Campden mot surt øl

Hvor hardt er vannet deres? Dere kan slutte fra hardhetsgraden til kalkinnholdet. Det er kalsium som gjør vannet hardt, og i Norge er kalk -kalsiumkarbonat - stort sett den eneste kilden til kalsium. Hvis starsanløsninga dere lager med vannet deres, holder seg klar, har dere lite eller ikke noe kalsium. Jeg har vann som varierer mellom 4,5 og 5,5 dH, og starsanløsninga blei tåkete omtrent med en gang.

Har dere vann med et visst kalsiuminnhold, er det altså lite brukbart til å lage starsanoppløsning, som @Kloakk forklarer. Hydrogenperoksid er jeg usikker på om er noe alternativ. Iodofor var et vanlig produkt tidligere, men det trur jeg ikke selges her lenger. Klorin kan brukes, men da må det skylles etter.

Jeg er enig med @Kloakk i at det ikke er nok å kjøre kokende vørter gjennom krana.

Å tilsette kalk til vannet før brygging har forøvrig lite for seg. Det løser seg ikke, og effekten er uansett liten. Nå kan kalk likevel brukes, men det krever en del arbeid: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Building_brewing_water_with_dissolved_chalk (jeg har aldri gjort dette, og kommer aldri til å gjøre det:).)


Jeg fikk en vannanalyse av kommunen, men ser ikke noe om kalsium.

Hvor hardt er vannet deres? Dere kan slutte fra hardhetsgraden til kalkinnholdet. Det er kalsium som gjør vannet hardt, og i Norge er kalk -kalsiumkarbonat - stort sett den eneste kilden til kalsium. Hvis starsanløsninga dere lager med vannet deres, holder seg klar, har dere lite eller ikke noe kalsium. Jeg har vann som varierer mellom 4,5 og 5,5 dH, og starsanløsninga blei tåkete omtrent med en gang.

Har dere vann med et visst kalsiuminnhold, er det altså lite brukbart til å lage starsanoppløsning, som @Kloakk forklarer. Hydrogenperoksid er jeg usikker på om er noe alternativ. Iodofor var et vanlig produkt tidligere, men det trur jeg ikke selges her lenger. Klorin kan brukes, men da må det skylles etter.

Jeg er enig med @Kloakk i at det ikke er nok å kjøre kokende vørter gjennom krana.

Å tilsette kalk til vannet før brygging har forøvrig lite for seg. Det løser seg ikke, og effekten er uansett liten. Nå kan kalk likevel brukes, men det krever en del arbeid: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Building_brewing_water_with_dissolved_chalk (jeg har aldri gjort dette, og kommer aldri til å gjøre det:).)
Jeg fikk denne analysen fra kommunen for noen år siden, men ser ikke noe om kalsium...

Med hydrogenperoksid blir det nok rent. Er det de bruker på slakterier, meierier osv. Da slipper du også å varme opp vannet. Bare tenkte å unngå det, for å slippe å styre med vernebriller, hansker osv
 

Vedlegg

  • Screenshot_2024-04-04-17-11-00-38_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-04-04-17-11-00-38_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    866,6 KB · Sett: 7
Jeg fikk denne analysen fra kommunen for noen år siden, men ser ikke noe om kalsium...

Med hydrogenperoksid blir det nok rent. Er det de bruker på slakterier, meierier osv. Da slipper du også å varme opp vannet. Bare tenkte å unngå det, for å slippe å styre med vernebriller, hansker osv
Den analysen ser ut til å inneholde det meste, bortsett fra det som er interessant fra et bryggerperspektiv. Veldig merkelig at den ikke har med hardhet.

Men du kan jo lese ut mye av hva som skjer når du blander en starsanoppløsning. Blir den grå, eller holder den seg klar?

https://www.felleskjopet.no/husdyr/...joering-og-desinfeksjon/cid-2000-10-kg-68129/ Virker jo som om det skulle funke, ja. Pris? Holdbarhet på løsning?

Og så ser det jo skummelt ut, da. Starsan er jo ikke så agressivt
 
Den analysen ser ut til å inneholde det meste, bortsett fra det som er interessant fra et bryggerperspektiv. Veldig merkelig at den ikke har med hardhet.

Men du kan jo lese ut mye av hva som skjer når du blander en starsanoppløsning. Blir den grå, eller holder den seg klar?

https://www.felleskjopet.no/husdyr/...joering-og-desinfeksjon/cid-2000-10-kg-68129/ Virker jo som om det skulle funke, ja. Pris? Holdbarhet på løsning?

Og så ser det jo skummelt ut, da. Starsan er jo ikke så agressivt
Nei, kan ikke si at starsan blandinga er spesielt grå. Pleier å fylle opp FermZillaen, og det går helt fint å se gjennom, så da er den vel rimelig klar.

Hydro.peroksid er kraftige saker som tar det meste. Fikk det av en kompis i Lilleborg som selger de greiene der til oppdrettsnæringa. Etsende med en konsentrasjon på bare et par prosent. Men det skal være trygt, og etterlater ingen smak heller, så lenge du bruker riktig dosering. Ei sånn kanne burde holde i årevis til et lite bryggeri. Usikker på pris, 1000 - 1500 kr kanskje, og holdbarheten er vel noen år.
 
12-14 grader?
Ja, jeg har mørkøl kegeratoren min stilt på 8C, så blir det fort 10C i glasset når ølet er sjenket og når man holder rundt glasset med varm hånd så tar det ikke så lang tid før temperaturen er på 11-12C. Syns at ølet åper seg fint på den temperaturen og man får hele smaksopplevelsen. Treffer greit med anbefalingene til flere bryggerier.

1712296727604.png
1712296747619.png
1712296791708.png
 
Sist redigert:
hvilket PH meter bruker du ?
Hanna HI98128. Mener Gahr anbefalte det her på forumet. Det er vel flere som har det, og jeg har ikke hørt noen klage på det. Men jeg skal ikke si at det er "best"; det har jeg ingen forutsetninger for å gjøre.

Det finnes en noe billigere versjon, med noe lavere nøyaktighet.
 
Jeg bruker Milwaukee pH56 og det har vært dønn stabilt i 4 år nå uten behov for kalibrering!

Er nøye med at det alltid er lagringsvæske i korken som dekker proben. Har sjekket kalibrering mange ganger og det har vært spot on.

Hadde et par billig pH metere før denne og de måtte kalibreres ved hver bruk da de vandret i alle retninger....
 
Hanna HI98128. Mener Gahr anbefalte det her på forumet. Det er vel flere som har det, og jeg har ikke hørt noen klage på det. Men jeg skal ikke si at det er "best"; det har jeg ingen forutsetninger for å gjøre.

Det finnes en noe billigere versjon, med noe lavere nøyaktighet.
Har det noe å si hvor mye man rører rundt med pH-meteret? Etter 5 min. kan avlesinga være stabil på f.eks. 5,3. Men hvis jeg begynner å røre igjen, så begynner det å falle på nytt...
 
Nei, nå var det tomt for sånn væske. Har sånne papirstrimler da, og iflg. dem var det ca. 5,5 pH. Mens pH-meteret viste 5,2 når jeg hadde rørt en stund
Da kan det jo være det. Ellers holder jo heller ikke en elektrode evig, så hvis den er gammel, kan det jo være på tide å skifte den ut.

En mulig årsak er pH meterets "junction". Ph-metere har en forbindelse (junction) mellom elektrodens celle og den væska som måles. Hvis den tetter seg til, vil du få ustabile målinger. I mitt pH-meter er den en slags tøystripe som kan trekkes ut bit for bit, slik at den kan "fornyes". Den sitter på sida av elektroden, og er vrien både å få øye på og å håndtere. (Trenger en pinsett.)
 
Tilbake
Topp