BW med for høy OG, bør jeg vanne den ut?

Hei!
Fant her om dagen ut at jeg hadde gått på en aldri så liten bryggetabbe når jeg brygget min første barleywine. Etter dobbeltmesk (Speidel), muscovadosukker, DME og lang koketid endte jeg på en OG på 1.160. Plottet inn dette i beersmith og klarte å blingse såpass at jeg gikk ut i fra en ABV på ca 13% og tenkte ikke noe mer over dette. Målte SG til 1.030 for ca 2 uker siden (etter 13 dager), og har planer om å tappe i morra. Antar da at FG muligens har droppet ytterligere. Har nå gått opp for meg at jeg ikke er på 13%, men over 17%.. Dette er jo for høyt for en BW, så er litt usikker på hva jeg skal gjøre..
Skal jeg, og kan jeg, vanne den ut når jeg stikker den om til tappe-fatet? I såfall, noen som kan tipse meg om hvor mye vann jeg bør tilsette for å få ned 15 liter til ca 12-13%?
Eller bør jeg bare gå for 17%+ og bare slenge på "imperial" på etikettene? :)
Denne er gjæret med us-05 og består av kun pale og noe caramalt... Noen som har smakt noe liknende med så høy ABV før?
 
Er då tøft med 17 % øl. Me hadde berre gått for 17 %. 
Vert på ingen måte bedre i smak av å vatne ned ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Skal du flaskekarbonere denne ville jeg bok ha vannet den ut med kokt og avkjølt vann og tilsatt 1 gram rehydrert US-05 pr 20 liter vørter. Gjæren er nok så sliten at den ikke vil klare å karbonere skikkelig vil jeg tro. Skal du tvangskarbonere tror jeg bare jeg hadde karbonert og fylt på flasker til modning et par år og kalt ølet crazyBarley eller noe  ;)
 
Beersmith har noe som heter Dilution Tool og funker bra for å regne ut hvor mye du skal vanne ut. Funker best på vørter da vel å merke. Hvor mange liter var det?
 
Tilbake
Topp