Dårlig utgjæring. Hva nå?

pesshau

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi satte en all grain Imperial Stout for ca 4 uker siden med OG 1.095. Hadde oppi Abbey II gjær med en starter på ca 3L. Er fullt klar over at vi "underpitcha" grovt, og det kommer ikke til å skje igjen.

Poenget er at vi sitter med et brygg på ca 37L med FG 1.033. Det smaker godt, men litt for søtt. Skulle gjerne hatt det ned < 1.025.

Dunken har stått i gjæringskasse med STC-1000 og en jevn temperatur ~19,5 grader. Forsøkte å øke temperaturen i 1 uke uten at dette hjalp, har også forsøkt å skvulpe litt på den for å "aktivere" gjæren på nytt, men heller ikke dette hjalp noe.

Vi sitter derfor med et brygg som vi veldig gjerne skulle ha fått litt bedre utgjæring på. Noen som har noen råd?

Vi har selv tenkt på å lage en ny starter med samme gjærstamme, men hvis vi skal det, hvor mye gjær, skal man på nytt oksygenere vørteren/ølet?

Takk for svar!
 
pesshau skrev:
Vi sitter derfor med et brygg som vi veldig gjerne skulle ha fått litt bedre utgjæring på. Noen som har noen råd?

Lag en liten starter og tilsett et rør/en pakke gjær. Ha denne i gjæringskaret neste dag, når gjæringen er i full gang.
Det burde få fart på sakene og gjære ned et gost stykke til.
 
ØysteinM skrev:
pesshau skrev:
Vi sitter derfor med et brygg som vi veldig gjerne skulle ha fått litt bedre utgjæring på. Noen som har noen råd?

Lag en liten starter og tilsett et rør/en pakke gjær. Ha denne i gjæringskaret neste dag, når gjæringen er i full gang.
Det burde få fart på sakene og gjære ned et gost stykke til.

Den er grei! Da prøver vi det!

Takk for raskt svar!
 
pesshau skrev:
Forresten, en ting jeg glemte. Skal jeg oksygenere eller ikke? Magefølelsen sier nei :p
Jeg ville ikke oksygenert i gjæringsbøtte.
Men litt oksygen/luft i starteren skader nok ikke.
 
Mitt første forsøk på Imperial Stout ble en kraftig bomtur! Fikk for mye vørter, og for dårlig utgjæring. OG 1082 og FG 1033 (!)

Resultatet er at jeg omdøpte brygget til Inferial Stout, og testet en til her om dagen etter 5 måneder på flaske. Smaker fantastisk! Siden det i utgangspunktet er så kraftig humlet så veier bitterheten opp sødmen. Så ikke fortvil! Så lenge det er balansert så vil det være godt  :)
 
Jeg skylder på makkeren min nå  ;)
Vi skulle lage imperial stout, men i innmeskingen holder makkeren min kontroll med temperatur og leser av på håndholdt sprittermometer. Denne har fahrenheit- og celsiusskala, og selvfølgelig leser han på feil skala. Mesken blir aaalt for varm, og følgelig fikk vi en sweet stout som vi døpte Fahrenheit Stout. Den var ikke dårlig, men ikke det vi planla, og ble bare bedre med tid. Dette er snart to år siden og jeg har ei flaske igjen, som jeg skal prøve meg på i jula.
 
Hvis han leste av på farenheit i stedet for celsius, byrder det vel heller bli for kaldt. Feks 65 f =18.3C..
 
Tilbake
Topp