Dårlig blandet sukker ved tapping?

Ved tapping tilsatte jeg 5g/ltr.
Fikk en følelse av at sukker var dårlig blandet da jeg nærmet meg slutten.
Tok en sjekk på FG som da viste 1.020
FG før tilsetting av sukker var 1.006

Noen som vet hvor mye FG øker når det tilsettes 125g/ 25ltr?

Har aldri opplevd flaskegranater før, og jeg håper å slippe det nå også  :)
 
Når er jeg på ingen måte en erfaren brygger, men min første tanke er at hvis FG var 1020 mot slutten av tappingen og dette er langt høyere enn det som er ventet, så betyr det vel at det meste av det tilsatte sukkeret er konsentrert i den siste resten (laaang setning  :sovne: ). Ergo ender du kanskje opp med tamme øl på den første delen (og evt. potensielle flaskebomber på det siste hvis du tappet det).

Men ikke ta mitt ord for det ;)
 
Gikk i den fella der selv i sommer, etter at jeg ikke hadde brygga på en stund, og tydeligvis hadde mistet rutinen. Konsentrert sukkerløsning synker rett til bunns i gjæringskaret gitt.

Det morsomme for meg var at jeg og en kompis som var med å brygga delte flaskene imellom oss. Tilfeldigvis tappet jeg hans flasker først. Mine ØL ble tamme og nesten helt uten kullsyre, men har foreløpig ikke hørt noe om at flaskene hans har gått av, men at ølet forsvant ut tuten i en skumsøyle idet han åpnet flaskene, så de var vanskelige å få noe glede av.

Mine flasker klarer jeg å redde ved å tømme de over på en halvannen liters plastflaske, og så kunstig karbonere dette.

Hvis du har kontroll på hvilke flasker som er tappet først og sist, kan du sette de med mye sukker utendørs i kulda nå, og så kan du evt. tilsette mere sukkerløsning på de som har fått for lite. Litt problemer blir det å beregne, siden du ikke har kontroll på hvor mye de evt. har fått, men du klarer å måle deg ut med en gitt antall gram sukker i en oppløsning som du siden måler nøyaktig volum på, og så måle opp med en sprøyte i hver enkelt flaske og så korke på nytt. Litt risiko for å kontaminere osv. men det kan funke. Det er jo synd å måtte helle det ut hvis det er godt øl...
 
Kor mykje vatn brukte du når du kokte sukkerlaka, EspenG ?
Eg les om folk som bruker t.d 2 dl på 120g og så kokar dette i 15 min.... det høyrest ut som ein fort kan få ei lake som er tjukk ja.
 
Jeg pleier å bruke 2-3dl vann til 125g sukker. Stort sett koker jeg med lokk slik at fordamping blir minimal. Denne gangen kokte jeg uten lokk da lokket var skittent, og ikke gadd å vaske det... Lenge leve latskapen  :skitbra:
Har brygget ca 1500 l øl de 3 siste år, og aldri hatt problemer med overkarbonering.

Summa summarum: må passe på at det blir bedre blandet neste gang, og kanskje bruke mere vann :)

(ser ut som det kun var de siste flaskene som fikk mye sukker. tok noen stikkprøver rett etter tapping og de viste akspetabel FG)
 
Ein relativt sikker metode på å unngå flaskegranatar er å bruka dei brune PET-flaskene som Coopers lagar.  Flaskene har oksygenbarriere.  Kan brukast omigjen.  Lette å halda rein - skyll dei 3-4 gonger straks etter bruk og korken på igjen.  Lette å bera med seg. 0.5 liters størrelse.  Eg har brukt desse i 2 år no. 

Einaste ulempa så langt som eg har sett er at etikettmetoden som brukar mjølk for å lima etikettane fast ikkje fungar særleg godt på dei.
 
Jeg har hatt samme problemet. Brygget 2 x 40 liter og brukte sukkerlake som trolig ikke ble godt nok fordelt.
Tappet på flaske og opplever stor forskjell fra flaske til flaske. Ingen gjærbomber enda heldigvis.

Neste tapping vil jeg ikke være så redd for oksidering. De første gangene vi brygget visste vi ikke om "faren" for oksidering en gang så vi ristet og styrte på. Ølet ble godt, jevnt karbonert og er fortært for lenge siden.

En hyggelig måte å bli kvitt ølet på er å samles til godt lag og helle over på fat om muligheten er der.

Lærer noe hver gang.
Og husk: Livet er for kort til å drikke dårlig øl.....
 
Hei

har hat sammen problem to ganger på rad. Vanskelig å lære. Første gangen fikk jeg en fontene, mens resten tok litt lenger tid. Men ølet ble bra. Andre ølet står til karbondioksidoering nå, siste flaske hadde 1.030. Håper ingen av flaskene eksploderer...
 
Når mann foretar en omstikking fra en dunk til en annen lurer jeg på følgende.
1.når der er 23 liter, hvor mye skal man tappe over?
2. Når man bruker sukkerlake, kan man da riste/ røre i brygget?
 
leon66 skrev:
Når mann foretar en omstikking fra en dunk til en annen lurer jeg på følgende.
1.når der er 23 liter, hvor mye skal man tappe over?
2. Når man bruker sukkerlake, kan man da riste/ røre i brygget?

1. Ta med så mye som mulig øl og så lite som mulig annet. Det vil jo variere fra øl til øl. Har du tørrhumlet mye, vil du kanskje avbryte overføringen tidligere dersom du ikke vil ha med humlerester.
2. Ikke rist. Du kan røre forsiktig.
 
Tilbake
Topp