Det å brygge en clean IPA

Hei godtfolk

Jeg har brygget mye godt øl det siste året med god hjelp fra dere på dette forumet, tusen takk  :)

Jeg har brygget 2 IPA i år. Den ene var en normal IPA og den andre en dobbel/trippel IPA. Disse ølene er blitt greie de, men jeg har ikke helt fått den rene/crispe smaken jeg liker så godt med enkelte IPA. Jeg har ikke fått noen usmaker som sådan i ølene, men de gangene jeg har brygget IPA så blir smaken så "tung"? Altså jeg får liksom ikke den rene humlesmaken føler jeg, den er på en måte så tung/dempet om dere skjønner? Dette på tross av at jeg bruker en god del humle på flere steg, samt tørrhumler. Jeg får heller ikke den friske gode IPA lukten, denne også er litt svakere og tung. Maltsammensetningen min har mellom 75 og 85 prosent pilsner/pale malt og resten caramel malt. Bruker jeg for mye spesialmalt kanskje? Kan det også har for seg noe å meske det på en noe lavere temp en 67 grader for å få et litt tørrere øl? Da vil kankskje humlen komme litt bedre frem?

Setter stor pris på innspill  ;)
 
Høres ut som litt mye krystallmalt, ja. Jeg holder meg på ca. 5 % krystallmalt (en blanding av pale og medium farge) i IPA, mindre i DIPA. Mesk for å få god utgjæring, bruk nok frisk gjær og oksygener godt.
 
Enig med Gahr der, bruker 5 -6% cara/crystal i mine IPA
Hva med å prøve Single Hop, f.eks MOPA IPA
 
Gahr skrev:
Høres ut som litt mye krystallmalt, ja. Jeg holder meg på ca. 5 % krystallmalt (en blanding av pale og medium farge) i IPA, mindre i DIPA. Mesk for å få god utgjæring, bruk nok frisk gjær og oksygener godt.

Ok, da bruker nok jeg for mye spesialmalt ja. Skal prøve meg på en med 95% maris og 5% caramalt. Da prøver jeg meg på å meske på 64-65 grader i 70 min?

loebrygg skrev:
Enig med Gahr der, bruker 5 -6% cara/crystal i mine IPA
Hva med å prøve Single Hop, f.eks MOPA IPA

Jeg tenkte å utfordre meg selv litt på det jeg enda ikke helt har fått til, så planen var å lage vørter som jeg deler opp i 3 kok slik at jeg får 3 single hop  ;)

Tenker å holde meg på 50IBU og 6% abv
 
loebrygg skrev:
50 IBU?, peis på med mer humle

Jeg vet ikke om jeg kan ha det for bittert, ikke om det blir et tørrere øl en jeg pleier å lage iallefall. Ifølge beersmith "skal" en amerikansk IPA ligge på mellom 40-60 IBU

Jeg tenker å ha godt med humle uansett nærmere kokeslutt samt tørrhumle etter stormgjæringen selvsagt.
 
Bruker 10% cara/crystal mesker på 64-65
Humler den til 40-50 IBU Garetz
Men kjører på med store mengder seinhumling og tørhumling  :sikle
 
Hva ender din FG opp på? Med så mye krystallmalt burde du få ganske mye sødme. Kan lønne seg å bruke sukker, særlig i DIPA, for å gjøre ølet mer drikkbart.

Hvis det er humlen som ikke kommer tydelig nok fram kan du prøve å tilsette kalsiumsulfat i bryggevannet ditt.
 
Må nok rette meg sjøl angåande cara/crystal  :roedme: bruker ikkje meir en 5% på IPA
Men i pale ale har eg brukt opp til 10% OG 1.042-45 FG 1.006-04
 
Hei.

Jeg har nettopp brygget en IPA jeg synes fikk en helt fortryllende og ren humlesmak.

Oppskrift:

Batch ca 22l -BIAB

4800 gr Pale
1300 gr munic mørk
340 gr crystal 20L

16l i 60 min på 66 grader
15l i 10 min på 77 grader

13gr centennial+13 gr chinook first wort (haes i kokegryten før vørteren)
22gr centennial 60 min
13gr centennial 30 min
22gr centennial 8 min
13gr centennial+13gr chinook tørrhumling
 
Tilbake
Topp