Bryggselv sitt nybegynner basissett

mholje

Norbrygg-medlem
Jeg ser at Bryggselv sitt basissett har 2 forskjellige gjæringskar. Noen som har erfaring eller vet forskjellen på disse to? Er det verd å legge mye penger i den andre typen gjæringskar?

Bryggselv sa at det ene var best for gjæring, mens det andre var best for flaskingen.

Setter pris på alle svar.
 
Krana som sitter på "tønna" passer ikke til den flaskefylleren som følger med. Selv bruker jeg ikke tønna, står bare som pynt, flere biter = mer hassle. Går raskere å rengjøre de vanlige også.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Disclaimer: Jeg er helt nybegynner selv :)

Jeg har settet du refer til, kombinert med http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2. Skal du brygge BIAB? Jeg vet ikke om hvordan det blir med ekstrakt brygging, men for biab var det ihvertfall utrolig praktisk å ha 33L bøtta tilgjengelig i løpet av bryggedagen. Først og fremst fordi du trenger en plass å legge meskeposen når du er ferdig med meskingen.. Sånn sett hadde jeg kanskje klart meg med en hvilken som helst annen stor bøtte/kar. Men i forhold til flasking trenger du jo også tappekranen (så lenge du ikke flasker rett fra gjæringskaret).

Poenget er at 33L bøtta ikke først og fremst er tiltenkt å bli brukt som gjæringskar!

Ps: Du vet du får med begge i settet? Du må ikke velge..
 
Miguel skrev:
Krana som sitter på "tønna" passer ikke til den flaskefylleren som følger med.

Er det ikke meninga at man skal bruke silikonslangen som følger med, mellom flaskefyller og kran?

(Jeg har ikke kommet til flaskinga enda..)
 
Når du skal tappe på flasker setter du bare gjæringskarret på kanten av et bord og setter flaskefylleren direkte på krana.