nødvendigvis nødvendig. Jeg ser at de på hjemmesiden beskriver en form for "hyprid sparging" hvor man etter å ha å ha mesket ferdig heller over nok vann med "skylletemp" til at man får riktig volum i kjelen før kok. Etter å ha lest en del om dette på forumer har jeg og sluttet å skylle med speidelen.
Ok, det er altså no sparge egentlig ifølge din beskrivelse, altså meske ferdig og tilsette fullt volum i mesken.
Jeg benytter vanligvis parti skylling(batch sparge) som hever effektiviteten uten risiko for overdreven/feil utført skylling, usmaker i vørteren. På mitt system tar dette 15 minutter ekstra ift. ingen skylling, bruker gjæringskaret til å mellomlagre første vørteren mens jeg skyller.
Ser enkelheten i å droppe skyllingen, men gjerrigknarken i meg er ikke helt overbevist ;)
 
Helt enig i at det ikke er så lett og bli overbevist. Gjerrigknarken i meg er heller ikke med på notene, men jeg har bestemt meg for å brygge uten han. I praksis handler det om at jeg normalt må bruke mellom 0,5 og 1,5 kilo ekstra malt. Kanskje i snitt 20 kroner pr. brygg, men det er egentlig ikke hva det handler om for min del. Det viktigste er at det er lettere for meg å få et konsistent resultat, og at jeg er ganske sikker på å treffe sånn ca. på OG før kok. Med Speidel er det jo litt begrenset hvor høy OG som er praktisk å få ut, så å tynne ut vørteren er ofte ikke ønskelig uansett. Jeg "trøster" meg selv med at jeg jo kan skylle og bruke det til en starter, men det har jeg av praktiske årsaker ikke gjort ennå.
 
Tilbake
Topp