Britisk øl. Ønsker forslag.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Ganen er litt nummen av for mye amerikansk humle og ønsker å kjøre britisk neste bryggeperiode. Har bare brygget amerikansk/imperial stout, så klassisk stout (Typ Guinness) er første post. Opskriften er klar. Ønsker også et lyst øl. Bitter/ESB er et naturlig valg, meeeen ... det er noe med esteren i denne jeg ikke er fortrolig med (mulig jeg har fordrukket meg på dette en gang, og kroppen prøver å stopppe meg). Er ikke bevandret i britisk øltradisjon, men er meget begeistret for East Kend Golding - brygget en lys singlehop av denne for et år sidensom var namnam.

Spørsmålet er da: Finnes det et klassisk lyst britisk øl, med EKG eller tlsvarende, uten for mye estere etc?
 
Blir vel en pale ale med EKG, uten for mye crystal. Kanskje tilogmed SMASH, bare Maris otter og EKG, kanskje litt sukker for å tørre den ut litt.
 
Jeg ville sagt (har bodd i både skottland og england i flere år...) det er bare en virkelig skikkelig kick ass øl som er også vanskelig å finne der borte...og det er en skikkelig burton-on-trent ale. Etter 5+? år der borte hadde vel bare smakt på en sånn et par ganger. Unikt..

Skotsk ale er vel (bodde i Edinburgh i 3 år) for å være søt og dårlig...de fleste engelske for mye humle og dårlig...har mye å si der borte hvor langt de er fra bryggeriene...i Edin var min favorite tipple faktiskt murphy's...
 
Jeg synes en London Pride aktig ting er snadder. Kan gjerne spice den opp litt med litt mer humle og karbonere den out of style.
 
Tilbake
Topp