Bryggselv sitt nybegynner basissett

mholje

Norbrygg-medlem
Jeg ser at Bryggselv sitt basissett har 2 forskjellige gjæringskar. Noen som har erfaring eller vet forskjellen på disse to? Er det verd å legge mye penger i den andre typen gjæringskar?

Bryggselv sa at det ene var best for gjæring, mens det andre var best for flaskingen.

Setter pris på alle svar.
 
Krana som sitter på "tønna" passer ikke til den flaskefylleren som følger med. Selv bruker jeg ikke tønna, står bare som pynt, flere biter = mer hassle. Går raskere å rengjøre de vanlige også.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Disclaimer: Jeg er helt nybegynner selv :)

Jeg har settet du refer til, kombinert med http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2. Skal du brygge BIAB? Jeg vet ikke om hvordan det blir med ekstrakt brygging, men for biab var det ihvertfall utrolig praktisk å ha 33L bøtta tilgjengelig i løpet av bryggedagen. Først og fremst fordi du trenger en plass å legge meskeposen når du er ferdig med meskingen.. Sånn sett hadde jeg kanskje klart meg med en hvilken som helst annen stor bøtte/kar. Men i forhold til flasking trenger du jo også tappekranen (så lenge du ikke flasker rett fra gjæringskaret).

Poenget er at 33L bøtta ikke først og fremst er tiltenkt å bli brukt som gjæringskar!

Ps: Du vet du får med begge i settet? Du må ikke velge..
 
Miguel skrev:
Krana som sitter på "tønna" passer ikke til den flaskefylleren som følger med.

Er det ikke meninga at man skal bruke silikonslangen som følger med, mellom flaskefyller og kran?

(Jeg har ikke kommet til flaskinga enda..)
 
Når du skal tappe på flasker setter du bare gjæringskarret på kanten av et bord og setter flaskefylleren direkte på krana.

Jeg opplever at "tønna" er av en bedre kvalitet. Den har stivere plast og jeg ser for meg at det er vanskeligere å lage riper i denne. Jeg bruker primært "tønna" som gjæringskarr og bøtta som omstikkingskarr rett før tapping. "Tønna" er litt vanskeligere å rengjøre, men det lar seg fint gjøre med en svamp. :)
 
Rolfsnes skrev:
Miguel skrev:
Krana som sitter på "tønna" passer ikke til den flaskefylleren som følger med.

Er det ikke meninga at man skal bruke silikonslangen som følger med, mellom flaskefyller og kran?

(Jeg har ikke kommet til flaskinga enda..)

Fikk ikke med noen silikonslange jeg. Men en slange ville jo vært veldig praktisk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Har tønna og bøtta og kjøper ikke flere av tønne typen. Kan godt være den er av bedre kvalitet men ville valgt bøttetypen selv om prisen var lik. En ting å tenke på er (hvis du går for bøttetypen) er at det er greit å ha like bøtter når de skal stues bort. Så i dag hadde jeg kjøpt alle fra Europris pga stuing (og for ikke å få frakt på de). Det blir snart flere bøtter enn det du hadde tenkt deg. :)
Kranen i bøtta begynte å lekke ganske umiddelbart så det er greit å ha en i reserve. Tror Bryggmakker har slike kraner som ikke har slik
"union" og som dermed ikke kan lekke der.
 
Slight necro, men i tilfelle andre drar fordel av denne kunnskapen så legger jeg til mine cents etter kjøp.

Begge gjæringskarene kan kobles til flaskefyller/tappestang: http://www.bryggselv.no/products/flaskefyller-tappestang - det er en plasttapp du kan koble til om du skal koble den til det "lave" karet.

Jeg endte opp med å gjære i det lave karet, siden jeg har kun et halvhøydekjøleskap til gjæring, hvor det høyeste ikke får plass. Så jeg bruker det andre for omstikking før flasking når jeg skal legge til sukkerlake.
 
Tilbake
Topp