Brygge som en Halvor IBA eller Belgisk Specialty Ale?

Jeg har noe kvernet malt som må brukes, så nærmer det seg bryggedag igjen.

Så jeg lurer på hvilken retning jeg skal ta. Enten så brygger jeg dette med inspirasjon fra Halvor India Brown Ale, og bruker samme humleprofil og safale us-05, ELLER så brygger jeg den under (beersmith) profilen Belgian Specialty Ale  og gir den bitterhet på 33.7, samt gjærer den med WLP510 som jeg har for hånd. Tenker da  at jeg skulle hive oppi 3-4g/liter med sitrusskall dersom belgisk gjær.


Noen tanker om de to mulighetene?


OG: 1.071
FG: 1.014
Farve (beregnet): 60 EBC
Beregnet bitter: 33.7 IBU    (Ved humling etter Halvor IBA: 80.9 (Tinseth. Vet ikke om dette er riktig mtp. at Gahr bruker Greg Noonans)
Vørtermengde: 27 l
Sluttvolum:  25  l




3000g Pale Malt, Maris Otter

400g Chocolate EBC 1000

1000g Pilsner

1000g Wheat

1000g Havregryn

1000g Munic Malt

500g Crystal  EBC 120

500g Melassesukker (evt. muscovado/demara-->må på butikken)


Humleprofil dersom IBA versjon: som IBA

Humleprofil "Belgisk stil" (nå har jeg jo bare amerikanske humler liggende, så det blir ikke typeriktig uansett hva jeg gjør).
35g Amarillo Gold  60 min
10g Amarillo Gold 45 min
10g Cascade 30 min
10g Cascade 5 min
60g Cascade 0 min


Da jeg snart skal brygge en autentisk Halvor IBA, så er jeg mer lysten på å gå for alternativ 2, men jeg aner jo ikke hvordan smaksprofilen på dette brygget vil bli.
 
Hvis du går for den belgiske varianten, hadde jeg brukt langt mindre humle... 510 er en relativt "rolig" belgisk gjær, så humlen tar fort overhånd.
 
Takk for svar, Gahr. Da tilsetter jeg bare bitterhumle? Eller skal jeg tilsette noe aroma humle også? Tenker jeg går til innkjøp av Hallertauer som bitterhumle.

Mtp at jeg uansett skal en tur innom Vestbrygg, er det kanskje en annen gjær jeg burde plukket med meg, ala belgisk?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp